رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: مونسان اولین وزیر میراث فرهنگی می‌شود؟/وزیر صنعت: نگفتم تخمه خوردن عامل تصادف است/واکنش معنادار سعید جلیلی به یک پیشنهاد/فرمانده ناجا: طرح «ناظر» حجاب باید در دیگر زمینه‌ها هم گسترش پیدا کند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲ 25 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عزاداری برای اهل بیت نشاط آور است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: افرادی که به مجالس اهل بیت (ع) می‌روند، دنبال عاشقی هستند و سوگواری و ماتم به معنایی که عوام می‌فهمند در آن‌ها نیست، چراکه مجالس اهل بیت (ع) بیشترین نشاط را در دل انسان ایجاد می‌کنند. وی گفت: اگرچه این مجالس در کشور ما به‌یاری خدا از رونق خوبی برخوردار هستند، جا دارد توجه به مجالس اهل بیت ـ علیهم‌السلام ـ بسیار بیشتر شود، چراکه اولاً با توجه به آن‌هاست که رونق مجالس از وضع مطلوب فعلی نیز بیشتر می‌شود و هم اینکه این توجه باعث می‌شود، بتوان بهره‌برداری بیشتری از این مجالس انجام داد، چون اگر بخواهیم از این مجالس بهره بیشتری در ابعاد معنوی، تربیتی، انقلابی و… ببریم باید به تعمیق فکری در مورد این مجالس بپردازیم. /فارس

هم مشایی اصلاح طلب بود، هم امیر توحید فاضل که درخواست پناهندگی کرد!

در پی پناهندگی یک خبرنگار در جریان سفر اروپایی وزیر خارجه، محافل مدعی اصلاح‌طلبی، خبرنگار متبوع طیف خود را اصولگرا جا زدند. گفته می‌شود امیر توحید فاضل در جریان سفر ظریف به نروژ، درخواست پناهندگی کرد و با هیأت خبرنگار وزیر خارجه مراجعت نکرده است. او دبیر سیاسی خبرگزاری موج معرفی شده، اما مرور سوابق وی نشان می‌دهد که وی در ستاد کروبی، ریاست ستاد کمیته اطلاع‌رسانی را بر عهده داشته و ضمناً با خبرگزاری ایرنا و برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب مانند شهروند همکاری می‌کرده است. او حتی بار‌ها با روزنامه‌نگار‌های اصلاح‌طلب بیانیه‌های مشترکی را امضاء کرده است.
گفتنی است صرفنظر از اشتباه کیهان در این مورد که خبرپناهندگی خبرنگار یادشده از سوئد را به نروژ تغییر داده، این روزنامه اسفندیار رحیم مشایی را نیز (البته در دولت دوم احمدی نژاد و نه در دولت اول و نه در زمان معاونت شهرداری تهران در دوره احمدی نژاد]اصلاح طلب می‌دانست.

هر ایرانی حداقل چند کارت بانکی دارد؟

تازه‌ترین گزارش‌های آماری اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی از تعداد کل کارت‌های صادر شده توسط شبکه بانکی کشور تا پایان خرداد ماه ۹۸ نشان می دهد که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ۳۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک تا پایان خرداد ماه صادر کرده‌اند. طبق آمار بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری ۳۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک تا پایان خرداد ماه صادر کرده‌اند. با این حساب و توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران می‌توان گفت که هر ایرانی حداقل ۴ کارت بانکی در جیب دارد.

گام سوم کاهش تعهدات برجامی باید محکم‌تر از گذشته برداشته شود

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس به دیدار‌های اخیر ظریف و مکرون اشاره کرد و گفت: پیشنهاد آقای مکرون به جمهوری اسلامی ایران دو بخش اصلی دارد؛ شارژ مالی اینستکس و تجدید معافیت‌هایی در زمینه فروش نفت. این پیشنهاد‌ها در آن حد ارزش ندارد که مانع گام سوم جمهوری اسلامی ایران شود، ولی به هر حال موضوع ایران را در نشست گروه هفت در دستور حفظ خواهد کرد. به گونه‌ای که ترامپ نتواند نقشی دیگر و تنش تازه‌ای را در این میان ایجاد کند؛ هرچند تنش هسته‌ای هنوز حل نشده است، اما راهبر جمهوری اسلامی ایران در تغییر ماهیت تنش موجب سردرگمی دشمن شده است.

حبس ۳ تا ۱۰ سال «نجفی» در انتظار رأی دیوان عالی

مهلت ۲۰ روزه اعتراض وکلای محمد علی نجفی به حکم قصاص به اتمام رسیده، اما هنوز دیوان عالی کشور رأی نهایی خود را از نظر جنبه عمومی قتل صادر نکرده است. در ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی مقرر شده هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته باشد، یا شاکی داشته، ولی از قصاص، گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود، در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم، صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، دادگاه مرتکب را به حبس از ۳ تا ۱۰ سال محکوم می‌کند؛ بنابراین، حالا باید منتظر رأی دیوان عالی کشور در مورد جنبه عمومی پرونده قتل بود، چراکه وکلای محمدعلی نجفی نسبت به صدور حکم قصاص، اعتراض کرده و این پرونده برای رسیدگی به دیوانعالی کشور ارجاع شده است.

مخالفت با استیضاح یک عضو هیأت رئیسه مجلس

جلسه بررسی صلاحیت علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در کمیسیون آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای این جلسه ضمن مخالفت با استیضاح این عضو هیأت رئیسه به صلاحیت وی رأی دادند. در پی تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراض ۳۱ نفر از نمایندگان نسبت به نحوه ایفای وظیفه علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس، در جلسه یکشنبه ۲۷ مرداد ماه جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی، سه نفر از منتخبین نمایندگان مخالف و همچنین علیرضا رحیمی برگزار شد. در این جلسه پس از بررسی یک ساعته صلاحیت علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه، نمایندگان حاضر به صلاحیت وی برای عضویت در هیأت رئیسه رأی دادند. /ایسنا

سپاه در انتخابات مجلس فعالیت سیاسی و فرهنگی خواهد داشت

سردار حمید خرمدل در نشست تجلیل از افسران جنگ نرم در یاسوج، با بیان بخشی از آسیب‌های رسانه و آسیب‌های اجتماعی در استان و کشور تأکید کرد انسجام رسانه‌ای در چنین موضوعاتی راه برون رفت از مشکلات و یا کاهش آن‌هاست. وی به (زود انتخاباتی شدن فضا) به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات استان نیز اشاره و تصریح کرد فرمانده سپاه، حفاظت اطلاعات سپاه و نمایندگی، ولی فقیه در سپاه به هیچ عنوان در مسأله انتخابات ورود نخواهند کرد. سردار خرمدل ادامه داد: سپاه در انتخابات در راستای تبیین منویات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و معرفی معیار شناسایی نامزد و مجلس اصلح فعالیت سیاسی و فرهنگی خواهد داشت، اما دنبال معرفی مصداقی فرد، جریان و گروه نیست. وی اضافه کرد: در شأن ما نیست که سپاه را هزینه افراد و جریان‌ها بکنیم؛ با این حال سیاست ما عین دیانت ماست. /ایرنا

پگاه آهنگرانی ممنوع‌الخروج شد

پگاه آهنگرانی از ممنوع الخروجی خود خبر داد. این بازیگر سینما و تئاتر که به عنوان داور به دعوت جشنواره‌ی "باتومی" گرجستان، قرار بود در این رویداد سینمایی شرکت کند، متوجه شد که ممنوع الخروج شده است. این بازیگر با تأیید این موضوع به خبرنگار ایسنا گفت که این اتفاق به دلیل پرونده‌ای است که بعد از حوادث ۸۸ در قوه قضاییه داشته که به موجب آن به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود و به نظر می‌رسد با تغییرات اخیر در قوه قضاییه اکنون حکم در پروسه اجرا قرار گرفته است.

فرمانده ناجا: طرح «ناظر» حجاب باید در دیگر زمینه‌ها هم گسترش پیدا کند

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با کاهش تصادفات نیز گفت: باید تمام سعی خود را برای کاهش تصادفات به‌ کار گیریم و در این راستا از تمامی ظرفیت‌های استان‌ها نیز استفاده کنیم؛ در این رابطه با وزیر راه جلسه‌ای برگزار کردیم که انصافاً مسئولان مربوطه با ما همکاری کردند و برای رفع نقاط حادثه‌خیز و کمتر شدن میزان تصادفات قول مساعد دادند. این مقام انتظامی به طرح‌های ناظر نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اجرای طرح ناظر از اولویت‌های نیروی انتظامی است این طرح، اکنون درباره کشف حجاب در خودرو‌ها در حال اجراست که البته نباید در این سطح بماند، بلکه لازم است آن را در دیگر زمینه‌ها نیز گسترش دهیم.

نامزدی روحانی در دور دوم انتخابات اشتباه بود

عباس آخوندی در بخشی از این گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تصریح کرد: فکر می‌کنم که گروه‌های سیاسی ما از سال ۱۳۹۵ باید تحلیل درستی از شرایط می‌داشتند و متوجه می‌شدند که دولت بعد از برجام ایده‌ای برای حل‌و‌فصل سایر امور ایران ندارد؛ خواه این امر اجتماعی و فرهنگی باشد، خواه سیاسی و اقتصادی. گروه‌های سیاسی به این موضوع نپرداختند که البته علت آن نیز روشن است. حامیان دولت تصور می‌کردند اگر وارد بحث دولت یک‌دوره‌ای شوند، منجر به شکست در دوره بعدی می‌شود. در واقع این سؤال را مطرح می‌کردند که "آیا با این کار می‌توانیم موقعیت مسلطی پیدا کنیم یا نه؟ "، از نظر من حفظ موقعیت مسلط اهمیتی نداشت. تعهد به حل مسأله‌های ایران بر مبنای یک رویکرد مشخص مهم‌تر از حفظ موقعیت در قدرت بود. این اشتباه استراتژیک گروه‌های سیاسی متمایل به اصلاحات بود. از نظر من کاندیداتوری ایشان برای دولت دوازدهم اشتباه بود، اما به هر حال حمایت شد.

واکنش معنادار سعید جلیلی به یک پیشنهاد

علی جعفری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: این روز‌ها خبر‌های زیادی از فساد برخی مسئولین و فرزندان آن‌ها منتشر می‌شود که قلب ارادتمندان به آرمان‌های حضرت روح اللّه و انقلاب اسلامی را به درد می‌آورد. متأسفانه کسانی که به برکت انقلاب به نام و نانی رسیده اند باور کرده اند که انقلاب نه تنها به خودشان، که به آقازاده‌ها و دامادهایشان هم بدهکار است و باید سهمشان را از کاسبی جدید آقازاده‌ها در لواسان و الهیه و فرشته بگیرند. از این خبر‌ها که بگذریم، متأسفانه سالهاست در جمهوری اسلامی رویه شده که برخی مسئولین همه‌ی عناوین سیاسی، علمی، اجرایی و پیشرفت‌های مادی را با هم می‌خواهند. یادم می‌آید روزی دکتر جلیلی می‌گفت: «در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد عضویت در هیأت علمی دانشگاه تهران را به من دادند. به آن‌ها گفتم من جوانی شهرستانی بودم که برای تحصیل به تهران آمدم و به برکت جمهوری اسلامی به دبیری شورای عالی امنیت ملی رسیدم، حالا قرار نیست همه‌ی عناوین را یکجا با هم داشته باشم؛ ضمن اینکه من اگر همه‌ی وقتم را در دبیرخانه بگذارم باز کلی کار انجام نشده دارم و باید همین مسئولیتم را به گونه‌ای انجام دهم که جواب اعتماد نظام را داده باشم».

وزیر صنعت: نگفتم تخمه خوردن عامل تصادف است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی که شما پیش از این علت تصادف با پراید را خوردن تخمه عنوان کرده بودید گفت: چنین چیزی نگفته‌ام. رضا رحمانی امروز در مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف درباره بازداشت شدگان حوزه خودرو گفت: این مورد را از قوه قضاییه بپرسید. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سؤالی که شما پیش از این علت تصادف با پراید را خوردن تخمه عنوان کرده بودید گفت: چنین چیزی نگفته‌ام.

ادعایی در مورد مخالفت «رئیسی» با بازداشت دو نماینده

احمد علیرضا بیگی در توضیح اظهارات رئیس مجلس پیش از آغاز جلسه علنی امروز پیرامون موضوع بازداشت فریدون احمدی نماینده زنجان و محمد عزیزی نماینده ابهر گفت: آقای لاریجانی قبل از جلسه علنی در صحبت‌هایی تأکیدشان بر این بود که اجازه دهید دستگاه قضایی رسیدگی‌هایش را انجام دهد، ولی جنجال صورت نگیرد، اجازه دهید دستگاه قضایی به وظیفه خود در فضایی بدون تنش عمل کند. وی درباره اینکه آیا رئیس مجلس از روند دادگاه برای بازداشت این دو نماینده گلایه داشت، گفت: آقای لاریجانی این گلایه را مطرح کرد که استنطاق اشکال ندارد، اما بازداشت نماینده چه معنایی دارد. ایشان همچنین گفت که صحبتی با آقای رئیسی صورت گرفته و از قرار معلوم آقای رئیسی با بازداشت موافق نبودند.

علیرضا بیگی در پاسخ به این پرسش که طبق توضیحات سخنگوی هیأت نظارت در پرونده مربوط به بازداشت، نام سه نماینده مطرح بوده و در فضای مجازی نام شما به عنوان نفر سوم برده شده است، گفت: چنین چیزی درست نیست. بنده در این قضیه به هیأت نظارت، دادگاه و بازرسی نرفتم. این نماینده مجلس توضیح داد: اولین مراجعه فردی که به عنوان اخلال گر در نظام توزیع خودرو مطرح است، به بنده بوده، او قراردادش را نشان داد که قراردادش مشابه با ۱۰ نفر دیگر بود. بخش عمده‌ای از خودرو‌ها را تحویل گرفته بود و حدود ۵۰۰ یا ۶۰۰ خودرو مانده بود که با سایپا اختلاف پیدا کرد. در نهایت، چون بنده ارتباطی با سایپا نداشتم موضوع را به کمیسیون صنایع جهت رسیدگی ارجاع دادم تا اگر حقی متوجه این فرد است، کمک شود، وگرنه خودروهایش را به او بدهند. این فرآیند طی شد که آن هم در جهت اجرای قرارداد بود. البته که باید مقام قضایی رسیدگی‌های لازم را داشته باشد و در صورت ابهام روشنگری کند.

کنایه سلیمی به رئیس جمهور

نماینده مردم محلات در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: شما که از پشت شیشه ماشین نظرسنجی می‌کنید، نظر مردم درباره گرانی، تورم، رکود، تعطیلی پی‌درپی کارخانه‌ها و اشتغال چیست؟

مونسان اولین وزیر میراث فرهنگی می‌شود؟

سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهوری در مورد وزارت با شما صحبت کرده است، گفت: صحبت شده که اکنون سرپرست وزارتخانه ام، اما برای آینده، اختیار رئیس جمهوری است و هر چه وی تصمیم بگیرد، همان خواهد، شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار