کد خبر: ۷۸۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ 17 September 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فناوری ،شارژر گوشی نیز مانند خود گوشی ممکن است گاهی بیش از حد و بطور نگران کننده ای داغ شود. وجود اختلال در مدارهای الکتریکی شارژر، گنجایش باتری و... می‌توانند علت داغ شدن شارژر گوشی باشند.

علت داغ شدن شارژر گوشی چیست؟

علت داغ شدن شارژر گوشی شاید بیش از دلیل داغ شدن خود گوشی اهمیت نداشته باشد. با این حال دانستن آن می‌تواند خیال دارندگان تلفن همراه را تا حدی راحت کند. از همین رو در این مطلب به هر دو موضوعی که اشاره شد خواهیم پرداخت. اما ابتدا بهتر است از موضوع اصلی یعنی علت داغ شدن شارژر گوشی شروع کنیم.
علت داغ شدن شارژر گوشی چیست؟

گرم شدن شارژر گوشی هنگام شارژ کردن آن در مجموع امری نسبتا عادی محسوب می‌شود. اما هنگامی که این گرما از حد معینی فراتر رفت و به داغ شدن سطح شارژر تبدیل شد، می‌تواند اندکی نگران کننده باشد.

 

علت داغ شدن شارژر گوشی

علت داغ شدن شارژر گوشی را باید در نوع کارکرد این ابزار جستجو کرد. یک شارژر موبایل در عمل یک منبع انرژی به شمار می‌رود. مبدلی که ولتاژ دریافت شده از پریز برق شهری را به ولتاژی که تلفن همراه شما قادر به دریافت آن است تبدیل می‌کند. ولتاژ برق شهری با توجه به کشوری که در آن زندگی می‌کنیم می‌تواند 110 ولت یا 220 ولت باشد. ولتاژی که تلفن‌های همراه قادر به دریافت آن هستند نیز به طور معمول حدود 5 ولت است. در واقع شارژر موبایل وظیفه دارد که ولتاژ 220 ولت یا 110 ولت را به ولتاژ 5 ولت تبدیل کند.

به طور معمول فرایند تبدیل ولتاژ با بهره‌وری صد درصد انجام نمی‌گیرد و همواره با مقداری هدر رفت انرژی همراه است. این انرژی هدر رفته معمولا به گرما تبدیل می‌شود. ناگفته پیدا است که این گرما همان گرمایی است که از سطح شارژر شما احساس می شود. البته میزان داغ شدن شارژر گوشی شما به کیفیت ساخت شارژر و گوشی نیز بستگی خواهد داشت. در واقع گاه علت داغ شدن شارژر گوشی موبایل را باید در کیفیت پایین شارژر و گوشی یا هر دوی آنها جستجو کرد.

دلیل داغ شدن شارژر گوشی


شارژرهای موبایل معمولا از اندازه‌ای کوچک و جمع و جور برخوردارند و این موضوع گرمای تولید شده را در فضای محدودی متمرکز می‌کند. در واقع به دلیل کمبود جا، گرمای ایجاد شده راهی برای گریز ندارد. اگر بخواهیم علت داغ شدن شارژر گوشی را به طور دقیق جستجو کنیم باید وارد شارژر شویم. درون شارژر چیپ‌ست‌های فراوانی وجود دارد که به صورت گروهی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

معمولا طراحان شارژر گوشی‌های موبایل، محل قرار گرفتن این چیپ‌ست‌ها را در نزدیکی پوشش پلاستیکی سطح شارژر قرار می‌دهند. به این دلیل که گرما بتواند راحت‌تر از فضای داخل شارژر به بیرون آن منتقل شود. این‌جا است که می‌توان علت داغ شدن شارژر گوشی را توضیح داد. گرمای ایجاد شده در اثر فعل و انفال مربوط به تبدیل ولتاژ انرژی الکتریکی، از مبدا خود یعنی چیپ‌ست‌ها خارج شده و به پوشش پلاستیکی شارژر انتقال می‌یابد. این گونه است که شما می‌توانید آن را در سطح بیرونی شارژر موبایل احساس کنید. 

دلیل داغ شدن شارژر گوشی را می‌توان به گنجایش باتری تلفن همراه نیز مربوط دانست. در واقع هر چقدر باتری گوشی شما از گنجایش بیشتری برخوردار باشد، شارژر آن برای تبدیل ولتاژ انرژی الکتریکی مناسب با چالش بیشتری مواجه خواهد بود. به همین دلیل انرژی هدر رفته در اثر این تبدیل افزایش می‌یابد و گرمای حس شده از شارژر نیز به همان نسبت بیشتر خواهد گردید.

علت داغ شدن شارژر گوشی از نگاهی دیگر
بررسی جوانب دیگر داغ شدن شارژر گوشی

اگر شارژر گوشی شما حین فعالیت به قدری داغ ‌شود که دست شما را بسوزاند یا پلاستیک سطح آن دچار تغییر شکل گردد، احتمالا مشکلی در مدارهای داخلی آن بوجود آمده است. البته این مشکل شاید به مدارهای داخلی گوشی یا باتری آن نیز مربوط باشد.

به هر حال در صورت مواجه شدن با مشکل این‌ چنینی بهتر است که شارژر گوشی خود را تعویض نمایید. چرا که اگر ایراد از شارژر باشد، در صورت عدم تعویض آن ممکن است به گوشی شما یا باتری آن آسیب وارد کند. همچنین گرمای بیش از اندازه‌ای که توسط شارژر معیوب تولید می‌شود ممکن است در نهایت به بروز آتش‌سوزی یا ترکیدن باتری گوشی بیانجامد.

معمولا شارژرهایی که با مشکلات این چنینی دست و پنجه نرم می‌کنند، ولتاژی بیش از حد نیاز گوشی را در اختیار آن قرار می‌دهند و از این طریق به مدارهای داخلی آن صدمه می‌زنند. اگر با تعویض شارژر گوشی مشکل همچنان پابرجا بود باید گوشی خود و باتری آن را مورد بررسی قرار دهید.  

در این میان عده‌ای از افراد به علت داغ شدن شارژر گوشی خود اقدام به تعویض آن و استفاده از شارژرهایی با ولتاژ خروجی پایین‌تر می‌کنند. به این ترتیب میزان داغ شدن شارژر گوشی کاهش یافته یا اینکه فرایند داغ شدن آن به طور کل از بین می‌رود. اما باتری گوشی به دلیل استفاده از ولتاژ خروجی پایین‌تر، دیرتر از حالت عادی شارژ می‌شود. به هر حال اگر داغ شدن شارژر گوشی شما غیر عادی است، بهترین و عاقلانه‌ترین کار تعویض آن است.

علت داغ شدن شارژر گوشی چیست؟
علت داغ شدن گوشی در هنگام شارژ شدن

حال که تا حدی با علت داغ شدن شارژر گوشی آشنا شدیم، بد نیست نگاه کوتاهی هم به دلایل داغ شدن خود گوشی داشته باشیم. داغ شدن خود گوشی شاید از دلایل بیشتری نسبت به داغ شدن شارژر گوشی داشته باشد. از جمله دلایل مهمی را که می‌توان در این موضوع دخیل دانست انجام پردازش بیش از اندازه‌ توسط گوشی است.

اگر در هنگام شارژ شدن باتری گوشی شما چندین اپلیکیشن مختلف در آن فعال باشد، پردازنده ناگزیر از انجام فعالیت مضاعف خواهد بود. از همین رو دمای گوشی بالا رفته و این موضوع خود را در قالب گرمای بیش از حد نمایان می‌سازد. بنابراین سعی کنید پیش از شارژ کردن گوشی خود تمام برنامه‌های فعال در آن را ببندید. همچنین بهتر است در حین شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید تا عملیات شارژ بدون هیچ مشکلی انجام شود.

انجام فعالیت‌هایی نظیر بازی کردن با گوشی حین شارژ شدن باتری آن می‌تواند دمای گوشی شما را بسیار بالاتر از حالت عادی ببرد. علاوه بر آن فعال بودن قابلیت‌هایی نظیر وای فای، اینترنت موبایل یا بلوتوث نیز می‌تواند در افزایش فعالیت گوشی و بالا رفتن دمای آن حین شارژ شدن بسیار موثر باشد. بنابراین سعی کنید تمام این قابلیت‌ها را در هنگام شارژ شدن گوشی خود غیرفعال نمایید.

علت داغ شدن شارژر گوشی از زایه متفاوت


داغ شدن گوشی در هنگام شارژ باتری آن گاه نه به کیفیت شارژر مرتبط است و نه به ایراد در مدارهای داخلی گوشی ارتباطی دارد. بلکه در مواردی این مشکل به دلیل معیوب بودن کابل شارژ است. به همین دلیل و از آن‌جایی که این روزها اکثر کابل‌ از قابلیت جدا شدن از شارژر برخوردار هستند، در صورت دسترسی به یک کابل شارژ جدید بهتر است ابتدا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

علاوه بر آن اگر جزو کسانی هستید که گوشی موبایل خود را هر شب برای شارژ شدن به پریز برق متصل کرده و تا صبح آن را به حال خود رها می‌کنند، سعی کنید از این عادت خود دست بردارید. چرا که ماندن بیش از اندازه‌ی گوشی تلفن در حالت شارژ موجب کاهش نسبی عمر باتری آن می‌شود. مسلما هنگامی که باتری گوشی شما از شرایط عادی به دور باشد، ممکن است مشکلاتی نظیر ایجاد گرمای بیش از اندازه رخ دهد. به عنوان مثال اگر باتری گوشی شما از حالت و شکل عادی خود خارج شده و دچار برآمدگی یا ورم شده است، در صورت بروز گرمای بیش از اندازه یقین بدانید که مشکل اصلی از خود باتری است.

علت داغ شدن شارژر گوشی چیست؟


علت داغ شدن گوشی در حالت عادی

البته گوشی موبایل شما در مواقع عادی و در زمان‌هایی که باتری آن در حال شارژ شدن نیست نیز ممکن است با مشکل داغ شدن بیش از اندازه مواجه گردد. یکی از دلایل این امر استفاده‌ی بیش از اندازه از دوربین گوشی است. اگر دوربین گوشی شما بی آن که خود متوجه آن باشید به مدت طولانی روشن بماند یا این که خود به صورت دانسته به استفاده‌ی طولانی مدت از آن بپردازید، ممکن است این امر داغ شدن بیش از حد گوشی شما را به همراه داشته باشد.   

استفاده از پوشش‌های ایمنی گوشی که با نام کاور شناخته می‌شوند نیز ممکن است در این موضوع تاثیرگذار باشد. کاورهای ایمنی در عمل ضخامت سطح بیرونی گوشی را افزایش می‌دهند و روند خارج شدن گرمای داخلی آن را تا حدی مختل می‌کنند. به همین دلیل هنگام پردازش بالا، گرمای ایجاد شده توسط مدارهای داخلی به شکل راحت و بی‌دردسر قادر به خروج نیست و این موضوع داغ شدن سطح گوشی را به همراه می‌آورد.

از دیگر دلایل داغ شدن بیش از اندازه‌ی یک گوشی موبایل، می‌توان به وجود ویروس در آن اشاره کرد. این موضوع در گوشی‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند بیش از سایر موارد است. در واقع گوشی‌های اندرویدی به دلیل منبع باز بودن سیستم عامل خود بیش از سایر گوشی‌ها در معرض هجوم ویروس‌ها و بدافزارهای آسیب رسان قرار دارند. بنابراین اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، سعی کنید پیش از انجام هر گونه فعالیتی حتما آنتی ویروس مناسبی را روی آن نصب کنید.

علت داغ شدن شارژر گوشی چیست؟


علاوه بر این موضوع هنگامی که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید و به آن نیاز ندارید، بهتر است میزان فعالیت‌های آن را کاهش داده و بسیاری از پردازش‌های غیر ضروری آن را متوقف کنید. برای انجام این کار حتی می‌توانید گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید تا دسترسی به برخی موارد غیر ضروری در آن محدود گردد.

حتی در صورت عدم استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها و بسته بودن آنها، بسیاری از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی شما به صورت نامحسوس و خودکار به فعالیت‌های پردازشی خود ادامه می‌دهند. مسلما انجام پردازش بیش از اندازه مترادف با تولید بیش از حد گرما توسط گوشی خواهد بود. به همین دلیل اگر به اپلیکیشنی نیاز ندارید حتما آن را از روی گوشی خود حذف کنید.

در کنار این کار بهتر است اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی خود را نیز همواره به روز نگه دارید. شرکت‌های تولید کننده‌ی اپلیکیشن‌ موبایل هرازگاه به روزرسانی‌های مختلفی را برای اپلیکیشن‌های خود عرضه می‌کنند تا این برنامه‌ها با توان سخت‌افزاری گوشی‌های مختلف سازگاری بیشتری داشته باشد. بنابراین در صورت عدم استفاده از این به روزرسانی‌ها ممکن است فعالیت‌های پردازشی گوشی شما افزایش یافته و متوسط دمای آن نیز به همان نسبت بالاتر رود.

علت داغ شدن گوشی در حالت عادی
جمع بندی

همان گونه که به آن اشاره شد یکی از دلایل مهم ایجاد گرما توسط گوشی وجود پردازش بیش از اندازه در گوشی موبایل شما است. از جمله مواردی که موجب افزایش پردازش تلفن همراه می‌شود بالا بودن شدت نور نمایشگر آن است. به همین دلیل اگر نمی‌خواهید دمای گوشی شما بیش از اندازه بالا برود بهتر است برای کمتر کردن میزان پردازش، نور نمایشگر آن را در حد متعادلی نگه دارید.

افزون بر تمام مواردی که به آن اشاره شد همواره سعی کنید که گوشی موبایل خود را در مناطقی که دمای هوا در آنها بیش از میزان مجاز است نگهداری نکنید. چرا که دمای بالای محیط علاوه بر آن که موجب افزایش گرمای گوشی شما می‌شود، دشمن درجه یک باتری آن نیز به شمار می‌رود.

به هر حال در مطلب پیش رو به علت داغ شدن شارژر گوشی پرداختیم و با برخی از مواردی که می‌تواند گرمای بیش از اندازه‌ی گوشی شما را به همراه بیاورد آشنا شدیم. مسلما با عمل کردن به مواردی که به آنها اشاره شد می‌توانید استفاده‌ی بهتری از تلفن همراه خود داشته باشید و عمر مفید آن را افزایش دهید. / مجله اینترنتی ستاره

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
امیر
|
Germany
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
من گوشیم یه کوچولو دور دوربینش وقتی تو شارژه داغ میکنه این نگرانم کرده آیا طبیعیه؟
امین علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
بسیار عالی بود
Arshiya
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
سلام خسته نباشید ببخشید من گوشیم گوگل پیکسل ۴ ایکس ال هستش از آمازون خریدم ولی یه مشکلی داره اینه که وقتی باهاش کار میکنم سمت چپ گوشی داغ می‌کنه میشه راهنماییم کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار