مکرون پذیرفت که دوران استیلای تمام عیار غرب بر جهان رو به افول است و جهان شاهد قدرتهای نوظهوری در صحنه بین المللی است که هیمنه سیاسی،نظامی و اقتصادی غرب را با چالش جدی مواجه کرده است.
کد خبر: ۷۷۷۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱ 04 September 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امیر محبی ، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس سران جی ۷ که به میزبانی فرانسه برگزار شد در اعترافی دیرهنگام به شکل گیری قدرتهای نوظهوری اذعان کرد که به گفته خودش برای غرب باور و قبول آن سخت بود.
مکرون پذیرفت که دوران استیلای تمام عیار غرب بر جهان رو به افول است و جهان شاهد قدرتهای نوظهوری در صحنه بین المللی است که هیمنه سیاسی،نظامی و اقتصادی غرب را با چالش جدی مواجه کرده است.
در واقع جهان شاهد عبور از چندین قرن سلطه ی غرب بر امور کشورهای جهان سوم و شکل گیری نظم نوین جهانی بر پایه جهانی چند قطبی است که در آینده محوریت تصمیم گیری های مهم در عرصه روابط بین الملل خواهند بود.
نمیشود به سادگی از کنار قدرتهای بزرگی همچون چین،هند،برزیل،ترکیه،مالزی، ایران گذشت که بعضی از این کشورها با تبدیل شدن به غولهای اقتصادی ،اقتصاد غرب را با چالش جدی مواجه کرده و بعضی نیز در عرصه نظامی و سیاسی غرب را به چالش کشیده اند تا جایی که رئیس جمهور فرانسه در اعترافی تلخ بر این حقیقت انکارناپذیر مهر تایید زده و پایان یکه تازی غرب را در جهان می پذیرد.
روزگاری که ایالات متحده آمریکا به عنوان غول اقتصادی در جهان حرف اول را میزد با ظهور اقتصاد بزرگ چین به پایان رسیده و این روزها دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای نجات اقتصاد رو به رکود کشورش جنگ تجاری بی سابقه ای را با چین به راه انداخته.
در عرصه نظامی توقیف نفتکش انگلیسی بدست نیروی دریایی ایران که در حضور ناوگان دریایی انگلیس صورت گرفت موجب تحقیر و زیر سوال رفتن توان نظامی بریتانیا شد که سالهای سال در خاورمیانه استعمارگری میکرد و در روزگاری نه چندان دور بریتانیا از جنوب و روسها از شمال در کمتر ۲۴ ساعت کشور ما را به اشغال خود درآوردند.
به هر روی صحنه ی بین المللی شاهد زایش قدرتهای نوظهوری است که در حال پس زدن قدرت بلامنازع سیاسی،اقتصادی و نظامی غرب  میباشند و دنیا  وارد عصری جدیدی از چند جانبه گرایی در صحنه ی مدیریت بین المللی خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار