استاندار مازندران:
استاندار مازندران با بیان این که برای امور استان مازندران در حوزه های مختلف، اولویت هایی تعیین شده است که پسماند اولویت نخست است، گفت: دولت از ورود مجدانه شهرداری ها به موضوع پسماند بر حمایت های ویژه ای می کند.
کد خبر: ۷۸۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ 18 September 2019

به گزارش تابناک مازندران، احمد حسین زادگان در گفت و گویی اظهار داشت: روند احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری نباید به‌هیچ وجه متوقف شود و پیگیری‌های ملی با جدیت از سوی استان دنبال می‌شود.

استاندار مازندران در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر ساری مقوله پسماند را مشکل و دغدغه اصلی و از اولویت های برنامه های استان دانست و افزود: با جدیت مسایل این بخش را در تمام مناطق مازندران دنبال می کنیم.

ساخت نیروگاه زباله سوز ۴۵۰ تنی شهرداری ساری در حالی وارد نهمین سال شده است که پس از چند بار وعده شهردار قبلی هنوز تکمیل نشده است. اوایل هفته جاری فرماندار ساری از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید برای تکمیل این نیروگاه خبر داد. پیش از این هم شهرداری ساری در آخرین نشست کارگروه پسماند استان متعهد به تامین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار و راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز این شهرستان تا پایان امسال شده بود.

دولت ۸۰ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز برای خرید و واردات تجهیزات نیروگاه زباله سوز را به شهرداری پرداخت کرده است و در حال حاضر ابنیه و ساختمان این طرح با حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

هم اکنون زباله مرکز استان مازندران پس از جمع آوری به منطقه ای در ۷۰ کیلومتری جنوب این شهر و مرز میان مازندرن و سمنان منتقل می شود که علاوه بر شکایت و گله مندی مازندرانی های منطقه ، انتقاد مسئولان استان سمنان را هم در پی داشته است. اواخر هفته گذشته هم اهالی روستاهای همجوار محل دفن زباله از تردد خودروهای حامل زباله در منطقه جلوگیری کردند و گفته می شود از آن زمان تاکنون شهرداری ساری نتوانسته است زباله ها را به محل دپو منتقل کند.

کارشناسان پیش از این برآورد کردند که تنها با هزینه کمتر از یک سال انتقال زباله شهرستان ساری به محل دپوی کنونی، نیروگاه زباله سوز قابل بهره برداری می شد. هزینه سالانه انتقال زباله ساری ۳۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

حل مشکل پسماند، اولویت نخست مازندران

استاندار مازندران با بیان این که برای امور استان مازندران در حوزه های مختلف، اولویت هایی تعیین شده است که پسماند اولویت نخست است، گفت: دولت از ورود مجدانه شهرداری ها به موضوع پسماند بر حمایت های ویژه ای می کند.

حسین زادگان ادامه داد: باید مدیریت پسماند در شهرداری ها و دستگاه های مسئول به صورت اولویت درآید و در این راستا اهتمام بیشتری کنند.

استاندار مازندران از شکل گیری سازمان پسماند استان مازندران خبر داد و گفت: این ستاد به صورت تخصصی کار این حوزه را سامان دهی و همزمان مذاکرات و پیگیری های ملی را با جدیت در مورد نیروگاه های زباله سوز و طرح های پسماند دنبال می کند.

وی با اشاره به این که همه باید برای ساماندهی معضل زباله در استان تلاش کنند، تاکید کرد : طرح تفکیک زباله از مبداء که در استان آغاز شده است با جدیت بیشتری از سوی شهرداری دنبال شود چون ضمن فرهنگ سازی و نهادینه سازی درست ساماندهی پسماند، میزان خروجی زباله را کاهش می دهد به طوریکه در برخی شهرها تا ۲۰ درصد میزان خروجی زباله کاهش یافته است.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که با صندوق نوآوری نهاد ریاست جمهوری در این خصوص جلسه داشتیم و در صورت راه اندازی شرکت دانش بنیان، اعتبارات قابل توجه و تسهیلات کم بهره برای اجرای طرح های مختلف در این راستا می توان گرفت که از سوی دستگاه های ذی ربط در حال پیگیری است، گفت: در آینده نزدیک با حضور شرکت های استارت تاپی کشور با موضوع پسماند، نمایشگاهی در مازندران برگزار می شود.

استاندار مازندران با اشاره به این که در دیدار با وزیر صنعت همراه با برخی نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی مصوبه ای را اخذ کرده ایم که طی آن مقرر شد تا ۵۰ درصد عوارضی که از کالاهای آلاینده وارداتی گرفته می شود به مازندران اختصاص یابد، تاکید کرد: دولت برای حل معضل زباله و اتمام زباله سوزها در مازندران همراهی و عنایت ویژه دارد.

آژیر خطر معضل جمع آوری و چگونگی دفع زباله در مازندران ۲ دهه پیش به صدا درآمد، اگرچه با گذشت این مدت کارهایی صورت گفته است اما هنوز عمده تولید روزانه سه هزارو ۱۰۰ تن زباله استان در مناطق جنگلی یا کنار رودخانه‌ها انبار می‌شود.
مشکل زباله در مازندران این روزها از بلای جان طبیعت فراتر رفته و تبدیل به بلای جان ساکنان این استان شده‌است، طبق آمار همچنان میلیون ها تن زباله در گوشه و کنار مناطق ساحلی و جنگلی مازندران رها شده و با گذشت زمان شیرابه این حجم زباله وارد رودخانه ها و از آنجا وارد زمین‌ها و محصولات کشاورزی و دریا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار