کد خبر: ۷۸۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ 22 September 2019
از شایعه تا واقعیت حذف نام شهید از معابر شهری سمنان

سمنان- ایرنا- این روزها شنیده‌ها و بعضا شایعاتی در مورد حذف نام شهدا از معابر شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر کشور بازار داغی در میان کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها پیدا کرده است و این جریان از شب گذشته در استان سمنان نیز کلید خورد که واکنش‌هایی را از سوی مسئولان شهری به همراه داشت.

برخی آن را شایعه و بی اساس می‌دانند و برخی در صحت آن بی تردید هستند. حرف‌ها و حدیث‌ها پیرامون حذف نام شهیدان از تابلو برخی کوچه‌ها و خیابان‌ها بسیار است.

برخی از کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویری از تابلوهای خیابان شهید منتظری سمنان به بازار داغ این شایعه دامن می‌زنند و برخی از شهروندان نسبت به آن واکنش نشان داده و خواستار برخورد جدی با خاطیان می‌شوند.

شنبه ۳۰ مهرماه این موج به استان سمنان نیز رسید و با واکنش‌های بسیاری از شهروندان این استان که بعد از اصفهان و قم بیشترین شهید را تقدیم اسلام و دفاع از خاک وطن کرده‌اند، مواجه شد.

برخی از شهروندان در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی خواستار پاسخگویی مسئولان شهری نسبت به صحت و سقم این جریان شدند.

در تصاویر منتشر شده در فضای مجازی ، تابلویی از ابتدای کوچه‌های خیابان شهید منتظری سمنان دیده می‌شود که نام شهید در روی تابلو درج نشده است.

 

نام شهید روی دو تابلو معابر خیابان شهید منتظری دیده نمی‌شود

خبرنگار ایرنا برای پیگیری موضوع اقدام به حضور میدانی در خیابان شهید منتظری در منطقه یک شهرداری سمنان کرد.

در این بازدید مشخص شد نام خیابان شهید منتظری تغییر نیافته است و تابلوی ورودی خیابان دارای عبارت «شهید» است گرچه فرسودگی تابلو و کمرنگ بودن عبارت شهید مشهود قلمداد می‌شود.

تابلوی ورودی خیابان شهید منتظظری سمنان
تابلوی ورودی خیابان شهید منتظری سمنان

 

آن چه در شبکه های مجازی نسبت به آن ادعا شده است حذف نام شهید از خیابان شهید منتظری است اما مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکیست نام شهید از خیابان اصلی و معابر فرعی حذف نشده و تنها بر روی دو تابلو از معابر فرعی (کوچه های شماره ۲ و هفت) نام شهید دیده نمی شود.

تابلوی معبر فرعی شهید منتظری ۷ که در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است
تابلوی معبر فرعی شهید منتظری ۲ که در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است

 

شهردار منطقه یک دستور جمع‌آوری تابلوها را صادر کرد

شهردار منطقه یک سمنان پیش از ظهر یکشنبه از دستورش برای جمع‌آوری دو تابلوی مشکل دار خیابان شهید منتظری خبر داد.

الیاس افضلی افزود: این تابلوها قدیمی و مربوط به خدمات پیمانکاران گذشته شهرداری است.

وی ادامه داد: تابلوهای دو معبر فرعی ۲ و هفت خیابان شهید منتظری قدیمی بوده و به هیچ وجه جدید نیستند و مصداق این سخن هم جمع شدن ناحیه های شهرداری سمنان از حدود سال ۹۱ است.

وی اضافه کرد: در تابلوی این دو معبر عبارت ناحیه ۲ شهرداری دیده می شود در حالی که این نواحی شهرداری در سمنان از حدود سال ۹۱ دیگر وجود خارجی ندارد.

افضلی تاکید کرد که هیچ تغییر نامی برای خیابان شهید منتظری در دستور کار نیست و آن چه شبکه های مجازی به آن دامن می‌زنند که شهرداری سمنان نام شهید را از معابر برداشته یک شایعه است.

وی ابراز امیدواری کرد پس از جمع آوری تابلوهای مذکور بزودی تابلوهای جدید این دو معبر نصب شود.

تابلوی بن بست شهید منتظری پنج گرچه فرسوده و از رنگ رفته می باشد ولی هنوز نام شهید در آن دیده می شود

شهردار اقدام‌های صورت گرفته در قبال خیابان شهید منتظری را شیطنت رسانه‌ای خواند

سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان نیز گفت: این گونه اقدام‌ها در شبکه‌های مجازی صرفا یک شیطنت رسانه‌ای برای زیر سئوال بردن عملکرد شهرداری سمنان است.

وی افزود: اقدام‌های ویژه شهرداری برای زنده نگاه داشتن یاد شهدای گرانقدر در شبکه های رادیو و تلویزیونی مورد توجه قرار گرفته و برخی اقدام ها نیز مورد تایید و تشویق نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفته است.

وی گفت: این اقدام ها تنها شیطنت هایی برای سیاه نمایی از فعالیت های شهرداری در ابعاد مختلف در فضای مجازی است گرچه نقد منصفانه و مشفقانه را می پذیریم اما برخی جوسازی ها باعث کم رنگ جلوه دادن فعالیت‌های شهرداری می‌شود.

شهردار سمنان افزود: ۲ تابلوی مورد اشاره در شبکه های مجازی عنوان شهید داشته اند اما رنگ قرمزی که عبارت شهید با آن ها نوشته شده به مرور زمان محو یا کم رنگ شده است.

وی ابراز داشت: افراد حاشیه ساز اگر نیت خیری داشتند موضوع را به سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع می دادند و اگر تابلوهای فرسوده تعویض نمی شد آن گاه می توانستند مساله را به فضای مجازی بکشانند.

 

این ادعا یک شیطنت سیاسی است

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان  نیز ادعای حذف نام شهید از برخی معابر شهر را  بی اساس خواند و بیان کرد: این جریان از پایه بی اساس است و این وصله‌ها به شهرداری و مردم سمنان نمی‌چسبد.

سید مسعود سیادتی ادامه داد: افرادی که اقدام به انتشار این نوع شایعات می‌کنند نه دلسوز دفاع مقدس‌اند و نه دلسوز شهدا.

وی با اشاره به اینکه شهرداری سمنان هیچ‌گاه دست به چنین اقدامی نزده و نخواهد زد، افزود: این ادعا با توجه به نزدیکی انتخابات پیش رو، یک شیطنت سیاسی است.

وی اقدام‌های شهرداری سمنان در زمینه اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت را بسیار ارزشمند خواند و بیان کرد: شهرداری سمنان در زمینه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی شهدا همکاری بسیار ارزشمندی را با بنیاد شهید و امورا یثارگران استان دارد.

 

نصب تابلو تمثال شهدا در معابر شهری

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان نیز در این باره گفت: نام هیچ شهیدی از تابلوهای شهری سمنان حدف نشده است و در آینده نیز نمی‌شود.

عباس بابایی ادامه داد: شهرداری سمنان برای آشنایی بیشتر نسل جوان با شهدا، تمثال ۱۰۰ شهید دفاع مقدس را در قالب پلاک مصور در کوچه‌های منتسب به همان شهید در شهر سمنان نصب کرده است.

وی افزود: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان سمنان، تاکنون تمثال قریب به ۱۰۰ شهید والامقام در محله‌هایی که به نام همان شهدا نام‌گذاری شده و یا محل اسکان خانواده آنهاست، نصب و پلاک کوبی کرده است.

بابایی افزود: پلاک‌های مصور شامل عکس شهید، تاریخ تولد، زمان و محل شهادت و فرازی از وصیتنامه شهید است.

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان با اشاره به اینکه این اقدام گوشه‌ای از اقدام‌های شهرداری سمنان در زمینه پاسداشت خون پاک شهدا است، اضافه کرد: مردم سمنان نیز نسبت به نصب تابلو و تمثال شهدا در معابر عمومی شهر ابراز خرسندی و رضایت دارند.

وی پخش تصاویر حذف نام شهدا از تابلو معابر شهری سمنان را غیرواقعی خواند و افزود: کارگروه فرهنگ و ایثار و شهادت در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان اقدام به تعویض و نوسازی برخی از تابلوهای معابرشهری کرده است و در صورت وجود اشکال، نسبت به رفع آن اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار