کد خبر: ۷۷۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 25 August 2019

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت : طی یکسال گذشته با استفاده از ظرفیت مستند سازان ،کارشناسان و مامورین اجرایی با نصب دوربین هایی تله ای بیش از 10 تصویر متفاوت پلنگ ایرانی در پارک ملی دنا به ثبت رسیده است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد - محسن جعفری نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درسومین روز از شهریورماه 98 همزمان با دومین روز از هفته دولت در این خصوص گفت : کارشناسان و محیط بانان این اداره کل  با استفاده از ظرفیت مستند سازان علاقمند به محیط زیست طی یکساله گذشته , با نصب دوربین های تله ای در بخش هایی از مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا موفق می شوند 10 تصویر متفاوت از گونه های پلنگ ایرانی را به ثبت برسانند.
وی با بیان اینکه تصاویر ضبط شده از پلنگ ها در محدوده هایی از مناطق حفاظت شده خاریدون ,پشت کره , آب سپاه و میمند   توسط دوربین تله‌ای تهیه شده است، گفت: این تصاویر شامل پلنگ نر، ماده و نابالغ در محدوده ی این چهار پاسگاه زندگی می کنند و بررسی سایر تصاویر ثبت شده  نیاز به زمان و کار کارشناسی بیشتری دارد.
 وی با اشاره به اینکه دوربین گذاری در این منطقه و سایر مناطق استان در حال انجام است گفت : در این ذخیره گاه زیستکره بارها از پلنگ ایرانی تصاویر ثبت شده ولی مشاهده همزمان 10 قلاده از این گونه ارزشمند جانوری که تصاویر آن نیز شاهد سلامت و وضعیت جسمی مناسب آنها را دارد، از اتفاقات نادر این منطقه است.
جعفری نژاد تاکید کرد: پویایی جمعیت جانوران وحشی در یک زیست بوم در گرو حفظ گونه‌های شاخص آن زیست بوم بخصوص گونه‌های چتر و پرچم است و پلنگ بعنوان گونه چتر در این پارک ملی نقش بسزایی در پویایی جمعیت سایر گونه‌ها بخصوص طعمه‌های خود دارند.
گونه چتر در یک زیست بوم به یک گونه یا تعدادی از گونه‌ها گفته می‌شود که رژیم غذایی متنوع و قلمرو زیستگاه وسیع داشته باشند، این گونه‌ها که از حفاظت ویژه و علاقه عمومی برخوردارند چتر حمایتی برای بسیاری از گونه‌ها را فراهم می‌کنند، از میان گونه‌های چتر ایران می‌توان به پلنگ و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

ثبت بیش از 10 تصویر متفاوت پلنگ ایرانی در پارک ملی دنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار