کد خبر: ۷۸۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱ 07 October 2019
به نظر مى‌رسد تا سال١٤٠٠، قرار است سونامى هولناكى با خروج بيش از ٣٥٠ هزار معلم از آموزش و پرورش، بزرگى خود را به رخ بكشد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلاتی است که آموزش و پرورش با آن مواجه است و هر چند وقت یک بار مسئولان آموزش و پرورش زنگ خطر این کمبود را به صدا درمی‌آورند و در مورد آن هشدار‌هایی می‌دهند.
تازه‌ترین این زنگ خطر‌ها دو هفته بعد از شروع فصل مدارس و به دست مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران به صدا در آمد.
محمدصیدلو، مدیرکل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران ، اظهار کرد: با وجود بیش از صدهزار مدرسه‌ موجود در کشور و نبود تناسب بین ورود و خروج معلمان به وزارت آموزش و پرورش، کمبود معلم امری طبیعی است.
او افزود: معاونان مدرسه براساس قانون باید ۶ ساعت آن هم در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی تدریس کنند، اما مدیران مدارس به دلیل گرفتاری در مدرسه معاف شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اضافه کرد: در سه پایه اول ابتدایی به دلیل علایق عاطفی که بین دانش آموزان و معلم ایجاد می‌شود یک معلم تا پایان سال تحصیلی کار تعلیم و تربیت را انجام می‌دهد.
صیدلو گفت: در پایه چهارم، پنجم و ششم باید معاون مدرسه یک روز در هفته را آن هم در درس‌هایی که توانایی دارد تدریس کند.
او با بیان اینکه هیچ مشکلی نیست که معاون مدرسه تدریس کند، افزود: بعضی از اولیا فکر می‌کنند که به دلیل نبود معلم در مدرسه معاون تدریس می‌کند، درحالی که این قانون است و در دوره دوم ابتدایی این اتفاق عجیب نیست.
مدیرکل آموزش و پرورش درباره نبود معلم در هفته‌های ابتدایی مهر، بیان کرد: علاوه بر یکی دو سال اخیر که با کمبود نیرو مواجه هستیم در سال‌های گذشته هم این اتفاق افتاده بود که در هفته‌های ابتدایی شروع سال تحصیلی، به دلیل جابجایی نیرو‌ها، معلم سر کلاس حاضر نباشد.
صیدلو گفت: مجوزی از وزارت آموزش و پرورش دریافت کردیم که ۱۵۰۰ نفر از سوادآموزان در استان‌های دیگر مدارکشان را برای تدریس به استان تهران ارسال کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران درباره بازنشستگی معلمان در اواسط سال تحصیلی، تصریح کرد: گاهی بعضی معلم‌ها ابتدا یا اواسط سال تحصیلی بازنشسته می‌شوند.
او ادامه داد: تا عید نزدیک ۵۰۰ نفر از همکاران بازنشسته می‌شوند و در زمان‌های مختلف این اتفاق می‌افتند و ما نمی‌توانیم کاری در این زمینه انجام دهیم.
ما مشکل کمبود نیرو در مدارس به تازگی پیش نیامده است چراکه ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزرات آموزش و پرورش با انتقاد از عملکرد این وزارتخانه طی سه دهه گذشته گفت: در طول سی سال گذشته، آموزش و پرورش بدون داشتن یک برنامه مدون در بازه زمانی میان مدت یا بلندمدت در حوزه مدیریت منابع انسانی، در بزنگاه شروع سال تحصیلی با تکیه بر جذب معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، نیروی‌های شرکتی و بعد‌ها مربیان پیش دبستانی و معلمان خرید خدمات آموزشی، به خیال خویش از مخمصه تامین معلم، به موقع گریخته است.
سحرخیز بیان کرد: از اواخر دولت سازندگی تا پایان سال ۸۵ این مراکز به حالت تعطیل درآمدند، به محل برگزاری آموزش‌های کوتاه مدت تبدیل شدند و بیشتر مدرسان آن‌ها، راهی دبیرستان شدند تا بساطشان به موقع برچیده شود.
او افزود: استخدام از طریق آزمون نیز در حدی نبود که مجالی را برای ورود هرچه بیشتر علاقه‌مندان به حرفه معلمی فراهم کند.
معاون اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: طی تمام این سال‌ها سیاست‌های وصله پینه‌ای مختلفی اتخاذ شده است مانند استفاده از معلم تمام وقت با حداقل ۳۰ تا ۳۶ ساعت کار در هفته، پرداخت ۸ تا ۱۲ ساعت حق‌التدریس به بازنشستگان، دونوبته‌سازی مدارس و افزایش تراکم در کلاس، اما امروز کاشف بعمل آمده است معلمان دست آموزش وپرورش را خوانده‌اند و از طرح معلم تمام وقت استقبال لازم و قابل اعتنایی به عمل نیامده است. بازنشستگان نیز حاضر نیستند برای چند ساعت کار نسیه که پرداخت آن گاهی بیش از یک سال به طول می‌انجامد تحقیر را به جان بخرند.
سحرخیز در ادامه با اشاره به راهکار‌های خروج از بن بست کمبود نیرو در آموزش و پرورش گفت: اخذ ردیف‌های استخدامی معادل خروج نیرو‌های بازنشسته، فعال کردن دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی با حداکثر ظرفیت لازم برای پذیرش دانشجو صرفاً در جنس و رشته‌های مورد نیاز، جذب از طریق آزمون سراسری و جلوگیری از تحمیل استخدام‌های فله‌ای و ناعادلانه از سوی مجلس می‌تواند علاجی بر درد کمبود معلم در مدارس کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار