درخانه گل افروز تا آخرین لحظه های عمرش بر روی هیچ نیازمند و بیماری بسته نشد و همواره با روی گشاده از مردم استقبال می کرد و دردهایشان را می شنید و مداوا می کرد.
کد خبر: ۷۸۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲ 16 September 2019

بانو گل افروز احمدزاده مشهور به ننه گل افروز و مادر گچسارانی ها دار فانی را وداع گفت و دستان شفابخش او از حرکت ایستاد ،اگرچه تحصیلات دانشگاهی نداشت اما مردم گچساران باور داشتند که دست های مادرشان معجزه می کند .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ننه گل افروز طبابت سنتی را به شکل تجربی آموخته بود و بیش از ۶۰ سال نسخه هایش مرهم دردهای شهروندان دیار گچساران بود.
مردم این خطه در دورانی که امکانات پزشکی کم بود به دستان شفابخش حکیم گل افروز پناه می بردند و به کارش اطمینان داشتند.آنان هر گاه از درمان بیمار خود ناامید میشدند دست به دامن گل افروز می شدند و دستان ننه سالخورده معجزه می کرد .
او در سال های پایانی عمرش هر چند پیر شده بود و دستانش صلابت جوانیش را نداشتند اما با توصیه ها و تجویز داروهای گیاهی به درمان بیماران می پرداخت .درخانه گل افروز تا آخرین لحظه های عمرش بر روی هیچ نیازمند و بیماری بسته نشد و همواره با روی گشاده از مردم استقبال می کرد و دردهایشان را می شنید و مداوا می کرد.
ننه گل افروز روز یکشنبه چشم از جهان فرو بست و گچساران را غرق ماتم کرد ،خبر فوت ننه گل افروز که منشتر شد گچسارانی ها به سوی خانه کوچک اما با پر از صفا و صمیمیت او سرازیر شدند .بسیاری از آنان در روزگاران گذشته بدون کمترین امکانات از دستان گل افروز شفا یافته بودند و برای قدردانی از او و به قول خودشان ننه گل افروز به خانه او آمدند.
ننه گل افروز در آخرین مصاحبه اش که چندی پیش با خبرنگار ایرنا انجام شد گفته بود مستند زندگی من تولید شده اما می گویند: پس از مرگت پخش می شود.
وی با لبخندی گفت: وقتی از دنیا رفتم مستند به چه دردم می خورد حالا که زنده ام باید پخش شود تا واکنش مردم درباره آن را ببینم.

گچساران در سوگ مادر (ننه گل افروز) + تصویر


پس از اعلام درگذشت این طبیب و حکیم سنتی ،عکس او پروفایل بسیاری از شهروندان در شبکه های اجتماعی شد .از نماینده مردم در مجلس گرفته تا چهره ها و مسئولان درگذشت مادر گچساران را تسلیت گفتند.
غلامرضا تاجگردون،نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در نامه ای از متولیان خواست تندیس گل افروز به عنوان سرمایه معنوی که همه گچساران ها او را مادر خود خطاب می کردند ساخته شود تا هرگز فراموش نشود.
سهراب صیدی،مدیرشبکه بهداشت و درمان گچساران در واکنش به این درخواست گفت: تلاش می شود با مشارکت شهرداری و فرمانداری تندیس بانو گل افروز احمدزاده ساخته و در محل بیمارستان مادر و کودک شهر دوگنبدان نصب شود.
ایرنا نوشت : یکی از شهروندان گچسارانی با ذکر خاطره ای یادش را گرامی داشت او گفت: زمانی که برای درمان در چند ماه گذشته به حضورش رسیدم از همگان خواست به هر آنچه در روزگاران قدیم بوده برگردند.
گل افزوز، مهربانی در محیط واقعی به جای فضای مجازی، استفاده از غذاهای سنتی به جای فست فود، پیادهروی به جای استفاده از خودرو را به مردم توصیه میکرد.
گل افروز احمدزاده در سال ۱۳۰۰ شمسی در گچساران و در خانواده ای روستایی دیده به جهان گشود .از ایام جوانی در زمینه‌های مامایی، نازایی، اطفال و بیماری‌های داخلی مانند دستگاه گوارش با استفاده از تجربه و تجویز داروهای گیاهی نسخه می پیچید و به درمان بیماران گچساران و حتی شهرهای مجاور کمک می کرد.
گل افروز هشت فرزند، ۳۰ نوه و ۱۰ نتیجه دارد.
بنیاد بین المللی مادر تابستان امسال از ننه گل افروز به عنوان مادر نمونه استان کهگیلویه و بویراحمد تجلیل کرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار