کد خبر: ۷۸۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ 15 September 2019
یک اشتباه در گزارش بازی تیم های رئال مادرید و لوانته باعث شد تا گزارشگر قدیمی تلویزیون از سوی سازمان صدا و سیما تا اطلاع ثانوی از گزارش محروم شود.

به گزارش" ورزش سه" علیرضا علیفر در حین گزارش بازی تیم های رئال مادرید و لوانته با استناد به ترکیبی که سایت انگلیسی اسکای اسپورت منتشر کرده بود دچار یک اشتباه شد و اعلام کرد که شماره 17 تیم لوانته جلال حسینی است. هرچند علیفر این اشتباه را در طول گزارشش اصلاح کرد اما در پایان بازی و در حالی که این اشتباه دستمایه کاربران فضای مجازی قرار گرفته با انتشار اطلاعیه ای از سوی سازمان صدا و سیما ابعاد تازه ای پیدا کرد. علیرضا علیفر در گفت و گویی که با "ورزش سه" داشت دراین ارتباط گفت:« من از دیشب تا امروز ساعت 9 صبح در حال مکالماتم با خارج از کشور بودم و تلفن هایی که از ایران می شد را نمی توانستم جواب بدهم.»

اما موضوعی که علیفر بعد از این می گوید به ماجرا سمت و سوی تازه تری می دهد. او درباره مکالمات خارجی که داشته است گفت:« یک رادیو و چند شبکه فارسی زبان لس آنجلس و همچنین یک شبکه خبری با من تماس گرفتند. من به زودی راهی ترکیه می شوم و اگر شرایط درست پیش برود و به توافق برسم به امریکا خواهم رفت.»

او درباره اشتباهش در گزارش بازی و همچنین واکنش سازمان صدا و سیما گفت:« این مساله مهمی است. اگر یک اشتباهی از سر کوتاهی باشد آدم ناراحت نمی شود، اما اینگونه نبود. ده دقیقه ابتدای بازی به خاطر پخش مسابقات تکواندو پخش نشد و در آن ده دقیقه من نتوانستم به ترکیبی که تلویزیون می دهد دسترسی داشته باشم به همین خاطر از یکی از معتبرترین سایت ها (اسکای نیوز) ارنج را در آوردم.»

علیفر افزود:« ببینید یک موقعی در زندگی اتفاقاتی رقم می خورد و راهگشایی هایی در ادامه اش می شود که تصورش را نمی کنید. من حالا اگر نتوانم در کشور خودم خدمت کنم سعی می کنم از جای دیگری این کار را انجام بدهم. » او با تاکید بر اینکه موضوع سفر زودهنگامش جدی است گفت:« باورتان نمی شود اما من از دیشب تا 9 صبح پاسخ تلفن های خارجی را می دادم. همه می خندیدند و از این اتفاق استقبال کردند؛ می گفتند که خوب شد اینگونه شد. همانطور که گفتم هم از رادیو ها، شبکه های خبری و دو تلویزیون فارسی زبان در لس آنجلس با من صحبت کردند. البته من قرار نیست با توجه به سن و سالی که دارم کارمند این تلویزیون ها باشم و به عنوان گزارشگر و مجری کار کنم بلکه قرار است مدیر گروه ورزشی بشوم هرچند در کنارش کار اجرا و گزارش هم انجام خواهم داد.»

او درباره اطلاعیه سازمان صدا و سیما و محرومیتش هم گفت:« من از این خبر شوکه نشدم. مهم نیست؛  از همه همکارانم که در 25 سال حضورم در صدا و سیما، شبکه سه و شبکه ورزش به من کمک کردند تشکر می‌کنم چرا که اگر من آدم بزرگی در حرفه خودم هستم از محبت های سازمان و مدیرانم بوده است. اگر خدا بخواهد در جای دیگری خدمت خواهم کرد و باید دید چه پیش می آید.شاید این اتفاق منشا خیری شود و من بتوانم پله های ترقی را در این سن و سال طی کرده و پول خوبی هم بگیرم. من هدفم خدمت به فوتبال است، مربی درجه یک هستم، 25 سال سابقه گزارش در تلویزیون، تسلط به زبان مادری ، بیان و صدای درست و هشت سال ورزشی نویسی دارم. من آدم معمولی نیستم و خب حالا به جای تشکر به خاطر این اشتباه در حد سرسوزن در طول نود دقیقه چنین شرایطی برایم به وجود آمده است. این اتفاقی است که در گزارش های مستقیم در دنیا رخ می دهد.»

*من گناهی ندارم

علیرضا علیفر در این مورد که گفته می شود اختلالی در سایت اسکای اسپورت در آن زمان به وجود آمده گفت:« من دنبال این نیستم که چرا سایت اسکای اسپورت این کار را کرده است. من وظیفه ام این است که ارنج دو تیم را پانزده دقیقه قبل از بازی دربیاورم و روی آنتن با ترکیبی که درست قبل از بازی در تلویزیون اعلام می شود چک کنم. حالا این بار بازی رئال و لوانته به خاطر تکواندو ده دقیقه اش پخش نشد و من از سایت اسکای نیوز آن را برداشتم. تمام تصاویرش هست و همه می توانند ببینند که شماره 17 لوانته جلال حسینی است و وقتی روی آن کلیک می کنید مشخصات سیدجلال حسینی را می دهد. این سایت قابل ویرایش نیست.»
 
او در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدا و با دیدن نام حسینی چه واکنشی داشته است گفت:«من وقتی ارنج را در آوردم و دیدم شماره 17 جلال حسینی است فکر کردم این یک تشابه اسمی است و یک جلال حسینی دیگر است. من که نمی خواهم هواپیما بسازم و بعد متوجه شدم که شماره 17 وکچویچ است. » گزارشگر قدیمی صدا و سیما با تایید اینکه سازمان باید از او حمایت می کرد گفت:« به نظر من باید صددرصد حمایت می کردند. هر کجا هم اگر شخصی مرتکب اشتباهی متعارف شود می تواند تذکر بگیرد و اگر آن اشتباه را تکرار کرد به جای تذکر اخطار و بار سوم شما را محروم کنند. من بعد از 25 سال تجربه اشتباهی کردم که برای آن دلایل مستندی هم دارم و مرجع من یکی از معروفترین سایت های دنیا است.»  وی اضافه کرد:«این وضعیت از دوحالت خارج نیست و شکل سومی وجود ندارد. اشتباه سایت یا سهوی بوده یا عمدی اما در هر صورت برای من چه فرقی می کند چرا که گناهی نداشتم. ضمن اینکه در طول گزارش آن را اصلاح کردم. اگر اشتباهی می کردم و تا آخر بازی آن اشتباه را تصحیح نمی کردم بازهم شرایط فرق می کرد.»

*گله ای از صدا و سیما ندارم

علیرضا علیفر در ادامه با اشاره به محرومیتش گفت:« من هیچ گله ای از هیچکسی در سازمان صدا و سیما ندارم. بیست و پنج سال با صداقت، تخصص و داشتن مدرک مربیگری A ، صدای گیرا، تسلط برزبان مادری ، تلفظ صحیح اسامی خارجی و وفاداری کامل خدمت کردم و تا این لحظه از همه همکاران و دوستانم خاطره خوبی دارم. اشکالی ندارد به خاطر یک اشتباه به اندازه سرسوزن محروم شوم و هیچ گله ای ندارم. این خواست خدا بوده است ؛ برخی در جوانی پله های ترقی را طی می کنند و برخی مثل من در میانسالی چنین شرایطی برایشان پیش می آید.» او در ادامه گفت:« من تا لحظه ای که در کشور هستم تابع سازمان و مدیران خواهم بود.»

او افزود:« البته از مدیران سازمان کسی با من تماس نگرفته و تنها تهیه کننده برنامه زنگ زد و از من خواست تا مستندات را به او بدهم و من هم این کار را کردم. بازهم می گویم که یک اشتباه در حد سرسوزن بعد از 25 سال قابل بحث نیست، رسانه ها وظیفه شان بزرگنمایی است اما برای سازمان این یک اشتباه عادی است و همه همکاران من چنین اشتباهاتی می کنند.»

علیفر گفت:« بازهم از همه همکاران و مدیران سپاسگزارم و هیچ گله ای از آن ها ندارم. من 25 سال جوانی ام را گذاشتم و هنوز عضوی از سازمان هستم.»

گزارشگر قدیمی فوتبال ایران در پایان درباره اینکه چه زمانی از ایران خواهد رفت هم گفت:«هنوز مشخص نیست؛  کار خلافی نمی کنم وبه شبکه ای نمی روم که با اهداف کشور من مخالف باشد. پیشنهاداتم را بررسی می کنم و جایی را انتخاب می کنم که هیچ مشکلی با کشور و مذهب و تفکرات من نداشته باشد. من کاری هم اگر بکنم به شکل قانونی خواهد بود که هر زمان خواستم به کشورم بیایم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار