بیت حضرت آیت الله آقا میر احمد تقوی(ره) به پیروی از سیرۀ آن عالم مجاهد در فرهنگ‌سازی برای حذف رسوم زاید اجتماعی و کاستن از زحمات مردم، اعلام داشتند که مراسم چهلم برگزار نمیکنند.
کد خبر: ۷۸۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳ 19 September 2019
بیت مرحوم آمیر احمد تقوی در آستانه چهلمین روز درگذشت آن عالم ربانی طی بیانیه ای از حذف برنامه گرامیداشت چهلم آن مرحوم خبرداد .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد بیت حضرت آیت الله آقا میر احمد تقوی(ره) به پیروی از سیرۀ آن عالم مجاهد در فرهنگ‌سازی برای حذف رسوم زاید اجتماعی و کاستن از زحمات مردم، اعلام داشتند که مراسم چهلم برگزار نمیکنند.

آیت الله سید مرتضی تقوی (آمیر حسین تقوی) در این‌باره بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله و له الحمد

مَن سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أجرُها و أجرُ مَن عَمِلَ بها إلی یَومِ القیامَة. در آستانهٔ چهلمین روز رحلت ملکوتی آیت حق و نماد اخلاص، حضرت آقامیر احمد تقوی رضوان الله تعالی علیه، به اطلاع مردم عزیز و شریف استان کهگیلویه و بویراحمد و همۀ محبان و ارادتمندان آن حضرت در سایر نقاط کشور می‌رساند: بیت معظم‌له به پیروی از سنت حسنهٔ ایشان در حذف رسوم زاید اجتماعی، هیچ‌گونه مراسمی در چهلمین روز رحلت آن راحل عظیم‌الشأن برگزار نخواهد کرد و از مؤمنان عزیز و مشتاقان راه و اهداف ایشان تمنا دارد که در ادامهٔ ابراز لطف و عواطف بی شائبۀ خود، مقارن با چهلمین روز رحلت ایشان در روز ۱۳۹۸/۷/۱، از یک صفحه تا یک جزء از قرآن کریم را تلاوت کرده و یا در حد توان خود یک عمل خیر در رفع نیاز از نیازمندی انجام داده و ثواب آن را به روح آن حضرت که در همهٔ عمر با قرآن مأنوس بود و همواره غم محرومان دیارش را داشت، هدیه کنند.

حقیر با اغتنام این فرصت، از عموم مردم عزیز استان کهگیلویه و بویراحمد و خصوصاً از سران طوایف و شخصیت‌های موجّه و متنفذ اجتماعی، متواضعانه انتظار و بلکه استدعا دارد که در مختصر کردن مجالس ترحیم و حذف آداب و رسوم زاید و دست‌وپاگیری مثل مراسم چهلم که نه ریشه‌ای در تعالیم دینی دارد و نه با عقلانیت دنیای جدید سازگار است، پیشقدم شده و راه را برای طبقات ضعیف جامعه در حذف این‌گونه مراسم بی‌فایده و پر زحمت بگشایند. برگزاری مراسم چهلم، تشریفاتی دنیایی است که نفع اخروی برای درگذشتگان ندارد و برای بازماندگان و بستگان و شرکت کنندگان نیز موجب زحمت است و ایاب و ذهاب آن -با توجه به پراکندگی جمعیت و گستردگی مناطق و وسعت ارتباطات اجتماعی در جامعۀ ما- علاوه بر اتلاف وقت قابل توجهی از نیروی کار در جامعه، گاه موجب وقوع حوادث و مصائب جدیدی می‌‌شود. شایسته است عزیزانی که تمکن مالی دارند هزینه‌های بعضاً گزاف این مراسم تشریفاتی را در اعمال خیری مانند تأمین هزینۀ تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت، مشارکت در تأمین هزینه‌های سنگین بیماران صعب العلاج، تهیه مقدمات ازدواج جوانانی که وضع مالی مناسبی ندارند و یا دیگر کارهای خداپسندانه‌ای از این قبیل صرف کنند، عزیزانی که تمکن مالی ندارند نیز با هر عمل خیری که توان آن را دارند -ولو کنار زدن سنگی از سر راهی باشد- از درگذشتگان خود یاد کنند. یقیناً این‌گونه کارهای خیر موجب رضای حضرت حق و مغفرت و علوّ درجات درگذشتگان و نام نیک بازماندگان خواهد بود. إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ، والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

سید مرتضی تقوی
دهدشت – ۲۷ شهریور ۱۳۹۸


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار