کد خبر: ۷۸۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶ 07 October 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد  محسن جلیل سرپرست  مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به توصیه‌های ایمنی لازم در فصل سرد، علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را خواب آلودگی، سردرد همراه با احساس سنگینی، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه و کاهش سطح هوشیاری اعلام کرد.
جلیل افزود: نخستین و مهمترین اقدام برای نجات افرادی که دچار مسمومیت با مونواکسیدکربن و سایر انواع گاز گرفتگی شده‌اند، رساندن اکسیژن یا همان هوای تازه به افراد است.
وی در این خصوص، اظهار داشت: ابتدا باید دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی خود و افراد مصدوم گرفته، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کرد سپس بلافاصله با تلفن 115 تماس بگیرند و با حفظ آرامش به پرسش‌های کارشناسان مرکز پیام اورژانس پاسخ بدهند.
سرپرست  اورژانس استان  تاکید کرد: گاز مونوکسید کربن گازی سمی است که بو و طعم ندارد و رعایت نکات ایمنی، مهم‌ترین راه پیشگیری از این مسمومیت است.
وی به شهروندان توصیه کرد: از استفاده وسایل گاز سوز رو باز و غیر استاندارد برای گرم کردن فضای منزل مسکونی و محل کارخود خودداری کنند چرا که به راحتی گاز منواکسید در سیستم تنفسی افراد نفوذ کرده و باعث مسمومیت و درنهایت مرگ افراد می‌شود.
سرپرست مرکز مدیریت  حوادث و فوریت‌های پزشکی استان  کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری ۷۷نفر در استان با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده‌اند که به صورت سرپایی و انتقال به مراکز  درمانی نیز بستری شدند.
جلیل تصریح کرد: در این مدت شش ماه اول سال جاری  نیز خوشبختانه مورد فوتی با گاز گرفتی  نداشته ایم .
وی همچنین، آمار مصدومان مسمومیت ناشی از گاز co در سال گذشت( 97) 301 نفر اعلام کرد و گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر بیش  43 پایگاه‌های جاده‌ای و شهری فوریت‌های پزشکی، 2فروند بالگرد هوایی،  و 1دستگاه موتور آمبولانس و 1 دستگاه اتوبوس آمبولانس به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.
گفتنی است برخی هموطنان در استفاده از وسایل گرمایشی می‌تواند خواب آرام آن‌ها را به خواب ابدی گره بزند، از سوی دیگر رعایت چند نکته کوچک می‌تواند هموطنان را از کمین قاتل خاموش نجات دهد فقط کافیست هشدارها را جدی بگیرید قبل از اینکه قربانی شوید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار