کد خبر: ۷۸۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 18 September 2019
آیا به نظر شما اینکه حدود ۱۳ تا ۲۱ بار در روز گاز از معده تان خارج شود امری طبیعی است؟ شوخی های خنده دار زیادی در مورد بیرون دادن باد معده ، نفخ و گاز معده وجود دارد – اما وقتی شما دائما حس می کنید که معده تان متورم شده و از بیرون دادن باد معده در عذاب هستید، این امر دیگر خنده دار نخواهد بود. احساس اینکه معدهتان پر از گاز است و نفخ کرده فقط ناراحت کننده نیست بلکه گاهی شرم آور نیز هست! اگر در یک محیط اداری کار می کنید یا بیشتر اوقات در میان جمع هستید ، بیرون دادن باد معده می تواند زندگی روزمره شما را بسیار ناخوشایند کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد اگر اغلب بعد از غذا احساس می کنید که معدهتان متورم شده و باد کرده ، این امر می تواند ناشی از وجود گاز در معده تان باشد. این امر معمولاً ناشی از تولید بیش از حد گازی است که بیشتر وقت ها به وسیله رژیم غذایی شما – یا دستگاه گوارش ضعیفتان ایجاد می گردد. نفخ می تواند بسیار دردناک باشد و حتی وقتی غذای زیادی نخورده اید باعث شود حس کنید غذای زیادی خورده اید
 
چه عواملی باعث ایجاد گاز زیاد در معده تان می شوند؟

متداول ترین راه ورود گاز به دستگاه گوارش شما از طریق بلع هوا است. همه ما وقتی غذا می خوریم یا چیزی می نوشیم هوا را هم به همراه انها می بلعیم ، اما وقتی آدامس می جویم ، نوشیدنی های گازدار می خوریم یا خیلی سریع غذا می خوریم مقدار بیشتری هوا وارد معده مان می شود. اگر این گاز از طریق دیگری خارج نشود ، به روده شما منتقل خواهد شد.

علت جدی دیگری که باعث گاز معده می شود باکتری ها و مخمرهای موجود در روده بزرگ شما هستند. روده بزرگ شما جایی است که کربوهیدرات هایی مانند قند ، نشاسته و فیبر در ان تجزیه می شوند. این مکان همان مکانی است که میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و مخمرها – چه خوب و چه بد در ان زندگی می کنند. باکتری های خوب در طی فرایندی به نام تخمیر به تجزیه آن دسته از کربوهیدرات های کم مصرفی که به درد بدن نمی خورند می پردازند. با این حال ، برخی از انواع باکتری ها ممکن است باعث گاز اضافی و نفخ شوند.

هنگامی که باکتری های اضافی در روده وجود داشته باشد ، گاز تولید شده می تواند افزایش پیدا کند و منجر به رشد باکتری های موجود در روده کوچک شود (SIBO). این باکتری ها غذاهایی مانند قند و کربوهیدرات ها را به موادی تبدیل می کنند که مقدار زیادشان برای سلول های روده تحریک کننده یا سمی هستند.

ناسازگاری های رودوی نیز می تواند در اثر رشد زیاد مخمر کاندیدا در روده ایجاد شود. اگر چه وجود مقدار کمی از مخمر کاندیدا طبیعی است ، اما تولید ان به سرعت می تواند از کنترل خارج شده و از اینکه باکتری های سالم شما به درستی کار خود را انجام دهند جلوگیری کند.

چگونه می توان گاز موجود در معده را کاهش داد؟
اگر به طور مرتب از گاز موجود در معدهتان رنج می برید ، مهم است که به بررسی این موضوع بپردازید که چه چیزی می خورید.

با این وجود دلایل دیگری مانند عفونت دستگاه گوارش ، ناسازگاری های رودوی و حتی تأثیرات روانی مانند استرس نیز می توانند بر این امر موثر باشند. در موارد دیگر ، ممکن است دلیل وجود گاز معده مسایل ساده ای مانند نداشتن تحرک کافی باشد که باعث می شود گاز نتواند به خوبی در بدن حرکت کرده و خارج شود. این امر می تواند در هنگام مسافرت در مسافت های طولانی یا نشستن طولانی مدت در دفتر کارتان اتفاق بیفتد.

خوشبختانه ، روش های زیادی برای کاهش گاز معده به طور طبیعی وجود دارد که دانستنشان خالی از لطف نیست..

در اینجا ۷ درمان خانگی نام برده شده که به شما کمک می کنند تا از شر گاز معده خود خلاص شوید

رژیم خود را تغییر دهید

این جمله ممکن است کاملاً واضح به نظر برسد ، در واقع اجتناب از غذاهایی که باعث ایجاد گاز در معده می شوند می تواند ساده ترین راه برای حل این مشکل باشد. متأسفانه ، بسیاری از افراد از ارتباط خاصی که بین غذاها و عوارضی که می توانند ایجاد کنند وجود دارد غافل هستند.

مهمترین مقصر ایجاد کننده گاز معده سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، کلم و پیاز هستند. میوه هایی مانند سیب و گلابی نیز مانند حبوبات باعث ایجاد گاز معده می شوند.

همچنین غذاهای کاملی مانند سبوس و بیشتر لبنیات – به ویژه شیر و خامه – که تجزیه انها در روده دشوار است ، می توانند باعث ایجاد گاز بیشتری در معدهتان شوند.

توجه کنید و ببینید چه غذاهایی باعث ایجاد گاز معده می شوند و سعی کنید میزان مصرف آن ها را کاهش دهید. این راه ممکن است ساده ترین راه برای کاهش نفخ باشد!

غذای خود را به درستی بجوید

وقت گذاشتن برای خوردن غذا و نوشیدن آرام مایعات به شما کمک می کند تا میزان هوای بلعیده شده را کاهش دهید. یک راه آسان برای انجام این کار ، قرار دادن چنگال در درون لقمه تان است. حتی بعضی از افراد دوست دارند تعداد دفعات جویدن هر لقمه خود را بشمارند: توصیه می شود که هر لقمه خود را حدود ۳۲ بار بجوید تا کاملا خرد شده و بافت خود را از دست بدهند.

اگر این مسئله برایتان آزار دهنده است ، قبل از بلعیدن ، به سادگی سعی کنید روی جویدن غذای خود تمرکز کنید. برای هر وعده غذایی که می خورید زمان کافی بگذارید و سعی نکنید تند تند غذا بخورید و از همه مهمتر ، هنگام غذا خوردن دهان خود را باز نکنید!

مکمل های هضم طبیعی غذا را امتحان کنید

در حال حاضر انواع مختلفی از کمک هضم کننده های طبیعی در قالب مکمل های بدون نسخه موجود هستند که می توانید از انها استفاده کنید. این مکمل ها حاوی آنزیم های گوارشی خاصی هستند که با آنزیم های بدن شما ترکیب شده و به سریع تر و کارآمدتر شدن هضم غذا کمک می کنند.

انواع خاصی از مکمل ها ممکن است حاوی آنزیم های خاصی باشند که برای تجزیه کربوهیدرات های پیچیده موجود در لوبیا و سایر غذاهای تولیدکننده گاز مفید مفید هستند. بنابراین در مورد تجویز یک مکمل با کیفیت که حاوی ترکیب مناسبی از آنزیم های مختلف متناسب با رژیم غذایی تان باشد ، با یک متخصص یا پزشک خود صحبت کنید.

 از ذغال فعال استفاده کنید

ذغال فعال یک داروی طبیعی و بی خطر برای معالجه گاز اضافی و نفخ معده است. این نوع زغال های فعال به گونه ای ساخته شده اند که برای مصرف انسانی مناسب می باشند.

وقتی ذغال فعال را می بلعید ، اینگونه زغال ها با کشیدن سموم و مایعات به درون خود فعال می شوند تا بتوانند انها را از بدن شما خارج کنند. این امر به کاهش گاز و نفخ معده کمک می کند و همچنین تحرک روده ی شما را نیز افزایش می دهد.

حتما ذغال فعال را با آب فراوان مصرف کنید و فقط تحت نظارت پزشک متخصص بهداشت از انها استفاده نمایید.

 از پروبیوتیک ها استفاده کنید

مکمل های پروبیوتیک ، موادی مؤثر برای تأمین باکتری های خوب بدن هستند که به روده شما نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر مواد غذایی را تجزیه کنند.

اگر از کاندیدا یا SIBO رنج می برید ، پروبیوتیک می تواند به تعادل باکتری های موجود در روده ی شما کمک کند.

در حقیقت ، مطالعات بالینی نشان داده اند که مکمل های پروبیوتیک خاص می توانند به کاهش علائم ناسازگاری های روده و دستگاه گوارش مانند گاز اضافی و نفخ کمک کنند. با این حال ، این امر اغلب می تواند به نوع سویه های پروبیوتیکی موجود در مکمل ها بستگی داشته باشد.

به دنبال یک مکمل پروبیوتیک با کیفیت بالا باشید که حاوی چندین گونه باکتری (از جمله لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم) و تعداد زیادی CFU باشد. علاوه بر این ممکن است بهترین انتخاب برای شما یک پروبیوتیک عاری از لبنیات باشد ، زیرا ممکن است برخی از افراد نسبت به سویه های لبنی شده باکتری ها حساسیت نشان دهند.

هنگام خرید یک پروبیوتیک ، حتماً پروبیوتیکی را انتخاب کنید که در کپسول های دیر تجزیه شونده بسته بندی شده باشند تا باکتری های ناشی از انها از اسید معده شما در امان بمانند. اکثر پروبیوتیک ها در کپسول های گیاهی بسته بندی می شوند که به سرعت در معده شما از بین رفته و لذا تاثیر چندان مثبتی بر روی بدن نخواهند داشت.

همچنین شایان ذکر است که ممکن است در طی چند روز اول مصرف پروبیوتیک سطح بالاتری از گاز را تجربه کنید: این امر می تواند به دلیل وارد شدن باکتری های جدید به روده شما باشد. اما این کار با ادامه مصرف آنها کاهش می یابد. / مجله سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار