کد خبر: ۷۷۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 11 September 2019
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با تشریح‌ تمام جزییات استخدام معلمان حق‌التدریس گفت: چهار گروه مشمول این قانون هستند که باید شروط لازم را کسب کنند و پس از آن قطعا طی مدت سه سال استخدام پیمانی می‌شوند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، علی الهیار ترکمن در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره جزییات اجرای آیین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس اظهار‌کرد: مستحضر هستید طبق قانون برای تدوین آئین‌نامه اجرایی، کارگروهی تشکیل شد که دو نفر از نمایندگان مجلس، نمایندگان سازمان اداری استخدامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در آن حضور داشتند.
وی افزود: در این کارگروه چندین جلسه برای تدوین آیین‌نامه کار شد و درنهایت پیش‌نویس آئین‌نامه تدوین و به دولت آمد  و آنجا در کمیسیون اجتماعی، کمیته‌های  تخصصی و فرعی و کمیسیون اصلی بحث‌های متعددی شد؛ خوشبختانه روز یکشنبه 17 شهریور ماه در هیئت دولت به تصویب نهایی رسید و هم‌اکنون این آیین‌نامه ملاک کار آموزش و پرورش است و  باید آن را اجرایی کنیم.
چهار گروه مشمول آیین‌نامه استخدام چه افرادی هستند؟
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس چهار گروه  مشمول دارد،گفت: گروه نخست مربیان پیش‌دبستانی هستند یعنی افرادی که از سال 79 تا 91 با یکی از مراکز پیش‌دبستانی دولتی یا کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه در  مدارس دولتی همکاری داشتند و حقوق‌شان را از محل حساب و اعتبار دولتی دریافت کرده‌اند و این موضوع یکی از شروط اصلی است.
الهیار ترکمن افزود: گروه دوم که مشمول قانون می‌شوند، حق‌التدریس‌های غیر‌مستمر هستند یعنی افرادی که از سال 79 تا 91 با آموزش و پرورش در مدارس دولتی به صورت حق‌التدریس آزاد همکاری داشتند، شناسه و کد حق‌التدریسی از آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند و حقوق‌شان را از محل حساب و اعتبارات دولتی دریافت کرده‌اند.
 وی ادامه‌داد: گروه سوم، آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند یعنی افرادی که از سال 79 تا 92 با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند و همکاریشان کماکان ادامه دارد و باید گواهی‌‌های گزینش، آموزش بدو خدمت و شناسه آموزشیاری را از نهضت سوادآموزی داشته باشند که مشمول این قانون شوند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه  منابع وزارت آموزش و پرورش درباره گروه چهارم مشمولان قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس گفت: گروه چهارم شامل آموزش دهنده‌های مستمر نهضت سوادآموزی است یعنی افرادی که از سال 79 تا قبل از 92 به صورت مستمر با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند و در هر دوره‌ حداقل 2 نفر سوادآموز را تحت پوشش قرار داده باشند که بتوانند مشمول این قانون شوند.
شروط استخدام؛ از جنسیت تا سنوات خدمت
الهیار ترکمن مطرح‌کرد: براساس متن قانون استخدام این افراد در سقف ظرفیت استخدامی تخصیصی سالانه‌ای است که سازمان اداری و استخدامی به وزارت آموزش و پرورش می‌دهد و اولویت به کارگیری آنها در مناطق کمتر توسعه یافته و براساس نیاز وزارت آموزش و پرورش به رشته‌، دوره تحصیلی، جنسیت‌ و سنوات خدمت است.
ممنوعیت نقل‌وانتقال تا 10 سال, استخدام به شکل پیمانی
وی با اشاره به موردی دیگر در آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس متذکر‌شد:  در آیین‌نامه اشاره شده است نقل‌وانتقال این افراد تا 10 سال از محل خدمتی که برایشان تعیین شده غیرممکن است و قانوناً نمی‌توانند تا قبل از ده سال تقاضای نقل و انتقال بدهند و به جای جدید منتقل شوند براساس مواد 42 و 45 قانون مدیریت خدمات کشوری این افراد به پیمانی تبدیل وضعیت و استخدام آموزش و پرورش می‌شوند.
شروط استخدام حق‌التدریس‌ها، شرکت در دوره آموزشی و قبولی در آزمون پایانی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بیان‌کرد: مورد دیگری که در قانون وجود دارد، این است که مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریسان غیرمستمر باید علاوه بر شرایطی که تعیین شده است دوره آموزشی یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان سپری کنند و نمره قبولی‌ را در آزمون پایان دوره اخذ کنند و بعد از این که قبول شدند و شرایط استخدام را طی کردند با توجه به نیاز آموزش و پرورش در یکی از مشاغل دبیری، آموزگاری، هنرآموزی، مربی امور تربیتی، مراقب سلامت و مشاور تحصیلی به کار گرفته می‌شوند. این نکته هم مهم است که در متن آئین‌نامه اشاره شده، مربیان پیش‌دبستان و حق‌التدریس‌های غیرمستمر واجد شرایطی که نتوانند دوره یک ساله را طی کنند و نمره قبولی در دوره بگیرند به خدمت  آنها در آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود و دیگر با آنها قرارداد حق‌التدریس منعقد نمی‌شود.
آموزشیاران نهضت باید در آزمون داخلی آموزش و‌پرورش شرکت کنند
الهیار ترکمن درباره آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی گفت: برای این گروه علاوه بر اینکه باید در یک آزمون داخلی شرکت کنند، نیاز است دوره آموزش یکساله را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند و نمره قبولی را در دوره یک ساله به دست بیاورند.
کسب 50 درصد نمره کل حدنصاب قبولی در آزمون 
وی درباره شرایط  برگزاری آزمون داخلی آموزش و‌پرورش عنوان‌کرد: این  آزمون دو بخش عمومی و تخصصی دارد، حد نصاب قبولی در آزمون معادل 50 درصد نمره کل آزمون است که در این 50 درصد حتماً باید 40 درصد مواد عمومی و 60 درصد مواد تخصصی را به درستی پاسخ دهند که بتوانند حد نصاب 50 درصدی را به دست بیاورند.
آزمون فقط یکبار برگزار می‌شود 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره زمان برگزاری این آزمون گفت: با مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش هماهنگ کردیم که در اولین فرصت این آزمون برگزار شود در متن آئین‌نامه اشاره شده است که این آزمون فقط در طول برنامه ششم یکبار برگزار می‌شود و ما هر سال آزمون نداریم بلکه فقط یکبار برگزار می‌شود و افرادی که حد نصاب قبولی می‌آورند را برای معرفی به دوره آموزشی و  به‌کارگیری در وزارت آموزش و پرورش اولویت‌بندی می‌کنیم.
آموزشیاران نهضت فقط به عنوان آموزگار جذب می‌شوند
الهیار‌ترکمن خاطر‌نشان‌‌کرد: آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی وقتی آزمون ورودی و دوره یکساله را طی و نمره قبولی کسب کنند فقط در شغل آموزگاری به کار گرفته می‌شوند یعنی فقط در دوره ابتدایی. هر کدام از افراد نتوانند در آزمون قبول شوند یا دوره یکساله را طی کنند به خدمت آنها در وزارت آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود.
وی متذکر‌شد: واقعا می‌خواهم  این افراد نهایت تلاش خود را کنند تا بتوانند شروط آیین‌نامه را طی بکنند، چون از این به بعد موضوعی به اسم جامانده از این قانون نداریم، مستحضر هستید قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی که  شهریور 97 تصویب شد دهمین اصلاحیه‌ای است که به قانون اول مصوب سال 88 خورده است و واقعاً اصل قضیه زیر سوال می‌رود چون قانونی که یکبار تصویب می‌شود و 10 بار اصلاحیه می‌خورد نشان می‌دهد در بخش‌هایی مشکل حقوقی و نگارش قانونی داشته است.
خداحافظی با افرادی که نتوانند شروط لازم را کسب کنند
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش مطرح‌کرد: خواهش بنده  از ذینفعان قانون این است با صراحتی که در قانون و متن آئین‌نامه اجرایی است، تلاش خود را بکنند که بتوانند شرایط را کسب کنند  چرا که از این به بعد دیگر موضوعی به اسم جا مانده نداریم و  قانون هم تعیین تکلیف کرده است هر فردی نتواند شرایط را طی کند به خدمتش در آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود و ما باید به سمت نیروی‌های دیگر برویم.
الهیار ترکمن درباره تعیین تکلیف استخدامی این افراد برای مهر 98 گفت: در صحبت‌های اولیه که با سازمان اداری و استخدامی کشور داشتیم صحبت از استخدام 13 هزار نفر بود، ولی آنها ما را احاله می‌دادند به نهایی شدن آئین‌نامه و بحث‌شان این است که آئین‌نامه تصویب و مفادش مشخص شود که براساس  آئین‌نامه نظرشان را در خصوص مجوزهای سال 98 اعلام کنند،  البته در متن قانون اشاره شده است که این قانون دوره زمانی 3 ساله دارد یعنی تا پایان برنامه ششم باید اجرایی شود.
وی افزود: از روز شنبه رایزنی‌ها را با سازمان امور اداری و استخدامی شروع می‌کنیم تا زودتر بتوانیم این  افراد را تعیین تکلیف کنیم و این گروه وارد چرخه تبدیل وضعیت شوند.
 معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین منابع اعتباری اجرای قانون استخدام معلمان حق‌التدریس گفت: دوستان نگران این موضوع نباشند، آنچه که در جدول شماره 9 قانون بودجه برای وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی شده بود به این وزارتخانه ابلاغ نشده است و براساس تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و سقف بودجه اعلامی به دولت این مورد در داخل آن دیده نشده است اما چون قانون است ما موظف به اجرا هستیم و خیلی از بابت منابع اعتباری دوستان احساس نگرانی نکنند و نگویند پول آن کجاست، موضوع را براساس مفاد قانون مدیریت می‌کنیم و آنچه برای ما مهم است اجرای دقیق مفاد آئین‌نامه و وارد کردن مشمولین به چرخه تبدیل وضعیت و تساوی قانون برای همه است که ان‌شاءالله مورد عمل قرار  خواهد گرفت.
صدور حکم استخدام پیمانی از مهر 98؟
الهیار درباره این موضوع که بر این اساس به نظر می‌رسد افراد مشمول سال تحصیلی جدید باید دوره آموزشی را طی کنند و تعیین تکلیف استخدامی آنها به مهر 99 موکول می‌شود، عنوان‌کرد: افرادی که مشمول قانون شده و برای دوره آموزشی معرفی می‌شوند وقتی دوره را طی کردند و قبول شدند، تاریخ استخدام پیمانی‌آنها به مهر 98 بر می‌گردد و اینطور نیست که بگذارند استخدام پیمانی آنها را برای سال بعد صادر کنند فقط با توجه به صراحت قانون افراد باید تلاش کنند که شرایط را احراز کنند.
وی درباره جمعیت جامعه هدف قانون استخدام معلمان حق‌التدریس گفت: جامعه  هدف 112 هزار نفر است که باید شروط تعیین شده را به دست بیاورند و افرادی که موفق به کسب شرایط می‌شوند طی مدت سه سال قطعاً تبدیل وضعیت می‌شوند افرادی هم که شروط را به دست نمی‌آورند قطعا به خدمت‌شان در آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
سلام افرادی که یک سال یعنی یک دوره بانهضت همکاری داشته اند والان هم فعال نیستند ایامیتوانند درازمون شرکت کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار