می شود گفت عدم نظارت کافی والدین بر دسترسی فرزندان به فضای مجازی و شبکه های ارتباطی که مملو از مصنوعات فرهنگ غربی و اشاعه دهنده ولنگاری و ناهنجاریهای اخلاقی میباشند در شکل گیری شخصیتی تهی از فرهنگ و خودباوری نقشی محوری دارند.
کد خبر: ۷۷۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷ 10 August 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امیر محبی فر ، این روزها آنچه بیش از همه انسان را متاثر و متالم میکند، تاراج فرهنگی ریشه دار ،مستحکم ،غنی و کهن است که میراث گرانبهای نیاکان و اجداد ماست.
در واقع مقوله و مولفه فرهنگی هر جامعه ای شناسنامه و هویت آن جامعه است و جامعه تهی از فرهنگ هیمه ای بیش نیست.
حال این روزهای فرهنگ ما بسیار کج دار و مریض است و گویی بسان بیماری بدحال و رو به احتضار است که میرود تا نفسهای آخرش را بکشد،اما سوال اساسی که در نگاه اول به ذهن انسان متبادر میشود ،چرایی پیدایش چنین شرایطی است و اینکه چه عوامل در شکل گیری این شرایط بغرنج دخیل هستند.
بنظر میرسد اولین دلیل پیدایش این شرایط را باید در درون خانواده ها جستجو کرد،در واقع عدم پایبندی خانواده ها به ارزشها و سنتها و توجه بیش از حد به فرهنگ وارداتی و منحط غربی از مهمترین و اصلی ترین دلایل شکل گیری این وضعیت میباشد،می شود گفت عدم نظارت کافی والدین بر دسترسی فرزندان به فضای مجازی و شبکه های ارتباطی که مملو از مصنوعات فرهنگ غربی و اشاعه دهنده ولنگاری و ناهنجاریهای اخلاقی میباشند در شکل گیری شخصیتی تهی از فرهنگ و خودباوری نقشی محوری دارند.
دومین عامل ضعف نهادهای متولی فرهنگ در کشور میباشد که برنامه ای جامع و مدون برای بخش فرهنگی و صیانت از فرهنگ غنی گذشته ندارند و همین خلاء موجود سبب روی آوردن نسل جدید به سوی خرده فرهنگهای نوپا و بی شناسنامه گردیده،اگر بودجه بخش فرهنگی کشور هدفمند و در راستای توجه به ارزشها و فرهنگ گذشته کشور با استفاده از روشهای آموزش محور هزینه گردد قطعا نتایج پربار و مطلوبی  در بعد فرهنگی به بار خواهد نشست.
تاثیری پذیری فرهنگ ها از همدیگر امری پسندیده و در طول تاریخ وجود داشته اما استحاله فرهنگی بحثی جداست که مع الاسف امروزه گریبانگیر جامعه ما شده و هر روز فراگیرتر می‌شود.
گفتگوی فرهنگی و تمدنی و تاثیری پذیری از نقاط مثبت فرهنگ غربی خوب و پسندیده است اما غربزدگی محض سمی مهلک و آفت فرهنگ یک کشور است.
به هر روی برای صیانت از فرهنگ غنی خود نیازمند توجه بیش از پیش خانواده ها در پایبندی به آداب ، سنن و ارزشهای فرهنگی گذشته خود و توجه نهادهای متولی فرهنگ در کشور به برنامه های آموزش محور بر پایه اصول و ارزشهای دینی و اخلاقی هستیم.
امیر محبی فر ۲۰ مردادماه ۹۸.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار