ماجرای بافت تاریخی دهدشت یا همان بلاد شاپور ، هر چه به روزهایی برای تحقق وعده ها و امیدواری به مرمت و زنده کردن هویت نزدیک تر می شود ، پر غصه تر می شود!
کد خبر: ۷۸۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 29 September 2019

ماجرای بافت تاریخی دهدشت یا همان بلاد شاپور ، هر چه به روزهایی برای تحقق وعده ها و امیدواری به مرمت و زنده کردن هویت نزدیک تر می شود ، پر غصه تر می شود!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پس از تخریب بخشی از بناهای این بافت تاریخی حساسیت ها نسبت به وضعیت آن بالا رفت و برخی خبرها و گزارشات رسانه و پس از آن پیگیری های مسئولین و نمایندگان ، نهایتا از زبان غلام رضا تاجگردون بحث اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای ساماندهی این بافت تاریخی ، مطرح شد که البته همین بیان بلغ اعتبار خود حواشی زیادی ایجاد کرد ! چرا که منتقدان نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با استفاده از سخنان تاجگردون ، حملات شدیدی را متوجه عدل هاشمی پور کردند!
ماجرا به همین جا ختم نشد ! حملاتی به عملکرد مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی هم چاشنی کار شد و در این بین مصاحبه ها و موضع گیری های تند بر علیه همدیگر از طرف مسئولین شروع شد و رسانه ها هم به انتشار اخبار و یادداشت ها پرداختند.
آخرین موضع گیری هم سخنان تند عدل هاشمی نماینده کهگیلویه بر علیه مدیر کل میراث فرهنگی بود  که در بین سخنانش از ماجرای تلفن مدیر کل میراث فرهنگی با وی که از کم شدن اعتبار اعلام شده سخن گفته بود!
مدیر کل میراث فرهنگی در هفته گردشگری در حاشیه نشستی با همین موضوع به ماجراهای یک سال اخیر بر سر بلاد شاپور اشاراتی کرد.
محمود باقری اعتبار اصلی در نظر گرفته شده را ۱۰ میلیارد عنوان کرد و گفت : ۱۵ میلیاردی در کار نبوده است و آنچه که در بودجه ۹۸ برای مرمت بلاد شاپور در نظر گرفته شده است همین ۱۰ میلیارد تومان است.
باقری افزود : اعتبار لازم برای ساماندهی بلاد شاپور طبق برآوردهای اولیه حداقل ۵۰ میلیارد تومان است که در این بین فقط ۲۰ میلیارد آن برای تملک اراضی و خانه های ساکنین بخش هایی از این بافت تاریخی است.
وی این نکته را هم گفت که در سال گذشته در مجموع ۱۵۰ میلیون تومان به بافت تاریخی دهدشت اختصاص داده شده آن هم به نام اشخاص برای تملک اراضی که فقط شامل ۳ نفر شد!
مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به ماجرای زنگ زدن خودش به نماینده کهگیلویه هم اشاره کرد و گفت : متاسفانه پس از بحث اختصاص ۱۰ میلیارد اما آنچه در نهایت به وزارت گردشگری اعلام شد مبلغ ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که من از نماینده کهگیلویه خواستم وی از جایگاه خود و منم از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیر موضوع باشیم و حتی من در این خصوص به استاندار وقت نامه نوشتم.
وی ادامه داد متاسفانه ماجرا به کم شدن اعتبار تنها ختم نشده است چرا که همین مبلغ را هم تخصیص نداده اند و فقط ۶۲۰ میلیون تومان آن هم در قالب اوراق ۳ ساله مطرح کرده اند ! جایی که ما باید نقد کار انجام دهیم ، با این وضعیت کدام پیمانکار حاضر به کار می شود؟!
باقری گفت : از هر سه نماینده استان تقاضا دارم که نسبت به این موضوع همکاری کنند تا بتوانیم از یکی از گرانبهاترین میراث تاریخی استان محافظت کنیم.
بخشی از سخنان مدیر کل میراث فرهنگی در مورد اعتبار بلاد شاپور

اعتبار صفر فرمانداری کهگیلویه برای بلاد شاپور 
ماجرای غم انگیز بلاد شاپور به بی توجهی مسئولین کشوری و جنگ و جدل های مسئولین استان ختم نمی شود چرا که آنگونه که محمود باقری می گوید ، در خود شهرستان کهگیلویه هم چندان روی خوشی به وضعیت این بافت تاریخی نشان داده نشده است!
اعتبار صفر ! حاصل همه جنجال های یک سال اخیر از جلسه تقسیم اعتبارات شهرستان کهگیلویه بوده است ! گویا صدای این همه جنجال و جنگ و دعوا به گوش فرمانداری کهگیلویه نرسیده است.
محمود باقری می گوید تخصیص اعتبارات سالانه چند صد میلیونی خصوصا در سال جاری می توانست ما را به انجام اقدامات فوری کمک کند!
بخشی از سخنان مدیر کل میراث فرهنگی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار