بیماری دیابت مستلزم محدودیت‌های زیادی در انتخاب غذا و برخی عادت‌های روزانه در زندگی است ، رعایت برخی نکات ساده می‌تواند از بروز یا پیشرفت این بیماری جلوگیری کند ، در حال حاضر ۱۵۶ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان فارس شناسایی شده اند که نیازمند تغیر در سبک زندگی ، مصرف دارو و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هستند.
کد خبر: ۷۸۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 22 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عوارض دیابت در نقاط مختلف بدن خود را نشان می‌دهد که از جمله آن می‌توان به آسیب های چشم، اعصاب، قلب اشاره کرد ، بیماری دیابت اگر کنترل نشود بر عوارض آن افزوده می شود . این عوارض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حدود ۳ برابر افزایش می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یک‌شنبه در نشست کارگروه دیابت بر لزوم ارایه خدمات درمانی موثر و ارتقای آگاهی عمومی برای کاهش دیابت تاکید کرد و اظهار داشت : طبق نتایج طرح ملی مقابله با دیابت برآورد می شود که ۱۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال در استان فارس مبتلا به دیابت باشند که در قالب مراقبت‌های ادغام یافته، تا کنون بیش از ۱۵۶ هزار بیمار یعنی ۶۹.۵ درصد بیماران مورد انتظار شناسایی و تحت مراقبت خدمات پزشک خانواده قرار گرفته اند.

دکتر عبدالرسول همتی گفت: طی سال های اخیر، صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی، موجب افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان شده است، به طوری که این بیماری را به یکی از بزرگترین همه گیری‌های تاریخ تبدیل کرده است.

این مقام مسوول افزود: دیابت شیوع رو به گسترشی دارد، به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۵ میلادی تعداد بیماران مبتلا به دیابت در دنیا رشد ۴۸ درصدی داشته باشد، این در حالیست که پیش بینی شده است رشد تعداد بیماران مبتلا به دیابت در منطقه ای که کشور ایران در آن قرار دارد، تا سال ۲۰۴۵ میلادی، ۱۱۰ درصد رشد کند.

دکتر همتی اضافه کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از گسترش این بیماری، کشور ایران نیز همسو با اهداف سازمان جهانی بهداشت، متعهد شده که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ میلادی متوقف و این هدف را در قالب برنامه های مراقبت ادغام یافته دیابت پیگیری کند.

معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: سه حوزه اصلی ارائه خدمات در زمینه دیابت، شامل پیشگیری از بروز دیابت، شناسایی به موقع و مدیریت دیابت، در سیستم سلامت تعریف شده است.

او افزود: بر همین اساس نشست کارگروه دیابت دانشگاه با هدف دستیابی به اهداف و استراتژی های کلان دانشگاه در این زمینه و با رویکرد تقویت سیستم ثبت، شناسایی، نظارت، ارائه خدمات درمانی موثر و ارتقای آگاهی عمومی، با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه و مدیران ارشد معاونت های مرتبط تشکیل شده است.

دکتر همتی اظهار کرد: بررسی چالش‌ها و ساماندهی روند ارجاع از سطح یک به سطح دو، ایجاد زیر ساخت لازم با هدف ارتقای کمی و کیفی انجام آزمایشات مرتبط و برنامه ریزی برای توانمند سازی پرسنل ذیربط از جمله مصوبات این کارگروه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار