مدیر عامل شرکت ژرف نگر بیان کرد:
یزدانی به موضوع امنیت در شبکه های اینترنتی اشاره کرد و گفت : شبکه هایی امن تر هستند که به لایه های فیزیکی نزدیک تر می‌شوند که شبکه نورنتا بر همین اساس تعریف شده است. نمونه چنین لایه فیزیکی در جنگ ۳۳ روزه لبنان مشاهده شد که به دلیل استفاده از شبکه سیم زیرزمینی هیچ موقع سیستم مخابراتی آنها هک نشد.
کد خبر: ۷۸۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷ 10 October 2019

همایش رونمایی از شبکه نورونتا ( شبکه امن سازمان های کشور) در مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیر عامل شرکت ژرف نگر و مجری شبکه نورنتا گفت : ما به عنوان یک شرکت بسیار کوچک در کنار مخابرات بسیار بزرگ فعالیت می کنیم که در مدت ۲۵ سال فعالیت توانسته‌ایم شبکه ای ایجاد کنیم که کاملاً مستقل از اینترنت عمل کند.
یزدانی افزود : استفاده از اینترنت عمومی بسیار مفید است اما در هیچ کجای دنیا اطلاعات خاص و حساس خود را روی اینترنت عمومی نمی برند.
وی گفت : با توجه به ضرورت حفاظت از اطلاعات دستگاه ها در سال ۹۵ شورای فضای مجازی مصوبه ای صادر کرد که شبکه های حیاتی ، حساس و مهم را ملزم به استفاده از شبکه های اختصاصی در قالب شبکه ملی اطلاعات نمود.
یزدانی افزود : پس از اینکه مخابرات شرکتی شد و با توجه به وضعیت تعرفه ها ، عملاً توسعه در حوزه زیرساخت ضعیف شد که ما در سال ۹۵ تصمیم به راه اندازی یک شبکه خصوصی با نام نورنتا با سرمایه گذاری اولیه ۴۰ میلیارد تومانی گرفتیم.
شبکه های اینترنتی اختصاصی با استفاده از لایه های فیزیکی هک ناپذیرند

وی گفت : پس از راه اندازی شبکه ما یک تضمین زنجیره‌ای را برای آن تعریف کردیم . بدین صورت که در شبکه زنجیره تعهدها را ایجاد می‌کنیم. در شبکه زنجیره‌ای گفته می‌شود اعتبار آن به ضعیف ترین زنجیره است یعنی هر کدام از زنجیره ها پاره می‌شد کل زنجیره معیوب بود ، بنابراین ما در شبکه خود کل حلقه‌های زنجیره را محکم کرده ایم.
مدیر عامل شرکت ژرف نگر گفت : در استاندارد تنظیم مقررات آمده است که ما در صورت ناتوانی در انجام تعهد امکانش وجود دارد که تا ۱۰۰ درصد تعرفه جریمه شویم اما ما تا جایی به شبکه خود اعتماد داریم که تا ۵۰۰ درصد جریمه برای خود را پذیرفته ایم.
یزدانی ادامه داد : در شبکه اختصاصی ما ، از ابتدا تا انتها در هر موقع از شبانه‌روز پهنای باند اختصاصی داده شده ثابت است اما چنین تضمینی را در شبکه های اینترنت عمومی شاهد نیستیم و می بینیم در این شبکه ها گاهی سرعت ۲ مگ تا ۶۴ کیلوبایت هم تنزل می یابد.
شبکه های اینترنتی اختصاصی با استفاده از لایه های فیزیکی هک ناپذیرند

وی در خصوص شبکه نورنتا گفت : در طراحی این شبکه سعی کردیم به گونه‌ای عمل کنیم که به هیچ وجه در آن اخلال ایجاد نشود و برای مدیریت شبکه یک سرمایه‌گذاری برای مغز آن در تهران انجام داده ایم که به صورت منظم و مونیتورینگ شبکه را پایش می کند.
یزدانی گفت : از ابتدا تا انتهای این شبکه را این مغز فرماندهی و مدیریت می‌کند و حتی اگر خرابی در مودم کاربر ما بوجود آید توسط این مغز فرماندهی مشخص می‌شود و برخی مواقع خرابی های سیستم را در همان مرکز رفع می‌کنیم و اگر نیاز به مراجعه حضوری باشد از استان ها هم جهت رفع خرابی ها استفاده می کنیم .
وی اظهار داشت : سیستم عیب یابی ما ظرف ۵ دقیقه عیب یابی را انجام می‌دهد و پس از عیب یابی به استان‌ها اعلام می شود ، تا نقص را برطرف کنند.
یزدانی به موضوع امنیت در شبکه های اینترنتی اشاره کرد و گفت : شبکه هایی امن تر هستند که به لایه های فیزیکی نزدیک تر می‌شوند که شبکه نورنتا بر همین اساس تعریف شده است. نمونه چنین لایه فیزیکی در جنگ ۳۳ روزه لبنان مشاهده شد که به دلیل استفاده از شبکه سیم زیرزمینی هیچ موقع سیستم مخابراتی آنها هک نشد.
وی با اشاره به استفاده سیستم بانکی از شبکه نورنتا گفت : تاکنون هیچ موقع سیستم بانکی ایران هک نشده است چرا که دسترسی به آن امکان پذیر نیست و حتی اگر در مکانی به صورت فیزیکی کابل شبکه قطع شود ، از همان محل دسترسی قطع می شود و عملا امکان هک کردن سیستم ما صفر می شود .
یزدانی در پایان با اشاره به لزوم حفاظت از اطلاعات در بیمارستانها گفت : برخی از دستگاه‌ها مانند بیمارستان ها به دلیل اطلاعات مهم و حساس آن ها ، نیاز به استفاده از شبکه‌های اختصاصی مانند نورنتا دارند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار