تاجگردون : دو قوم بزرگ و اصیل ایرانی (ترک و لر)با قیام خود به دنبال قانون مداری ،آزادی های مشروع و ترقی خواهی بودند و آثار این قیام ارزشمند در تاریخ گهر بار ایران عزیزمان به یادگار ماند.
کد خبر: ۷۷۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵ 13 August 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، غلام رضا تاجگردون نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای سرگشاده از رئیس شورای شهر تبریز خواسته است به پاس رشادت های سردار اسعد بختیاری در کنار بزرگان ترک زبان (ستارخان و باقرخان) در مبارزه با رژیم وقت و دول خارجی مداخله گر در ایران ، یکی از خیابان های این شهر را به نام وی نامگذاری کنند.

نامه تاجگردون به رئیس شورای شهر تبریز / سردار اسعد بختیاری به تبریز می رود؟

در این نامه آمده است:

بسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای شکور اکبرنژاد
ریاست محترم شورای شهر تبریز
با سلام و احترام
آنچه مسلم است همراهی و همسویی دو سردار بزرگ آذربایجان (ستارخان و باقرخان)با فرمانده دلاور فتح تهران سردار اسعد بختیاری در شکست و مبارزه با رژیم وقت و دول انگلیس و روسیه در تاریخ ایران بزرگ همواره به یادگار خواهد ماند.اگر چه در قوم لر همانند قوم ترک سرافرازانی همچون شهید علیمردان خان بختیاری در مبارزه با استبداد خوش درخشیدند و می بایستی از آنان همواره به نیکی یاد کرد ولی آنچه مهم است جلوه گری نماد این دو قوم در شخصیت های برجسته آنان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی است که می بایستی مورد توجه قرار گیرد.
دو قوم بزرگ و اصیل ایرانی (ترک و لر)با قیام خود به دنبال قانون مداری ،آزادی های مشروع و ترقی خواهی بودند و آثار این قیام ارزشمند در تاریخ گهر بار ایران عزیزمان به یادگار ماند.
اینان افتخارات دو قوم بزرگ لر و ترک بوده و تداوم همبستگی این دو قوم بزرگ در تمامیت ارضی ایران عزیز همچنان ادامه دارد همچنانکه سرداران بزرگی از این دو قوم در طول هشت سال دفاع مقدس در حفظ کیان ایران اسلامی خوش درخشیدند و جنگیدند و به شهادت رسیدند.
بسیاری از خیابان های شهرهای لرنشین از جمله شهر  یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مزین به نام های پر افتخار ستارخان و باقرخان میباشد و قطعا وجود چنین نام هایی یادآور رشادت ، دلاوری ،همبستگی و پایداری اقوام در نگهداشت تاریخ ایران اسلامی عزیزمان است.
پیشنهاد می گردد موافقت و مقرر فرمائید در جهت توسعه این فرهنگ یکی از خیابان های مهم شهر تبریز به نام پر افتخار سردار اسعد بختیاری نامگذاری شده و این افتخار ماندگار متقابل گردد.
امیدوارم این پیشنهاد مورد پذیرش واقع گردد.
مزید استحضار قبلا و به شکل عام این مطالبه توسط جوانان لر مطرح شده است.

غلامرضا تاج گردون
نماینده مردم شریف گچساران و باشت
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

سردار اسعد کیست؟
در ر سانه ها در مورد سردار اسعد بختیاری آمده است : علی‌قلی‌خان سردار اسعد (زادهٔ ۱۲۳۶ منطقه بختیاری - درگذشتهٔ ۱ آبان ۱۲۹۶ تهران) معروف به سردار اسعد بختیاری، از رجال سیاسی دوره قاجار و از رؤسای ایل بختیاری، که حیات سیاسی وی مقارن با به قدرت رسیدن چهار پادشاه در ایران بود.
سردار اسعد بختیاری معروف‌ترین شخصیت سیاسی لر‌ها در دو قرن اخیر است که در خانواده مذهبی حسینقلی خان ایلخانی بختیاری به دنیا آمد. پدرش از شدت علاقه و اصراری که به برپاداشتن نماز شب داشت به «قائم اللیل» شهرت دارد و افتخار تأمین هزینه‌های هفت ساله کارگاه بازسازی حرم امام علی (ع) در نجف در عصر ناصرالدین شاه قاجار را دارد.
سردار اسعد فرزند چنین پدری است و از این رو علی قلی نام گرفت و تا آخر عمرش اجازه نداد در حضورش به او «خان» بگویند چرا که «علی قلی» را بزرگترین عنوان و لقب می‌دانست و بزرگی را در غلامی علی (ع) یافته بود. تنها لقبی که اجازه می‌داد به او خطاب کنند، «حاجی» بود؛ آن هم بعد از تشرفش به مکه مکرمه.
علی‌قلی‌خان پسر چهارم حسین‌قلی‌خان ایلخانی بود، که پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی به فرمان محمدعلی‌شاه، به پشتیبانی از برادرش نجف‌قلی‌خان صمصام‌السلطنه و پسرعموی خود، ابراهیم‌خان ضرغام‌ السلطنه ، در اعتراض به این عمل برخاست و پس از فتح اصفهان به دست سواران بختیاری، از راه اراک، خود را به منطقه بختیاری رسانید و شخصاً فرماندهی سواران بختیاری را، در فتح تهران و احیای مشروطیت، عهده‌دار شد.
وی در برهه‌ای از تاریخ ایران، در منصب وزیر جنگ و دوره‌ای نیز عهده‌دار وزارت داخله بود. از دیگر وقایع مهم در زمان حیات سیاسی علیقلی‌خان، اکتشاف نفت در مناطق جنوب و جنوب‌غربی فلات ایران، توسط کنسرسیوم دارسی، در استان خوزستان و چاه شماره یک مسجدسلیمان است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
فکر نکنم تبریزیها موافقت کنن چون ...
جهانبخش برایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اقای تاج گردون به جای خیابون ستار خان و باقر خان یاسوج یه خیابون در یاسوج به اسم سردار اسعد میذاشتین بعد انتظار از ترکها داشته باشید خیابون به اسم سردار اسعد بزارن سردار اسعد کدوم خیابون شهر های لر نشین به اسمشه که انتظار از دیگران داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
درود بر دکتر تاجگردون .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
بابا تو مرکز استان چهارمحال و بختیاری شهرکرد میخواستند دوتا میدان به نام شیرعلیمردان بختیاری و مادرش بی بی مریم بزارن که مردم شهر و اساتید دانشگاه ریختن توی شورای شهر و مخالفت کردند که اینها شهرکرد را زمان رضا شاه غارت کردند و رضا شاه سرکوبشون کرد اونا توی مرکز استان خودشون اسم نذاشتند چطور انتظار دارید که تبریزیها نام سردار اسعد قاتل باقر و ستارخان را در باغ ملی بزارن روی خیابوناشون
هرچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
خب تو شهر خودتون بذارید، چرا تبریز!؟
جاسم موسوی شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
حالت خوش نیست آقای تاز گردون فکر کنم یادت رفت چه بلایی به سر مردم بویر احمد اورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
تاجگردون یعنی ....... به تمام معنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار