گزارش اختصاصی تابناک:
علت اصلی مصرف گسترده از لوازم آرایشی تقلبی، ارزانی آن‌ها است و اکثر مصرف کنندگان به کیفیت مواد آن‌ها توجه نمی‌کنند، از آنجا که در تولید این گونه فرآورده‌ها از مواد اولیه نا مرغوب استفاده می‌شود، لذا اکثرا ارزان قیمت هستند، حتی گاهی یک محصول اصل خارجی نیز در صورتی که به صورت قاچاق وارد کشور شود به دلیل شرایط حمل و نقل نامناسب دچار درجاتی از فساد گردیده و استفاده از آن ممکن است ایجاد عوارض کند که لازم است به هنگام خرید این لوازم دقت فراوانی به خرج دهیم.
کد خبر: ۷۷۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 26 August 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، آرایش کردن از زمان‌های بسیار قدیم مخصوصا زمانی که مردم با دارو آشنا شدند، بین خانم‌ها و آقایان متداول بوده و آن‌ها با علاقه فراوانی برای زیباتر نشان دادن صورتشان می‌کوشیدند.

مطالعه تاریخ باستان به ما ثابت می‌کند که در دوران پیش از تاریخ نیز مردان و زنان به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقه‌مند بودند، نوع آرایش و وسایل آرایشی که در یک فرهنگ و ملیت برای زیباتر و جذابتر نشان دادن به کار می‌رود ممکن است در فرهنگ دیگر کاملا مردود باشد، اما اکثر مردم از تغییر در مد لباس، مو و آرایش صورت لذت میبرند.

در طول تاریخ خانم‌ها و یا بانوان به این درک رسیده اند که چگونه این جذابیت را حفظ کرده و چگونه بر آن بیافزایند؟! هر چقدر آن‌ها زیباتر باشند جذابتر هستند و این اسلحه ایست که آن‌ها به آن دست یافته اند و یکی از وسایلی که به جذابیت آن‌ها می‌افزاید " آرایش " آنهاست.

تاریخچه آرایش

تاریخ شروع آرایش کلا به مصری‌های قدیم می‌رسد، آن‌ها برای مراسم مذهبی از عطریات و مواد آرایشی استفاده می‌کردند و حمام‌های مخصوص برای خوشبو کردن پوست بدن می‌گرفتند، به نظافت و پاکیزگی اهمیت می‌دادند و بعد از حمام از مواد خوشبو کننده و روغنی برای نرم نگه داشتن پوستشان استفاده می‌کردند، شانه و آیینه به عنوان اولین لوازم آرایشی مورد علاقه همه خانم‌ها و آقایان بود.

یونانی‌ها از سال ۴۶۰ میلادی با علاقه فراوان عطریات و مواد آرایشی می‌ساختند و برای مراسم مذهبی و استفاده شخصی و حتی گاهی به عنوان دارو استفاده می‌کردند، خانم‌های یونانی از موادی به نام ورمیلیون برای آرایش صورت استفاده می کردند که به رنگ قرمز روشن بود و از ترکیب نمک‌های جیوه در ساخت آن استفاده می‌شد.

زنان اشراف رومی کاربرد لوازم آرایش طبیعی را با مداد کشیدن به دور چشمانشان، رنگ کردن گونه‌هایشان با خمیر قرمز رنگی که از پوست سوسک درست شده بود و با مالیدن روغن‌های معطر و خوشبو به موهایشان در بریتانیا رواج دادند، یکی از جنبه‌های ظاهری آرایش که وقت بسیار زیادی هم می‌گرفت رنگ کردن مو‌ها بود، رومی‌ها عادت داشتند که انواع گوناگونی از رنگ مو‌های طبیعی را بکار برند.

آفریقایی‌ها تحول بزرگی در آرایش مو و طراحی لباس‌های مخصوص به وجود آوردند، آن‌ها دارو‌های بسیاری از گیاهان و مواد اولیه که در اطراف خود داشتند تهیه می‌کردند، همچنین از رنگ‌های زیادی برای آرایش صورت خود استفاده می کردند که بعضی از انواع مدل مو و لباس آن‌ها هنوز هم رایج است.

آسیایی‌ها، بخصوص چینی‌ها، تاریخچه بسیار دوری در مورد سلامتی دارند و آراستگی را یک هنر به حساب می‌آورند، مخصوصا بین افرادی که امکان استفاده از لوازم آرایش مختلف و لباس‌های متنوع را داشتند، در ژاپن آرایش گیشا‌ها خیره کننده بود و هنوز هم یک هنر با ارزش به شمار می‌آید.

ایرانیان نیز همانگونه که تاریخ و شواهد نشان میدهد، پیرو مد و آراستگی مو و صورت و لباس بودند.
کشور ایران به خاطر تمدن بسیار بزرگ و قدمتی هزاران ساله از بیشتر لوازم و امکانات پیشرفته در دوران قدیم برخوردار بوده است، در مورد لوازم آرایش هم ایران یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های تولید کننده برخی از این لوازم بوده است.

همان طور که اشاره شد استفاده از لوازم آرایش در ایران سابقه‌ای طولانی دارد؛ به عنوان نمونه آرایش چشم از حدود ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایران رواج داشته است.
علاوه بر آرایش چشم، حفاری‌های باستان شناسانه در هفت تپه خوزستان گواه آن است که زنان ایرانی در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از نوعی وسیله که کارکرد روژ لب امروزی را دارد استفاده می‌نموده اند.

زنان ایرانی در ایران باستان آرایش می‌کردند، مخصوصا ملکه و دیگر زنان درباری، اما با ورود اسلام به ایران و ممنوع کردن آرایش در بیرون از خانه، زنان ایرانی رویه دیرین را ترک کردند.

پس از ورود اسلام به ایران به دلیل وجود دستورات صریح دینی و نص قرآنی، نوع استفاده از لوازم آرایش به دو محیط درون خانه و بیرون از خانه تفکیک شد و از سوی توده زنان ایرانی دستورات دینی در این مورد، متابعت شد، و بدین ترتیب تبرج، خود آرایی، خودنمایی، جلوه گری و دلربایی زنان در اجتماع به طرق مختلف از جمله به وسیله استفاده از لوازم آرایش ممنوع گشت.

ایرانیان مسلمان ضمن بها دادن به مفاهیم نزدیک به زیبایی همچون سلامت، بهداشت پوست و مو، نظافت و آراستگی، بر مراعات مرز‌ها و حریم‌ها در آرایش زنان تاکید نمودند و از آراسته کردن زن در جامعه که مقدمه فعل حرام بود، خودداری کردند.

انقلاب لوازم آرایشی

در سال‌های ۱۹۲۰ انقلابی در کارخانه‌های لوازم آرایشی به وجود آمد و سایه‌های رنگارنگ برای چشم ها، رژگونه و رژ لب‌های متنوعی ساخته شد، کرم‌ها و لوسیون‌های گوناگون برای پوست و شامپو‌های نرم کننده و تقویتی مو به بازار آمد.

در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مد‌های اروپایی بیشتر کشور‌ها را تحت الشعاع قرار دادند، مواد پاک کننده پوست، کرم‌ها لوسیون‌ها و نرم کننده‌ها و لوازم آرایش متنوعی وارد بازار شدند، در اواخر ۱۹۶۰، آرایش ترمیمی و تکمیلی متداول شد.

سال‌های ۱۹۷۰ به بعد کارخانه‌ها رنگ‌های متفاوتی برای آرایش روز و شب و مواد و لوازم آرایش برای زیبایی، سلامتی و پاکیزگی پوست و مو ارائه کردند و خانم‌ها بیشتر و بیشتر جذب این مواد شدند.

در کل آرایش از ابتدا تا امروز برای بیشتر نشان دادن نقاط قوت و پوشاندن نقاط ضعف مورد استفاده قرار می‌گیرد و با از دست دادن کیفیت خود و اضافه شدن مواد شیمیایی، استفاده بیش از حد آن‌ها توصیه نمی‌شود و کسانی که زیاد آرایش می‌کنند پوستی بسیار آسیب پذیر پیدا کرده و در میانسالی به بعد دچار مشکلات پوستی زیادی می‌شوند، به خاطر همین مسئله مردم کشور‌های اروپایی خیلی کم آرایش می‌کنند، اما متاسفانه کشور ما جزء ۱۰ کشور اول جهان در استفاده از لوازم آرایشی و گریم قرار گرفته است.

آمار تکان دهنده واردات و مصرف لوازم آرایشی

بر اساس آمار دریافتی، ایران با داشتن ۶۷ ٪ مصرف کننده لوازم آرایشی و گریم رتبه ۶ جهانی و رتبه دوم خاورمیانه را به نام خود ثبت کرده است.

بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۱۱ ماهه سال گذشته، در مدت مذکور بیش از ۹۲ تن انواع فرآورده‌های آرایشی لب به ایران وارد شده که ارزش آن به حدود چهار میلیون و ۲۲۸ هزار دلار می‌رسد.

این فرآورده‌های آرایشی در این مدت از ۱۵ کشور به ایران وارد شده که بزرگ‌ترین صادرکننده فرآورده‌های آرایشی برای لب به ایران آلمان بوده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات در این زمینه به ایران انجام داده است.

امارات پس از آلمان به عنوان دومین کشوری است که عمده صادرات رژ لب و سایر این فرآورده‌ها را به ارزش ۹۷۰ هزار دلار به ایران صادر کرده است.

فرانسه نیز ۵۰۰ هزار دلار صادرات رژ لب به ایران داشته و بیش از ۷۵۰ هزار دلار این محصولات از طریق منطقه آزاد کیش وارد ایران شده است.

نکته جالب اینجاست که بر اساس آمار‌های غیررسمی، حداقل ۶۵ درصد از محصولات آرایشی به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود که در این زمینه آمار‌های غیررسمی تا ۹۰ درصد نیز اعلام شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت: این میزان فرآورده‌های آرایش لب که از طریق مرز‌های رسمی به ایران وارد شده، همه آن چیزی نیست که از این محصول وارد ایران شده است.

سن آرایش به ۱۴ سال رسیده است

۱۴ میلیون زن ایرانی در برابر ۱۴۰ میلیون نفر زن در خاورمیانه به میزان ۱.۲ میلیارد دلار از بازار ۲.۷ میلیارد دلاری بازار فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه محسوب می‌شوند، اغلب اجناس در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاه‌ها و حتی کنار خیابان به فروش می‌رسند.

متأسفانه سن مصرف لوازم آرایشی در دختران به ۱۴ سال رسیده، جامعه شناسان معتقدند گاه آرایش بیش از حد و غیرمتعارف در دختران و پسران تبدیل به ابزاری برای کسب قدرت اجتماعی و لجبازی می‌شود، آن‌ها کج دهنی خود به برخورد‌های نسنجیده خانواده و اجتماع را با رنگ‌های تند صورت هایشان یا هر نوع هنجارشکنی ممکن نشان می‌دهند.

عوراض مصرف لوازم آرایشی تقلبی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد محصولات آرایشی مانند ریمل ها، سایه چشم و دیگر محصولات دارای مواد شیمیایی هستند که می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند سرطان، به هم ریختگی تعادل هورمونی و حتی ناباروری شود، پوست کودکان بسیار حساس‌تر از افراد بزرگسال بوده و به خصوص این مسئله در مورد کودکان مبتلا به آلرژی‌های پوستی و تنفسی (آسم) به طور شایع‌تر مشاهده می‌شود، همچنین امکان دچار شدن پوست کودکان به آکنه (جوش غرور جوانی) در سن پایین در صورت استفاده از لوازم آرایش و گریم بزرگسالان وجود دارد و این موضوع در لوازم آرایشی تقلبی که بصورت قاچاق وارد می‌شود بیشتر نمایان است.

علت اصلی مصرف گسترده از لوازم آرایشی تقلبی، ارزانی آن‌ها است و اکثر مصرف کنندگان به کیفیت مواد آن‌ها توجه نمی‌کنند، از آنجا که در تولید این گونه فرآورده‌ها از مواد اولیه نا مرغوب استفاده می‌شود، لذا اکثرا ارزان قیمت هستند، حتی گاهی یک محصول اصل خارجی نیز در صورتی که به صورت قاچاق وارد کشور شود به دلیل شرایط حمل و نقل نامناسب دچار درجاتی از فساد گردیده و استفاده از آن ممکن است ایجاد عوارض کند که لازم است به هنگام خرید این لوازم دقت فراوانی به خرج دهیم.

عوارض عمده استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی عبارتند از:

ایجاد عوارض آلرژیک و حساسیتی که با قرمزی پوست، خارش، التهاب، تورم و یا حتی تاول‌های پوستی همراه است.

شایع‌ترین عارضه:

کچلی، ایجاد و یا تشدید آکنه و جوش سر سیاه، مسمومیت‌های کبدی و کلیوی (ناشی از سم آفلاتوکسین موجود در مواد آرایشی غیر مجاز)، اثر ناخوشایند ناشی از زخم روی پوست و آسیب به سلول‌های پوستی، کم کاری غده فوق کلیوی، تغییر رنگ و صدمه به مو، تغییر رنگ و صدمه ناخن، حساسیت‌های تنفسی، اثرات مضر بر جنین، اثرات سرطان زا و همچنین می‌توان به مضرات فلزات سنگینی از جمله سرب که در برخی از فرآورده‌های آرایشی به خصوص رژلب یافت می‌شود؛ اشاره کرد از جمله:

ورود به بافت‌های نرم نظیر مغز و کلیه و در نتیجه از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به بافت جانشینی کلسیم در مغز استخوان و عدم تولید هموگلوبین، افزایش فشار خون در بزرگسالان، خطرات استفاده از لوازم آرایشی در کودکان

با مصرف لوازم آرایش، به استقبال بیماری‌های هرمونی بروید

یک متخصص بیولوژیک با اشاره به وجود بهترین گیاهان دارویی در ایران به جهت استفاده‌های تخصصی در لوازم آرایشی و بهداشتی و زیباسازی، از مضرات غیرقابل جبران مصرف لوازم آرایشی شیمیایی خبر داد.

پروفسور علی کرمی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه ضمن اشاره به مصرف بی رویه لوازم آرایشی در ایران و تاثیر مستقیمی که بر سلامت انسان دارند، اظهار کرد: لوازم آرایشی در ایران تولید و یا وارد می‌شود و بسته به میزان قیمت کیفیت‌های متفاوتی دارند، لوازم آرایشی ارزان عمدتا قاچاق، از برند‌های نامعتبر و تقلبی هستند و عمده نگرانی ما از این لوازم آرایشی است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این موضوع که پوست بستری برای نفوذ بدن و دارای منافذ زیادی است، افزود: افرادی که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند این تصور را دارند که این مواد روی پوست شان قرار گرفته و می‌توانند به راحتی پاکش کنند، اما این مواد جذب پوست می‌شود و یکی از روش‌های اعمال آلودگی بوده و اینکه اگر بخواهند فردی را آلوده کنند، پوست بهترین روش است و اگر فرمولاسیون این مواد را بررسی کنید خواهید فهمید ۹۰ درصد ترکیباتشان مواد شیمیایی است.

کرمی با اشاره به تغییر فرهنگ به سمت استفاده افراطی از لوازم آرایشی و همچنین وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم، تصریح کرد: این وضعیت سبب می‌شود مردم به دنبال خرید لوازم آرایشی ارزان باشند، قاچاق افزایش می‌یابد به خصوص در مناطق مرزی، جنس نامرغوب و تقلبی وارد بازار می‌شود، این لوازم به علت مواد اولیه ارزان دارای سرب و جیوه هستند که ملکول‌های این فلزات از منافذ پوست جذب و از طریق خون وارد اندام‌های بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش بر روی افزایش نازایی در کشور حاکی از آن است که عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند، ادامه داد: یکی از این عوامل مکمل‌هایی است که ورزشکاران در باشگاه‌ها استفاده می‌کنند و یکی دیگر از این عوامل استفاده زنان و دختران از لوازم آرایشی در سن باروری است و دشمن زنان ما هدف قرار داده، زندگی و سلامت ما وابسته به بعضی ملکول‌های بدن از جمله ژن ها، پروتئن، DNA و هرمون‌ها است، لوازم آرایشی نامرغوب که سمی و یا دارای فلزات سنگین هستند از طریق پوست جذب شده و اثر مستقیم روی متابولیسم هرمون‌ها دارد، اختلال ایجاد و موجب نازایی می‌شود؛ این یک هشدار جدی برای خانم‌ها و مسئولین است.

ایشان در ادامه با عنوان اینکه از صد سال گذشته تا به امروز تحول بزرگی در حوزه غذا، دارو و لوازم بهداشتی رخ داده، گفت: همان طور که در تهیه غذا دقت می‌کنیم در تهیه لوازم آرایشی نیز باید محتاط بود، ایران در دنیا دارای بهترین و مرغوب‌ترین گیاهان دارویی است، رودسر و املش رتبه ششم دنیا در تولید فندق هستند، که کاربردی‌ترین مواد در تهیه لوازم آرایشی است، اما متاسفانه به صورت فله ایی صادر و محصولات فرآوری شده آرایشی را وارد می‌کنیم، مجریان کشور، سازمان پدافند غیر عامل، وزارت بهداشت و وزارت بازرگانی باید به طور جدی بستر را برای تولید داخلی لوازم بهداشتی اورگانیک، سالم و با قیمت مناسب محیا کنند تا دست دشمن کوتاه و سلامت جامعه حفظ شود، در حال حاضر دو کارخانه لوازم آرایشی ارگانیک وجود دارد که پاسخگوی نیاز‌های جامعه نیست.

پروفسور کرمی با بیان اینکه هدف ما سلامت جامعه است و برای این هدف فقط باید یک کار انجام داد و آن آگاه کردن مصرف کننده است که مراقب سلامتی خود باشد، افزود: با کمال تاسف تبلیغات عجیب و غریب فضای مجازی و ماهواره با وجود تذکر‌های ما سبب خرید مردم می‌شود و خسارات‌های فراوانی به دنبال دارد، با توجه به گرانی لوازم برند و ارگانیک مردم تمایلی به خرید ندارند، اما توصیه من به مردم به ویژه خانم‌ها این است که اعضای بدن گران بها‌ترین هدیه خداوند است اگر قدر سلامتی را بدانید، برایش هزینه کرده که در واقع هزینه نیست یک نوع سرمایه گذاری و صرفه جویی است.

این متخصص بیولوژیک در پایان با اشاره به اینکه در گذشته زنان از لوازم آرایشی طبیعی مثل حنا، روناس، سرمه و... استفاده می‌کردند و دارای پوست و موی سالمی بودند، گفت: توصیه اکید من این است که خانم‌ها برای سلامتی خودشان هم که شده لوازم آرایشی ارگانیک و برند استفاده کنند و اگر توانایی مالی ندارند، استفاده نکنند و یا هزینه‌های جانبی زندگی را برای تهیه لوازم آرایشی مرغوب کاهش دهند.

 

تابناک: با توجه به موارد ذکر شده، لازم است مردم هشدارهای پزشکان را جدی بگیرند و نیز نیاز است که مسولین اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور و همچنین حمایت از محصولات گیاهی داخلی را در دستور کار قرار دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار