در نهایت ، هم این دو مدیر برکنار شدند اما گویا این تغییرات هم فقط یک تغییر افراد بوده است نه رویکرد و تاکنون نتوانسته است در وضعیت بازار تغییری ایجاد کند!
کد خبر: ۷۷۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰ 14 September 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها و با نزدیک شدن به فصل آغاز مدارس اگر سری به بازار ملزومات دانش آموزان بزنید با نرخ هایی مواجه می شوید که ضمن چند نرخی بودن ، افزایش محسوسی نسبت به دیگر شهرهای اطراف مانند شهر رضا ، بهبهان ، شیراز و جاهای دیگر دارد!
آش گرانفروشی و بی حساب و کتاب بودن این بازار تا جایی پیش رفته است که بسیاری از کسانی که برایشان امکان داشته باشد سعی می کنند کمترین خرید را از این بازار داشته باشند.
واقعیت این است که ضعف مدیریت در شهر یاسوج آنچنان مشهود است که می توان اثرات این مدیریت ضعیف را با همه وجود خود لمس کرد! در شهر یاسوج دست به هر بهانه ای زده می شود تا اوج بی نظمی و بی قانونی رخ دهد و در این بین هم ، توجیهات عجیب و غریب نشان از یک نوع مدیریت قبیله ای بر شهر دارد!
شاید گسترش سریع شهر یاسوج و ورود مهاجرین از اقصی نقاط استان به این شهر و عدم توازن در توسعه فرهنگی همچنین غالب بودن فرهنگ های قومی قبیله ای از مهمترین مشکلات باشد اما از همه مهمتر رها شدن وضعیت توسط مدیران است به گونه ای که اختیارات مدیریتی در راستای تامین منافع اقوام و اشخاص قرار گرفته است و هر کس سعی دارد توپ کم کاری را در زمین دیگران بیاندازد!
یکی از موارد بسیار مهم در نمود سوء مدیرت شهر یاسوج ، وضعیت لجام گسیخته بازار این شهر است . گاهی بیان می شود که بازاریان برابر با تامین هزینه های خود برای اجناس و خدمات قیمت می گذارند! به عنوان مثال دیده شده است که یک صاحب خانه قیمت رهن 50 میلیونی را اعلام می کند و دلیلش هم داشتن یک وام مضاربه 50 میلیونی است! این صاحب خانه چون می داند تقاضا زیاد است پس قیمتش خریدار دارد!
این روزها هم با نزدیک شدن به فصل شروع مدارس ، بازار خرید لوازم التحریر ، پوشاک ، کیف و کفش از رونق زیادی برخوردار است اما به فراوانی مشاهده شده است که قیمت یک کالا در شهر یاسوج گاها تا 3 برابر قیمت نسبت به شهرهای اطراف فروخته می شود!
نکته ای که امام جمعه کبگیان در خطبه های این هفته به آن اشاره کرد و گفت : به شماها توصیه می‌کنم به استانهای همجوار و شهرستانهای شهرضا و بهبهان و... بروید و ببینید چقدر تفاوت در قیمت کالا با استان ما وجود دارد!
امام جمعه کبگیان خطاب به مسئولان و قوه قضائیه افزود: چرا مسئولان امر باید نظارت بر بازار و تامین قدرت خرید مردم را فدای قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی در یاسوج کنند؟ بنده به دوستانمان در صنعت معدن می گویم چرا برخورد نمی‌کنید. جواب می‌دهند که ما برخورد می کنیم اما مغازه‌دار می‌گوید بنده اهل فلان طایفه‌ام و به فلان آقا می گویم! و این خیلی زشت و زننده است یک مسئول ناظر که نماینده تامین امنیت اقتصادی مردم است را از آقا بالاسر بترسانی، بنده همینجا ناچاراََ از از استاندار محترم خواهشمندم شخصا به این قضیه کمرشکن در بحبوحه اوضاع نابسامان اقتصادی خاصه در استان ما ورود کند.
تغییر دو مدیر بدون تغییر در وضعیت بازار!
طی یک سال گذشته انتقادات تندی متوجه حوزه صنعت و معدن و همچنین تعزیرات شد اما نهایتا بازار هیچگونه تغییری نکرد و عمده انتقادات هم متوجه حوزه بازرسی و قاطع عمل نکردن ها بود ! موضوع بازرسان در سال گذشته به یکی از نشست های دستگاه قضایی هم رسید که در آن جلسه رئیس دادگستری وقت خواستار توجه صنعت و معدن و استاندار به وضعیت معیشت بازرسان شد که این سخن می تواند تلویحا زیر سوال بردن عملکرد آنان باشد اما به هر جهت این سخنان نتوانست تغییری در وضعیت بازار یاسوج بوجود بیاورد! و در نهایت ، هم مدیر کل تعزیرات و هم مدیر کل صنعت و معدن استان برکنار شدند اما گویا این تغییرات هم فقط یک تغییر افراد بوده است نه رویرکد و تاکنون نتوانسته است در وضعیت بازار تغییری ایجاد کند!
سوالی که بسیار ذهن عموم را به خود مشغول کرده است این است که مسئولین این استان و شهرستان آیا از این بازار خرید می کنند یا نه؟ اگر خرید می کنند که باید گفت احتمالا قیمتی غیر از قیمتی که به عموم فروخته می شود ، اجناس به آن ها داده می شود وگرنه چگونه با دیدن این قیمت ها هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند ؟ آیا فشار را احساس نمی کنند؟ و یا اینکه اصلا از این بازار خرید نمی کنند و به دیگر شهرستان ها می روند و خرید خود را از آن بازارها انجام می دهند و مردم را با این بازار بدون کنترل رها می کنند که باز هم باید تاسف خورد از این شیوه مدیریت.
گاهی مسئولین از بحث نشاط اجتماعی در جامعه سخن می گویند و البته بیشتر این سخنان معطوف می شود به چند برنامه بی محتوای پر هزینه بدون بازده! اما باید مسئولین به این نکته توجه کنند وقتی یک خانواده در مراجعه به بازار برای خرید ابتدایی ترین ملزومات دانش آموزان برای ورود به مدرسه با چالش بی پولی و نداشتن مواجه می شوند ، چگونه می توانند شاد باشند؟
بد نیست مدیر کل صنعت و معدن و مدیر کل تعزیرات استان در مهرماه به مدارس مادوان و بلهزار و حاشیه شهر سری بزنند تا ببیند که دانش آموزان این مناطق با چه وضعیتی سر کلاس حاضر می شوند؟!
به هر جهت باید گفت فعلا توپ بی سر و سامانی بازار در زمین تعزیرات و صنعت و معدن است که البته اگر نمونه هایی از اقدامات واقعی و موثر آنان در تنبیه گرانفروشان و مخلان بازار دیده می شد مطمئنا الان وضعیت بازار اینگونه آشفته و بی حساب و کتاب نبود.
مسئولین نباید مردم را وادار به تحریم خرید از بازار یاسوج و دیگر شهرهای استان کنند به گونه ای که آن ها احساس کنند با صرف هزینه و به جان خریدن خطرات راه ها ، مایحتاج خود را از دیگر شهرستان ها تهیه کنند .
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم بهتر است بداند که مدیران ضعیف و کم کار استان بالاخره راهی برای نرم کردن مواضع وی پیدا می کنند مگر اینکه از همین ابتدا با این شیوه مدیریت مدیران آگاه باشد و شخصا وارد جزئیات عملکرد این مدیران خصوصا در حوزه بازار شود بلکه بتوان سر و سامانی به این وضعیت بدهد!
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بهتر است گاهی حرف های مردم را هم در این زمینه بشنود. حرف هایی که چندان در رسانه ها منتشر نمی شود چرا که اسنادی وجود ندارد اما می تواند به توصیه های سال پیش حجت الاسلام مزارعی رجوع کند تا ببیند که چرا وی از صنعت و معدن و استاندار می خواست راهی برای تامین معیشت بازرسان پیدا کنند!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار