کد خبر: ۷۷۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴ 22 August 2019
التهاب بازار مرغ از نوسان قیمت تا کمبود فاحش آن در برخی روزها، مناسبت ها و یا تعطیلات در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به گره کوری تبدیل شده که نسخه پیچی متولیان امر در کشور و استان به اذعان خود انها نیز نتوانسته به این وضع نابسامان ظرف ۲ سال گذشته پایان دهد. دلالان؛ بازیگران اصلی بازار آشفته مرغ
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، بررسی ها نشان می دهد هم تولید کننده واقعی هم مسئولان و متولیان امر و هم مصرف کنندگان از وضع موجود نگرانند و حتی هدف مشترکی برای سامان بخشیدن به این وضعیت دارند اما از سوی دیگر به نظر می رسد پای دلالان و واسطه گران همچون بسیاری از صنوف دیگر در این وضعیت دخیل است آنها هستند که تصمصم گیرنده و تعیین کننده میزان قیمت و زمان توزیع و حتی ایجاد التهاب در بازار مرغ شده اند.
فرصت طلبی دلالان و واسطه ها از بازار آشفته گوشت قرمز و مرغ و نقش تعیین کننده آنها در توزیع و فروش این ۲ محصول پر مصرف در بازار کهگیلویه و بویراحمد و نقش پر رونق قاچاق این محصولات این روزها به شدت مسئولان و متولیان امر در استان را به ستوه آورده است.
فرصت یک ماهه برای سامان دادن وضعیت بازار مرغ
استاندار کهگیلویه و بویراحمد که به نظر می رسید با دست پر و اطلاعات کافی در نشست امروز پنجشنبه ستاد تنظیم بازار استان حضور یافته فرصت یک ماهه و تا پایان شهریور ماه امسال را برای سامان دادن و نظم بخشی به وضعیت بازار مرغ اعم از قیمت و میزان تولید آن تعیین کرد.
حسین کلانتری یادآور شد: هیچ بهانه و توجیهی قابل قبول نیست و پس از شهریورماه امسال مساله کمبود مرغ و یا افزایش بدون ضابطه قیمت این محصول در استان با ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد موضوعیت نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه تغییر و تحولات محسوس و مشهود در زمینه ساماندهی در بازار مرغ را ظرف این یک ماه به طور مرتب و مستمر رصد خواهم کرد، گفت: اگر تغییری قابل قبول انجام نگیرد بدون شک خود استاندار وارد میدان می شود و با تغییر مدیر کم کار و سهل انگار این وضعیت را به سامان خواهم رساند.
وی یادآور شد: امروز سوء مدیریت ها و برخی بی تدبیری ها و عدم نظارت های به موقع سبب بروز چنین چالشی می شود و دلالان و واسطه گران به راحتی از فرصت کمبود مرغ نهایت سوء استفاده را می کنند و مدیر اجرایی و متولیان امر نیز کمترین عکس العملی در قبال این گونه تخلفات اشکار بروز نمی دهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مدیران باید شرایط امروز و جنگ اقتصادی را بپذیرند، تصریح کرد: باید خود را در قبال فشارهای اقتصادی که گریبان گیر مردم به ویژه افراد فقیر و کم بضاعت شده پاسخگو بدانند.
قیمت و عرضه مرغ در یاسوج بر حسب مناسبت هاست
معاون دادستان یاسوج نیز که به نظر می رسد دل پردردی از وضعیت نابسامان بازر به ویژه در ۲ محصول مرغ و گوشت فقرمز در استان و شهر یاسوج خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که وضعیت قیمت مرغ و حتی عرضه آن را مناسبت ها تعیین می کند.
حجت‌الاسلام محمد صدرا ادیبان  تصریح کرد: وضعیت پرالتهاب بازار مرغ با آنچه که در جلسات و ستاد تنظیم بازار است تفاوت فاحش دارد و با واقعیت به دور است.
وی تصریح کرد: قیمت مرغ در بازار یاسوج بر اساس مناسبت ها و ایام و فصول مختلف از سوی فروشنده و عرضه کننده قابل تغییر است و هیچ نسخه ای از مصوبات ستاد تنظیم بازار و حتی فشارهای دستگاه قضایی تاکنون جلودار این وضعیت نابسامان نبوده است.
ادیبان یادآورد شد: با هر تعطیلی و مناسبتی یا با کمبود فاحش مرغ در بازار و یا افزایش خیره کننده قیمت آن مواجه هستیم.
معاون دادستان یاسوج تصریح کرد: در حالی که نرخ مصوب حتی در شهرهای بزرگ برای مرغ ۱۲۵ هزار ریال تعیین می شود هفته گذشته در بازار یاسوج هر کیلوگرم مرغ به قیمت بالای ۱۸۵ هزار ریال به فروش می رسد.
وی گفت: برخی عرضه کنندگان نیز با رصد و بازدیدهای میدانی که از بازار داشتم حتی در برخی ایام و روزهای جمعه و تعطیلات مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ۱۹۵ هزار ریال به فروش می رسانند.
حجت الاسلام ادیبان از حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد خواست تا به این وضع نابسامان و پرالتهاب در بازار یاسوج پایان دهد.
معاون دادستان یاسوج یکی از مشکلات اساسی در نوسانات قیمتی بازار مرغ را مربوط به قیمت نهاده های دامی دانست و گفت: با آنکه دولت خدمات و تسهیلات ویژه ای را برای واحدهای مرغداری در نظر گرفته اما جای یک سئوال اساسی باقی است که مابه التفاوت قیمت نهاده های دامی برای مرغدارانی که از ارز دولتی استفاده می کنند با واحدهایی که از طریق واسطه گران با ارز آزاد این نهاده ها را می خرند، کمتر از ۲۰۰ تومان است.
۵۵ واحد راکد مرغداری
مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اینک از مجموع ۱۴۵ واحد مرغداری در سطح استان ۵۵ مورد آن راکد است.
برات علی صالحی اظهار داشت: برای برخی واحدهای مغرداری غیرفعال و راکد نیز حکم تخریب صادر شده و بیش از ۲ تا سه سال است که کمترین فعالیتی نداشته اند.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید تعداد ۹۰ واحد مرغداری فعال در استان کمتر از ۳۰ تن در روز است ، گفت: این در حالی است که میزان مصرف روزانه استان حدود ۴۷ تن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار