تابناک گزارش می دهد
شاید مهمترین مبحث مطرح به مناطق متنفع از سد آبریز بر می گردد که دشت های وسیع کهگیلویه و چرام است . می توان گفت " در صورت رسیدن آب این سد به این دو شهرستان ، اولین تغییر اساسی این دوشهرستان به سمت توسعه پایدار همراه با لحاظ شرایط زیست محیطی صورت گرفته است و در واقع بخشی از سهم پایبندی مردم این دو منطقه به نظام اسلامی پس از 40 سال ، توسط دولتمردان داده شده است.
کد خبر: ۷۸۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 09 October 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اوایل هفته و پس از لغو سفر هفته گذشته وزیر نیرو به کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط بد جوی فرودگاه اهواز ، دکتر اردکانیان به کهگیلویه و بویراحمد ،سفر کرد و با بالگرد همه پروژه های مهم و حیاتی استان در حوزه آب و برق را مورد بازدید قرار داد و در آخر هم در نشست بررسی مسائل صنعت آب و برق کهگیلویه و بویراحمد شرکت کرد و می توان گفت جمع بندی سفر هم در این نشست صورت گرفت.
آنچه که تاکنون و ظاهر سفر نشان می دهد ، حوزه 4 شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده ، بهترین استفاده را برده اند و اگر صحبت ها ، وعده ها و پیگیری ها بر همین اساس ظاهر سفر باشد مطمئنا این چهار شهرستان باید امیدوار به روزهای طلایی باشند.
تاکید وکیل ، تایید وزیر ، تمهید استاندار / اولین تغییر اساسی در کهگیلویه و چرام+ فیلم
 
تاکید وکیل(نماینده)
یکی از نکات مهم مربوط به این سفر مواضع گفتاری و عملکردی نماینده کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی است که در چند حوزه بسیار مهم و اساسی در این سفر وزیر نیرو نمود عینی پیدا کرد و حتی می توان گفت " خروجی مهم سفر وزیر به استان کهگیلویه و بویراحمد مختص این چهار شهرستان بوده است" چرا که موفقیت هر کدام از طرح هایی که وزیر نیرو از آن ها سرکشی کرد در واقع ایجاد تحولی بزرگ در این منطقه را در پی دارد.
اما در این بین یک طرح بسیاراساسی توجه همه را به خود جلب کرده است! "سد آبریز"
این سد که به عامل یک جنگ تمام عیار بین برخی حوزه های نفوذ قدرت بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان تبدیل شده است به گونه ای که تلاش های زیادی می شود تا جلوی احداث آن گرفته شود اما عدل هاشمی پور که از تنهایی خود در این مبارزه گله مند است می گوید " دلیلی ندارد ما در سرمنشا رودخانه محتاج آب باشیم و در پایین دست دیگران به ما اعتراض کنند"
سردار هاشمی پور هم در گفتگویی در حاشیه سفر وزیر نیرو به استان ، با اشاره به اهمیت اجرایی شدن این سد عنوان کرد : سد آبریز پایانی بر مظلومیت دشت های تشنه ی شهرستان های کهگیلویه و چرام خواهد بود. 
نماینده مردم شریف کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی ایجاد سد آبریز  را ضروری دانست و افزود: شهرستان های کهگیلویه و چرام با بیش از 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی مابین دو رودخانه و سد قرار گرفته اند در حالیکه از آن بی بهره اند که با عملیاتی شدن این سد زندگی مردم دگرگون خواهد شد. 
سردار هاشمی پور ضمن ابراز خوشحالی از آبادانی شهرستان ها و استان های مجاور از آب این دو سد اظهار داشت: رفع نگرانی و دغدغه مردم  شهرستان های کهگیلویه و چرام با ایجاد سد آبریز برطرف می شود و رونق کشاورزی و توسعه ی منطقه را به دنبال دارد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی با تقدیر صمیمانه از وزارت نیرو گفت: با توفیق الهی و تلاش مجدانه بخشی از حق مردم با تخصیص آب از مارون داده شد و مطالبه ی جدی مردم  و نیاز و انتظار اصلی آنان احداث سد آبریز است که امیدوار به اجرای سریع تر آن هستیم.
تاکید وکیل ، تایید وزیر ، تمهید استاندار / اولین تغییر اساسی در کهگیلویه و چرام+ فیلم
 
تایید وزیر
اما یکی دیگر از طرف های درگیر در ماجرای سد آبریز ، وزیر نیرو است که عملا همه چیز به نظر وی بستگی دارد و تصمیم نهایی برای احداث این سد را وی اتخاذ می کند که البته با توجه به شروع طرح مطالعاتی آن می توان گفت وزیر هم به احداث آن مصمم است.
دکتر اردکانیان در بازدیدی که از سد آبریز داشت ، گفت  : سد آبریز اجرایی می شود.
وزیر نیرو در بخشی از سفر خود به شهرستان کهگیلویه و بازدید از سد آبریز ضمن اطلاع از گزارش مشاور طرح پیرامون آخرین مراحل روند اجرای سد و مطالعات و اقدامات انجام شده، بر آغاز عملیات سد تأکید نمود و اجرایی شدن آن را به مردم نوید داد.
دانلود

اردکانیان در این سفر و در پاسخ به سوال تابناک کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر سرانجام سد آبریز گفت : تلاش می شود این پروژه و دیگر پروژه های استان را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و کمک نمایندگان به سرانجام برسانیم. البته اردکانیان این وعده را هم داد که برخی از پروژه های سد سازی استان در همین دولت آبگیری شوند که احتمالا منظور وی سد چم شیر گچساران باشد که در مراحل پایانی است ولی آنچه که اردکانیان پاسخ و وعده داده است ، نشان از یک عزم جدی است که "سد آبریز" به نتیجه برسد .
تاکید وکیل ، تایید وزیر ، تمهید استاندار / اولین تغییر اساسی در کهگیلویه و چرام+ فیلم
 
تمهید استاندار
اما در این بین واسط تلاش های نمایندگان و تصمیمات وزیر در مورد سد آبریز استاندار کهگیلویه و بویراحمد است که در واقع باید گفت ، تصمیمات و اقدامات وی در استان می تواند تسهیل کننده اصلی برای به ثمر رسیدن " تاکیدات نماینده به نمایندگی از مردم و تاییدات وزیر به نمایندگی از دولت" باشد.
اما آنچه که تا پیش از این از سخنان و عملکرد استاندار نمایان بوده است ، وعده ی وی مبنی بر عزم جدی برای تغییرات اساسی در وضعیت توسعه کهگیلویه و بویراحمد است و حتی خود وی این خبر را که " از این به بعد وزرای دولت با تاکید ویژه رئیس جمهور به استان خواهند آمد" را اعلام کرد که نشان می دهد وی در سفرهای تهران و دیدارهایش با کابینه دولت بر توسعه استان مصر است .
استاندار کهگیلویه و بویراحمد که گفته است " کهگیلویه و بویراحمد به یک کارگاه بزرگ عمران و آبادانی تبدیل می شود" اکنون همه خروجی سفر وزیر نیرو با استان به عملکرد خود و مدیرانش بستگی دارد که البته تلاش ها تا فعلا امید به "به سرانجام رسیدن پروژه سد آبریز " را بسیار بالا برده است.
سد آبریز و الزامات برای مردم کهگیلویه و چرام
شاید مهمترین مبحث مطرح به مناطق متنفع از سد آبریز بر می گردد که دشت های وسیع کهگیلویه و چرام است . می توان گفت " در صورت رسیدن آب این سد به این دو شهرستان ، اولین تغییر اساسی این دوشهرستان به سمت توسعه پایدار همراه با لحاظ شرایط زیست محیطی صورت گرفته است و در واقع بخشی از سهم پایبندی مردم این دو منطقه به نظام اسلامی پس از 40 سال ، توسط دولتمردان داده شده است.
اما به نتیجه رسیدن این سد به الزاماتی در میان خود مردم منطقه ، نخبگان و مدیران آن بستگی زیادی دارد!
واقعیت این است که در برخی موارد احساس می شود برخی افراد یا گروه هاقصد بهره برداری های سیاسی از این گونه پروژه ها دارند که در مورد سد آبریز باید گفت " این پروژه نه به فرد خاصی تعلق دارد و نه محصول تلاش های یک دولت خاص خواهد بود ! بلکه تنها زمانی به نتیجه خواهد رسید که همه افراد و گروه ها سهم و مسئولیت خود را بپذیرند!
ضمن اینکه این سد در صورتی که همه شرایط هم محیا شود قرار نیست در یک زمان محدود مختص به نمایندگی نماینده فعلی و دولت فعلی به پایان برسد اما می توان گفت ، پایه و شروع آن تا فعلا خوب بوده است و در صورت همکاری و مسئولیت پذیری همه و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی فراتر از اشخاص و جریان ها ، حداقل دو شهرستان کهگیلویه و چرام بخشی از سهم خود از پایبندی به انقلاب و نظام اسلامی را از دولت های پس از انقلاب خواهند گرفت!
لازم به ذکر است در حال حاضر در محل سد در 10 نقطه ممکن دستگاههای ژئو تکنیک مشغول فعالیت هستند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ب عطب اله بهشت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
با سلام انشااله با تلاش نماینده محترم کهگیلویه مهندس هاشمی و همراهی دکتر تاجگردون با احداث سد آبریز شاهد برگشتن شکوه و عظمت و بذر امید وتوسعه در شهرستان کهگیلویه وچرام باشیم .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار