کد خبر: ۷۸۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳ 28 September 2019
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه می‌گوید: برخی مصوبات شورای سلامت بیش از ۱۰ سال بوده همچنان خاک می‌خورند و در واقع یک پای ثابت این نشست هستند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم از دهدشت، دومین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان کهگیلویه ظهر امروز باحضور دادستان شهرستان و اعضای شورای سلامت به ریاست معاون فرماندار در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه با اشاره به اینکه تیم شبکه بهداشت و درمان شهرستان و نیز رویکردهای تصمیم‌گیری سلامت تغییر کرده است، اظهار داشت: دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری سلامت در دانشگاه علوم‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده و از این پس مسائل کلان حوزه سلامت استان در این دبیرخانه تصمیم‌گیری می‌شود.

محمد‌طاهر طیب‌زادگان افزود: معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه مسائل و مشکلات خانه‌های بهداشت شهرستان از دورترین نقاط تا نزدیکترین نقاط بررسی کرده و تلاش می‌کند باتوجه به امکانات و شرایط موجود مشکلات آنها را حل کند.

وی با اشاره به تراز‌منفی شبکه بهداشت و درمان شهرستان عنوان کرد: یک سیستم منفی با تراز منفی بسیار پایین در سطح شهرستان را تحویل گرفتیم و باتوجه به مشکلات موجود در کشور سعی می‌کنیم با بضاعت موجود، مشکلات و مصوبات را پیش ببریم.

طیب‌زادگان با بیان اینکه از سال 86 تاکنون یک دستور کار به صورت مرتب در جلسات شورای سلامت شهرستان تکرار می‌شود و پس از گذشت 10 سال هنوز این دستور کار وجود دارد، گفت: از این پس تلاش می‌کنیم مصوبات شورای سلامت را در اسرع وقت حل کنیم و چنانچه مشکلات حل‌شدنی نبود، آنها را کنار می‌گذاریم.

وی تصریح کرد: اضافه نمودن یا حذف کردن هر خدمتی در مجموعه مرکز بهداشت براساس یک برنامه و دستورالعمل صورت می‌گیرد و ملزم هستیم براساس دستورالعمل‌های قانونی اقدام کنیم.

رئیس مرکز بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به احداث بی‌مورد مراکز بهداشتی درمانی در سطح شهرستان گفت: مراکز بهداشتی درمانی را باید بر اساس رشد جمعیت و نیاز در یک منطقه احداث کرد و نیاز نیست برای یک منطقه با جمعیت 200 هزار نفری یک مرکز بهداشت احداث نماییم که در تأمین تجهیزات و نیروهای آن دچار مشکل شویم.

وی با بیان اینکه بزرگترین اورژانس جنوب کشور در کهگیلویه احداث شد اما به مرور زمان متوجه مشکلات آن شدیم، افزود: نباید به واسطه برخی فشارها مراکز درمانی در مناطق مختلف شهرستان ایجاد کرد که ناچار شویم در یک عمل انجام‌شده قرار بگیریم و نتوانیم از عهده آن بربیاییم.

طیب‌زادگان ابراز کرد: مرکز بهداشت و درمان کهگیلویه تعداد 12 پروژه آماده بهره‌برداری دارد که از جمله آنها می‌توان به احداث کلینیک تخصصی دهدشت با پیشرفت فیزیکی 90 درصد، احداث مرکز آموزش عالی بهورزی شهرستان و نیز احداث مرکز بهداشتی درمانی دیشموک اشاره کرد.

وی عنوان کرد: از معاون فرماندار کهگیلویه انتظار داریم تکلیف مصوبات شورای سلامت شهرستان را در همین جلسه تعیین کند که نیازی نباشد در جلسه بعدی دوباره این مصوبات در دستورکار جلسه قرار گیرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در ادامه جلسه به نقاط قوت اقدامات انجام‌شده در کشتارگاه دهدشت اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی کامل اتاق پیش‌سرد کشتارگاه، دیوارکشی محوطه کشتارگاه، آسفالت محوطه کشتارگاه، کانال‌کشی جهت هدایت فاضلاب و خونابه کشتارگاه به چاه سپتیک و تهیه و نصب تانکر 8 هزار لیتری از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به مشکلات موجود کشتارگاه دهدشت، عنوان کرد: کوتاه بودن دیوار محوطه کشتارگاه و ورود سگ‌های ولگرد به داخل کشتارگاه، عدم انشعاب گاز و کمبود آب گرم جهت شستشو و نظافت کشتارگاه، کمبود قلاب آویز لاشه در قسمت کشتار دام، نگهداری دام زنده در داخل سالن کشتارگاه روبروی سالن کشتار که کاملأ غیربهداشتی است، عدم راه‌اندازی کشتار گاوی، خراب بودن کوره لاشه‌سوز چنانکه لاشه‌ها و احشای ناسالم به صورت کامل سوزانده نمی‌شوند، نامناسب‌بودن سپتیک احداث‌شده جهت دفع فاضلاب و خونابه کشتارگاه و نامناسب بودن محل ذبح دام و خونگیری از جمله مشکلات اساسی کشتارگاه دهدشت است و ضرورت دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمامی این موارد اصلاح شود تا مبادا سلامتی شهروندان به خطر بیفتد.
مشکلات کشتارگاه دهدشت
در ادامه این جلسه شهردار دهدشت افزود: شهرداری دهدشت با مدیریت جدید شبکه بهداشت و درمان و نیز رویکرد جدید شورای سلامت شهرستان همگام و همراه است چنانکه با مدیریت قبلی نیز بیشترین همکاری را داشته است.

اسفندیار برخه با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بالغ بر 300 میلیون تومان در کشتارگاه دهدشت هزینه کردیم، گفت: بیشتر مشکلات کشتارگاه تاکنون حل شده اما مشکلات زیاد است و باتوجه به اینکه این کشتارگاه برای هردو شهرستان کهگیلویه و چرام مشترک بوده پس می‌طلبد از این پس سایر مشکلات کشتارگاه با همکاری شهرداری‌های دهدشت و چرام حل شوند.

وی با اشاره به خرابی ماشین حمل گوشت، گفت: نوسازی و تعمیر ماشین حمل گوشت بیش از 600 میلیون تومان هزینه دارد و شهرداری دهدشت در این زمینه هیچ اعتباری ندارد.

شهردار دهدشت با اشاره به میزان طلب شهرداری از ادارات شهرستان بابت پرداخت مالیات، عنوان کرد: شهرداری دهدشت بابت مالیات بالغ بر 40 میلیارد تومان از ادارات شهرستان طلب دارد اما هیچ یک از ادارات تاکنون در این زمینه همکاری نکردند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری دهدشت در بحث تخصیص اعتبارات همیشه دچار مشکل بوده و سال گذشته شهرداری دهدشت در بین شهرداری‌های استان کمترین اعتبارات را جذب کرده است.
انتقاد از انتصاب مدیران ناکارآمد
دادستان کهگیلویه در ادامه جلسه شورای سلامت شهرستان اظهار داشت: حس مسئولیت‌پذیری در خود را بالا ببرید چون فرصت مدیریت خیلی کافی نیست و بعدأ پشیمان می‌شویم چرا از فرصت‌ها استفاده لازم را نکردیم.

فرشید روشندل با اشاره به انتصاب مدیران ناکارآمد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات این استان، انتصاب مدیران غیرمتخصص و ناکارآمد است و همین عامل سبب می‌شود که مدیران باعث از دست رفتن اعتبارات شوند.

وی تصریح کرد: بعضی از سیاسیون این استان در عزل و نصب‌ مدیران، منافع شخصی، گروهی و طایفه‌ای خود را ترجیح داده و سبب عدم ثبات مدیریتی و بروز مشکلات متعددی می‌شوند.

دادستان کهگیلویه با بیان اینکه در حوزه سلامت و منافع مردم با هیچ کسی مماشات نمی‌کنیم، افزود: چنانچه مشکلات موجود کشتارگاه دهدشت تا جلسه بعدی شورای سلامت حل نشوند براساس قانون برای مدیران متخلف حکم حبس و انفصال از خدمت صادر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بیشتر مواقع اقدامات برخی از مدیران شهرستان، جنبه رفع‌تکلیفی دارد و کار باکیفیت انجام نمی‌دهند.
جلسات شورای سلامت طولانی نشود
معاون فرماندار کهگیلویه در ادامه جلسه افزود: بهداشت فصل مشترک بین سلامت و امنیت غذایی است و هراندازه در حوزه بهداشت و سلامت هزینه کنیم در حوزه درمان هزینه‌ها کمتر می‌شود.

ابراهیم خنجری عنوان کرد: اگر در بحث سلامت غذایی مشکل نداشته باشیم در بحث درمان نیز کمتر دچار مشکل شده و در مجموع، جامعه‌ای سالم داریم که پیشرفت‌های خوبی بدست می‌آورد.

وی بیان کرد: امیدوارم با مدیریت جدید شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه از این پس شاهد عملیاتی شدن مصوبات شورای سلامت شهرستان باشیم و تمامی مصوبات بادقت پیگیری شده و تحقق یابند و دیگر شاهد ریزش مصوبات شورای سلامت نباشیم.

خنجری تصریح کرد: از این پس هریک از مصوبات شورای سلامت شهرستان با محوریت ادارات مربوطه دنبال شود و کارگروه‌های فنی به ‌صورت کاربردی جزئیات مصوبات شورای سلامت را دنبال کنند تا از این به بعد جلسات شورای سلامت اینقدر طولانی نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار