در حالی که برخی کارشناسان معتقد به بزرگنمایی های مشکوک و یا غیر کارشناسی از طرف رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند اما در طرف دیگر ماجرا ، چنین برداشتی از طرف مسئولان فرافکنی و پاک کردن صورت مسئله نامیده می شود!
کد خبر: ۷۹۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 06 November 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، چند ماهی است که ماجرای آسیب های اجتماعی خصوصا بحث خودکشی و پس از وقوع چند مورد ، حساسیت هایی بوجود آمد و جلسات کارشناسی هم برگزار شد. با توجه به تخصصی بودن موضوع خودکشی ، متخصصین زیادی در حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و دانشگاهی به بیان نکاتی پرداختند که در بیشتر موارد نداشتن تخصص و اقدام برخی افراد در حوزه های کارشناسی یا رسانه ای ، کار را با سردرگمی هایی مواجه کرده است . در حالی که برخی کارشناسان معتقد به بزرگنمایی های مشکوک و یا غیر کارشناسی از طرف رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند اما در طرف دیگر ماجرا ، چنین برداشتی از طرف مسئولان فرافکنی و پاک کردن صورت مسئله نامیده می شود!

خبرگزاری فارس به قلم خبرنگار خود در شهرستان کهگیلویه آخرین نشست با دستور کار موضوع خودکشی در دیشموک را با دید انتقادی منتشر کرده است .

طیبه سعادتی نیک در این گزارش نوشته است : جدیدترین اقدام نشست شورای اجتماعی شهرستان با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیرانی از ادارات کل و نیز شهرستان در دهدشت برگزار شد و باز موضوع خودکشی در دیشموک دستور کار بود تا نشان دهند نسبت به این معضل حساسیت دارند.

در این نشست اما مسؤولان به جای پذیرش واقعیت و چاره‌اندیشی برای رفع آسیب سعی داشتند با موضع «انکار» صورت مسئله را پاک کنند و رسانه‌ها را عامل بزرگنمایی آمار خودکشی‌های دیشموک دانستند.

غافل از اینکه اکنون با وجود فناوری‌های جدید ارتباطی، اطلاع‌رسانی تنها محدود به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی و خبرنگاران نیست و همه کسانی که تلفن همراهی در دست دارند به محض رخداد یک حادثه می‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و اتفاقا مطالبه‌گری در خصوص علت‌یابی خودکشی‌ها در همین فضای مجازی شدت گرفت.

احد جمالی در این نشست، با انتقاد از عملکرد برخی از رسانه‌های استان در انعکاس معضلات اجتماعی اظهار داشت: برخی رسانه‌ها تعهد اخلاقی، انسانی و انصاف دارند و منشأ خدمت‌اند اما درصد قابل توجهی که تعدادشان کم نیست متأسفانه تعهد لازم ندارند و به مسائلی دامن می‌زنند غافل از اینکه سرور سایت‌ها در اسرائیل یا آمریکا است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این رسانه‌ها در بیان آسیب‌های اجتماعی بزرگنمایی و سیاه‌نمایی دارند به این افراد اخطار داد متوجه جریانات باشند.

جمالی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ خبر منفی که به شورای کشور می‌رسد دو تا سه مورد مربوط به کهگیلویه است و این خیلی بد است،افزود: اگر به روند خود ادامه دهند قطعا برخورد قانونی خواهیم کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز انعکاس آسیب‌های اجتماعی در رسانه‌ها را به نوعی تسویه حساب با برخی دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: همه دستگاه‌ها مقصرند و قطعا یک جای کار لنگ است.

میرمحمدی با بیان اینکه خودکشی‌های دیشموک در رسانه‌ها بولد شد، گفت: شهرستان‌های دنا و بویراحمد خودکشی ۷۹ درصد بود اما کسی نپرداخت
در منطقه دیگری چنان بولد شد که همه ما هراسان می‌شویم.

وی اظهار داشت: از هشت خودکشی رخ داده طی هفت ماهه چهار مورد در دیشموک بود.

در حالی که آمار ارائه شده در رسانه‌ها غیر واقعی و اغراق گونه قلمداد می‌شد امام جمعه دیشموک معتقد بود آمار خودکشی در بخش دیشموک فراتر از اخبار منتشره در رسانه‌ها است و تعدادی از خودکشی‌ها رسانه‌ای نشد.

حجت‌الاسلام راوند گفت: ضعف اطلاعات دینی از جمله عللی است که افرادی را به سمت قتل نفس سوق می‌دهد و برای جلوگیری از این آسیب لازم است روحانیون در بخش مستقر شوند و بودجه اجرای طرح‌ها به نهادهای فرهنگی اختصاص داده شود.

امام جمعه دیشموک که ادعا داشت در یک سال 100 دانش‌آموز به خاطر دوری مسیر مدرسه در بخش ترک تحصیل کردند سواد پایین را از دیگر علل خودکشی عنوان کرد.راوند گفت که ترک تحصیل در بلند مدت تبعات منفی بیشتری به همراه خواهد داشت.

در حالی که امام جمعه دیشموک تأکید داشت طی دو سال اخیر تنها در چهار روستا ۵۰ دانش‌آموز ترک تحصیل کرده است، معاون فرهنگی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 22 نفر در دیشموک ترک تحصیل داشتند که با مشاوره کارشناسان واحدها 17 نفر به مدرسه بازگشتند.

ملک‌حسینی مخالفت خانواده،،ازدواج دانش آموز و یا فوت پدر را از عوامل ترک تحصیل این دانش‌اموزان عنوان کرد و افزود: یک مورد هم ترس از مدرسه بود که به مدرسه بازگشت.

این مسؤول تصریح کرد: پوشش تحصیلی در دیشموک بالای ۹۷ درصد و بالاتر از نرخ پوشش استانی است و سه مدرسه چهار دانش‌آموزی در این بخش دایر است.

*جلسات بررسی مشکلات اجتماعی خروجی مطلوب نداشت

امام جمعه دهدشت اظهار داشت: جلسات بسیاری پیرامون مشکلات اجتماعی برگزار شده اما نتیجه مطلوب نیست.

حجت‌الاسلام حسینی افزود: پیشرفت‌ها همیشه به معنای کاهش آسیب‌ها نیست چه بسا مشکلاتی که به همین پیشرفت‌ها برمی‌گردد؛ مشکلات فضای مجازی و رسانه‌ای که در کنارش اخلاق و معنویت رشد نکرده تبدیل به یک معضل شده است، ولنگاری فکری و اعتیاد خانمان‌سوز شده بچه‌های دبستانی هم گرفتار شده و بدتر اینکه به دختران هم سرایت کرده بنابراین باید تلاش کرد.

محمدمهدی بانشی از دیگر سخنرانان نشست امور اجتماعی بود؛ معاون امور بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه اقدام به خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین کشوری و جهانی است، روش‌های خشن خودکشی را اما بیشتر دانست.

وی در عین حال گفت که وضعیت خودکشی در استان نگران کننده نیست.

*خودکشی منجر به فوت در زنان بیشتر است

بانشی ادامه داد: در استان ما اقدام به خودکشی و منجر به فوت در زنان بیشتر است زیرا روش‌های جدی بکار می‌برند که برگشت‌پذیر نیست.

معاون علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از عدم گفتمان بین خانواده و برخورد تحکمی، پایین بودن تاب‌اوری، تغییر سبک از پدرسالاری به فرزند سالاری و تناقصی که ایجاد کرده،مسمومیت رسانه‌ای و قهرمان‌پروری به علل خودکشی نام برد.

وی همچنین گفت که در سال 97 آمار خودکشی کاهش یافت اما دوباره شاهد افزایش این نوع آسیب هستیم.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عدم تعامل بین مسؤولان بخش دیشموک را متذکر شد و  گفت: انتظار می‌رود مدیریت واحد با تعامل و هماهنگی خوب در بخش برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها برقرار شود.

در این نشست آمار متناقضی از خودکشی و نیز ترک تحصیل دانش‌اموزان ارائه شد و هنوز برخی مراجع مربوط تصمیم به پذیرش صورت مسئله نگرفته‌اند چه برسد به اینکه چاره‌اندیشی شود.

آمار دقیقی از قربانیان خودکشی در دیشموک وجود ندارد و علاوه بر متناقض بودن آمار غیر واقعی به نظر می‌رسد.

*تناقض آماری آسیب‌زا است

رئیس دادگستری کهگیلویه هم با بیان اینکه تناقض آماری آسیب‌زاست، اظهار داشت: بزرگنمایی در آمار گاها یکسری افراد را به این سمت سوق می‌دهد.

کرمی با اشاره به اختلاف نظر در آمارها گفت: اگر بخواهیم بررسی کنیم عوامل خودکشی چیست و این معضل را جمع کنیم اول باید آمار دقیق بدست بیاوریم و از متخصصان امر پیگیری مسئله را بخواهیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که متولی خاص نداشته باشد و در جلسات تخصصی بررسی نشود اثر جلسات کمرنگ می‌شود.

واقعیت هر چه که باشد به کسی برای پایین جلوه دادن آمار خودکشی و یا افزایش آمار دسته گل داده نمی‌شود مهم این است که چه راه‌حلی برای این معضل نفرت‌انگیز اجتماعی وجود دارد و این همان چیزی است که دست اندرکاران حل و فصل مسائل اجتماعی با آن درگیرند و از قبول واقعیت فرار می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
چشم روحانی و کابینه اش و مجلس نشینان. مرفه روشن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار