کد خبر: ۷۷۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 11 August 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از  ایرنا، هر چند در زمان تحریم و در گرمای داغ حدود ۵۰درجه سانتیگراد تابستان کارکنان صنعت نفت ایثارگرانه برای چرخاندن مهمترین شریان اقتصادی کشور تلاش می کنند اما اوج جانفشانی این خدمتگزاران در جنگ تحمیلی متجلی شد جایی که ۱۳ شهید خانواده صنعت نفت گچساران در تاسیسات نفتی و ۱۸ شهید دیگر این شهرستان نیز در جبهه های جنگ تحمیلی تقدیم ایران اسلامی شد.  بمباران تاسیسات نفتی گچساران در نوزدهم مرداد
در روز نوزدهم مرداد ماه سال ۱۳۶۶ تاسیسات نفتی واحدهای بهره‌برداری شماره ۲ گچساران و بی‌بی‌ حکیمه ۱ مورد حمله هواپیماهای متجاوز عراقی گرفت.
در این حمله وحشیانه پنج نفر از بهترین نیروهای خط تولید نفت این شرکت بزرگ مردانی چون فریدون کاظمی، محمد تیموری، سید حسین بالدار، نادعلی زراعتی و محمد مرادولی در تاسیسات نفتی منطقه دشت بلوط و ۲ نفر دیگر نیز همزمان در هنگام کار در تأسیسات نفتی «بی بی حکیمه» به نام‌های شهید طاهر کرمی آرخلو و علمدار امینی به شهادت رسیدند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در حاشیه آیین یادبود این شهیدان گفت: روز نوزدهم مرداد یادآور دلاورمردی کارکنان حماسه آفرین شرکت نفت و گاز این شهرستان است که مانند همرزمان خود در خط مقدم جبهه از ذخایر بزرگ ملی این منطقه دفاع کرده و جان خود را نثار دفاع از سرمایه‌های این مرز و بوم کردند.
هوشنگ صیدالی افزود: تأسیسات حوزه نفتی بهره‌برداری ۲ و ۳ گچساران، بی‌بی‌حکیمه ۱ و ۲، پازنان ۲ و گوره A- B- C و چند راهه گناوه و در سال‌های ۶۴ تا ۶۶ ، ۵۶ بار مورد حمله و بمباران هواپیماهای بعثی عراق قرار گرفتند.
وی بیان کرد: رشادت‌های کارکنان مناطق نفتخیز جنوب به ویژه گچساران به عنوان برگ زرینی در تاریخ کشورمان باقی خواهد ماند. 
صیدالی افزود: تقدیم ۳۱ شهید از کارکنان صنعت نفت و ده ها جانباز و آزاده گوشه ای از ایثارگری کارکنان این صنعت به نظام مقدس جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس است.
جنگ در جبهه اقتصادی
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ادامه داد: هم اکنون نیز جهاد اقتصادی در تاسیسات نفتی با وجود تحریم ها، شرایط سخت آب و هوایی ادامه دارد.
صیدالی ابراز داشت:صنعت نفت گچساران که سابقه بیش از هشت دهه فعالیت دارد در طول عمر خود با فراز و فرودهای زیادی را پشت سر نهاده است.
وی عنوان کرد: کارکنان این صنعت با تجربیاتی مانند استخراج، تولید و صادرات از سوی بیگانگان، پایداری در برابر رژیم ستمشاهی با اعتصاب های کمرشکن، بمباران مناطق نفتخیز، تکیه بر توان نیروهای داخلی برای استقلال و تحریم ها روزهای تلخ و شیرینی زیادی را پشت سر گذاشته اند.
تلاش برای خودکفایی در صنعت نفت
صیدالی ساخت ۱۴ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز با ظرفیت اسمی یکهزارو ۸۵۳ میلیون فوت مکعب در روز، چهار دستگاه تفکیک گر سیار، ۲۶ تفکیک گر سر چاهی را از  دستاوردهای مهم این شرکت پس از انقلاب اعلام کرد.
وی بیان کرد: استقرار سیستم‎های مدیریتی کیفیت، زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه ای، مدیریت کیفیت ویژه صنایع نفت و گاز و تمدید اعتبار آنها طی سال های متوالی در شرکت نفت گچساران صد درصد محقق شده است.
دیگر دستاوردها
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران گفت:تا پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۰ هزار فعالیت پس از پیروزی انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شرکت انجام شده است.
هوشنگ صیدالی افزود: عمده قطعات و تجهیزات مورد نیاز این شرکت از خارج کشور تامین می شد که با آغاز تحریم ها متخصصان داخلی با توان داخلی کار قطعه سازی را شروع کردند.
وی ابراز داشت:تعمیر قطعات مورد نیاز شرکت نفت و گاز گچساران بیشترین تعداد این فعالیت ها را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه دشمنان بیان کرد: خودکفایی در ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز صنعت نفت گامی بلند به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی ملی است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران تصریح کرد: تاکنون چهار هزار قطعه مورد نیاز این صنعت از سوی متخصصان این شرکت بومی سازی شده است.
صیدالی افزود: این قطعات از سوی شرکت های داخلی و کارگاه مرکزی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران طراحی و ساخته شده است.
وی بیان کرد: روزانه بیش از ۱۰ قطعه مورد نیاز این صنعت از سوی متخصصان این شرکت طراحی و ساخته می شود.
وی اظهار داشت: وابستگی صنعت نفت به قطعات مورد نیاز در خارج از کشور به کمترین میزان خود رسیده به طوری که در سال گذشته بیش از یکهزار و ۷۰۰ قطعه در این شرکت تولید شد.
گام در مسیر خودکفایی
وی افزود: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از قطعات این صنعت در داخل کشور تولید می شود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری و نفت و گاز گچساران گفت: این کالاها شامل هفت دستگاه خودرو اطفاء حریق، یک دستگاه چاه پیما، مخازن تحت فشار، انواع روغن و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت، دستگاهای سرد کننده و کولر، فیلترهای صنعتی، انواع پمپ و ماشین آلات فرایندی و قطعات کمپرسورها و نشت بندها و یاتاقان و بیرینگ و لاستیک خودرو های سبک و سنگین است.
صیدالی ادامه داد: این شرکت تمام تلاش خود را برای حمایت سازندگان داخلی انجام خواهد داد.
اجرای طرح های عام المنعه
مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: تاکنون شرکت نفت گچساران ۱۱۹ پروژه عام المنفعه را در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در این شهرستان اجرا و در این راستا، واحدهای آموزشی، ورزشی، بهداشتی و خدماتی را احداث کرده است.
هوشنگ صیدالی اظهار داشت: این تعداد طرح با اعتباری بیش از یکهزار و ۹۵۳ میلیارد و ۶۳۳ میلیون ریال در مناطق محروم و کمتر توسعه این شهرستان اجرا شد.
وی بیان کرد: این پروژه ها شامل ۵۲ پروژه بهداشتی، درمانی و خدماتی، ۱۶ طرح راه و جاده سازی، ۱۷ طرح عمران روستایی، ۹ طرح عمران شهری، هفت پروژه ورزشی و ۹ پروژه آموزشی ، فرهنگی و هنری بوده است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ نفتی در کشور است که ۲۰ درصد نفت کشور را تولید می کند مانند دیگر مناطق نفتخیز در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود.
این شرکت یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است.
شرکت نفت گچساران ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در سال‌های ۱۳۰۲ و ۱۳۰۳ هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی از چاه شماره سه این شهرستان آغاز شد.
نخستین محموله صادراتی نفت گچساران در سال ۱۳۴۶ از تلمبه خانه گوره مشهور به قلب نفت ایران راهی جزیره خارک شد.
شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار