در بخش هایی از مطلب نگاشته شده موضوعی خاص مطرح است که بی ارتباط با انتشار کلیپی در پیج اینستاگرامی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیست!
کد خبر: ۷۹۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ 22 October 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروزه رسانه ها را یک فرصت می دانند و از آنها به عنوان رکن چهارم دموکراسی نام می برند و واژه هایی چون وجدان بیدار جامعه ،چشم سوم مردم و مسئولان ،دیدبان امین،راویان صدیق، تصویرگران متعهد و ... را با خود یدک می کشند ...
 در کهگیلویه و بویراحمد رسانه های استان سهم بسزایی در آگاهی بخشی ، تنویر افکار عمومی و کمک به توسعه و تعالی دارند و باید قدردان تلاش و همراهی آنان بود.
اما گاهی برخی رسانه‌ها  آگاهانه یا ناآگاهانه با برخی اقدامات دور از اخلاق و رسالت ‌ حرفه ای خبری علاوه بر ایجاد هجمه و تخریب ، چهره ای نازیبا و غیر مطلوب از استان ارائه می دهند!
 توصیه می شود رسانه ها و خبرنگاران در نشست ها ، دیدارها و برنامه ها هم سراپا چشم باشند و هم گوش ، تا با وارونه جلوه دادن واقعیت و زدن تیترهای خلاف اصول اخلاق خبری و رسانه ای خود عامل تشویش در جامعه نشوند.
 رعایت سه اصل مهم و پذیرفته شده در خبر(صحت ،سرعت و دقت) و پایبندی به اصولی چون ( امانتداری،دوری از سلیقه نگاری، پرهیز از نگاه مسموم کاسبکارانه،توجه به مصلحت های استان و جامعه،حفظ حرمت افراد و پایبندی به اخلاق حرفه ای ) از مهمترین رسالت های رسانه است.
رسانه های خوب ! رسانه‌های بد ! / ماجرای کلیپ اینستاگرامی استاندار + فیلم
 
ماجرای کلیپ اینستاگرامی استاندار
آنچه که در بخش اول این مطلب نگاشته شد ، واقعیتی است که به صورت عمومی در استان کهگیلویه و بویراحمد وارد است و هدف از انتشار آن تلنگری از حوزه رسانه به خود رسانه است قبل از آنکه مورد نقد دیگران قرار گیرد.
اما در بخش هایی از مطلب نگاشته شده موضوعی خاص مطرح است که بی ارتباط با انتشار کلیپی در پیج اینستاگرامی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیست!
 
بیشتر بخوانید
 
 
ماجرا چیست؟
چند روز پیش دو دیدار جداگانه میان اصلاح طلبان و اصولگرایان با استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که دو بازتاب کاملا متضاد رسانه ای درپی داشت.
دیدار اول میان اصلاح طلبان و استاندار برگزار شد که در این دیدار از خبرنگاران به عنوان عضوی از مدعوین البته نه به عنوان خبرنگار بلکه به عنوان فعال سیاسی در نشست حاضر شدند و از آنجا که قراری بر خبری نشدن موضوعات نشست گذاشته شد ، تنها گزارشی تصویری در رسانه ها آن هم با کسب اجازه از مسئولین برگزاری منتشر شد و می توان گفت اصلاح طلبان پس از این دیدار در همه سطوح اخلاق ، خصوصا اخلاق رسانه ای را رعایت کردند.
اما در نشست دوم دقیقا همین شرایط حاکم بود و فقط به جای اصلاح طلبان ، اصولگرایان به دیدار استاندار رفتند که بر خلاف شروط مطرح شده ، اینبار محتویات جلسه به انحاء مختلف وارد فضای مجازی و رسانه ای و حتی با انعکاس خلاف واقع موجب حمله به استاندار هم شد! و در واقع باید گفت : برخی اصولگرایان مطلقا به اخلاق پایبند نبودند!
علاوه بر انتشار سخنان برخی اصولگرایان در پیج های شخصی و فضای مجازی ، متاسفانه خبر رسانه ای اشتباه با تحلیل غلط بر روی خبر نادرست هم انتشار یافت!
در کلیپی که پیج اینستاگرامی استاندار منتشر کرده است به نکته ای اشاره شده است که کلیت یک خبر و تحلیل بر علیه استاندار را مردود اعلام می کند!
ماجرا از این قرار است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، در سخنانی گفته است ، اخبار منفی در استان زیاد است و سپس اینگونه توضیح می دهد که وقتی یک سرمایه گذار می خواهد به یک استان برود ابتدا اخبار آن استان را رصد می کند و وقتی با چنین اخبار منفی مواجه می شود مطمئنا تمایلی به حضور در استان ندارد!
حسین کلانتری ادامه می دهد ، دیگر مناطق ویژگی های معلولین را برجسته می کنند اما در استان ما یک ضعف کوچک را هزار برابر بزرگتر می کنیم.
کلانتری در ادامه خاطره ای را مطرح می کند که متاسفانه با برداشت اشتباه برخی حاضرین به پیراهن عثمانی برای حمله به وی تبدیل می شود!
کلانتری در روایت خاطره خود می گوید " وقتی تهران بودم یک فوق تخصص قلب که فرزندش هم فوق تخصص قلب بود ، نزد من آمد و از من خواست که به وی کمک کنم تا نگذارد فرزندش برای گذراندن طرح به استانی برود ! چرا که این پدر می گفت : اخبار این استان را که رصد کردم ، در صورت رفتن ، فرزندم از دستم می رود ! خواهش  می کنم به من کمک کنید که فرزندم به استانی دیگر برود ! و دلیل این درخواست رصد کردن اخبار آن استان بود که به شدت اخبار منفی منتشر می کردند!"
در این روایت استاندار سخنی از کهگیلویه و بویراحمد نبود و به صراحت اعلام شد "در استانی" اما متاسفانه همین موضوع باعث حمله به استاندار شد با این مضمون که در تحلیل ها خطاب به استاندار گفته شده است که خود تبلیغ منفی می کنید و از دیگران انتظار دارید چنین کاری نکنند"!
هدف این مطلب دفاع از استاندار یا حمله به گروه سیاسی نیست بلکه تلنگری است به رسانه ها که بدانند "رسانه ها و خبرنگاران در نشست ها ، دیدارها و برنامه ها هم سراپا چشم باشند و هم گوش ، تا با وارونه جلوه دادن واقعیت و زدن تیترهای خلاف اصول اخلاق خبری و رسانه ای خود عامل تشویش در جامعه نشوند." و از همه مهمتر به تعهدات و قول و قرارها پایبند باشند!
کلیپ انتشاری در پیج اینستاگرامی استاندار
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار