کد خبر: ۷۸۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳ 17 October 2019
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان از آغاز عملیات آزاد سازی و رفع تصرف حریم رودخانه بشار با مشارکت دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در اوایل آبان ماه سال جاری خبر داد. 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، آرش مصلح افزود: پس از وقوع سیلاب های مخرب در اوایل سال جاری که در سطح کشور اتفاق افتاد، یک وفاق و همدلی برای جلوگیری و کاهش خسارت صورت گرفت که استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به لحاظ وضعیت توپوگرافی و شیب زیاد زمین که نهایتاً منجر به آوردهای آبی زیادی بود با حساسیت و دقت نظر جلسات متعددی را تشکیل و تصمیم گیری های مطلوبی در این زمینه اتخاذ شد.
وی گفت: رودخانه های استان در تابستان سال 97 شاهد کمترین دبی آب و در ابتدای سال 98 وقوع سیلاب هایی با دوره های بازگشت 25 ساله و گاهاً دبی لحظه ای پیک سیلاب 100 ساله در بستر خود بوده اند که این اولین تجربه وقوع اوج دو پدیده طبیعی تغییر اقلیم اوج خشکسالی و وقوع سیلاب های مخرب در فاصله کمتر از 5 ماه بوده ایم.  
مصلح اظهار داشت:  تاکنون 90 هکتار از اراضی که در بستر رودخانه متعلق به دولت جمهوری اسلامی می باشند را رفع تصرف کردیم و با همکاری و تعامل سایر دستگاهها از جمله دادگستری و نیروی انتظامی، هفته آینده عملیات آزاد سازی حریم رودخانه بشار و تنگ مهریان آغاز می شود . 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان، گفت: در طول سال به صورت مستمر و موردی از طریق گروههای گشت و بازرسی شرکت از میزان دخل و تصرف در حرائم رودخانه ها مطلع می شویم که پس از سیر مکاتبات اداری با دستگاههای ذیصلاح، رفع تصرف و آزادسازی رودخانه ها انجام می شود . 
وی اضافه کرد : در جلساتی که با رئیس کل دادگستری و دستگاههای اجرایی برگزار شد مقرر شد کلیه دستگاههای دولتی به ویژه شهرداری ها و دهیاری ها و بنیاد مسکن ، قبل از هرگونه احداث بنا و صدور مجوز ، موافقت شرکت آب منطقه ای را در قالب استعلام مهندسی رودخانه کسب کنند که این نکته، از خروجی های مثبت این جلسات تخصصی بود.
 مصلح، ساماندهی رودخانه بشار حدفاصل بلوار رجاء و همچنین گلزار شهدای دارشاهی را از اقدامات شرکت آب منطقه ای در حوزه مهندسی رودخانه عنوان کرد و گفت: پس از وقوع سیلاب سال جاری و میزان خسارتی که به این دو منطقه وارد شد، شرکت آب منطقه ای استان با شناسایی میزان خسارت، مناقصه را برگزار کرد و با مشخص شدن پیمانکار واجد شرایط و رایزنی های صورت گرفته مبلغ 100 میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه ها در نظر گرفت که هم اکنون در حال انجام کار می باشند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان، در ادامه اظهار داشت: 1400 کیلومتر رودخانه و بیش از 11هزار کیلومتر آبراهه و مسیل در سطح استان وجود دارد که مطالعات تعیین حد بستر و حریم  735 کیلومتر از رودخانه های استان از محل طرح ملی متمرکز مهندسی رودخانه شروع شده و امیدواریم در آینده ای نزدیک این مطالعات به اتمام برسد.
وی در پایان، مطالعات جامع سیل استان در سرشاخه های بشار، مارون و زهره، اجرای عملیات ساماندهی بخشی از رودخانه های استان به میزان حدود 34 کیلومتر، مطالعه و شناسایی نقاط حادثه خیز در رودخانه های استان و ... را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان کرد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار