کد خبر: ۷۹۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳ 14 November 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یادداشت سیاسی ، کسانی که مسائل و رویدادهای سیاسی را دنبال میکنند خوب میدانند نمایندگان مجلس، در مقیاس یک شهرستان تعریف نمی شوند بلکه اثرگذار در مناسبات کشوری هستند و تاثیر مجلس در توسعه و رشد همه جانبه کشور نیاز به بازگویی ندارد. به همین دلایل است که شور انتخابات مجلس و تلاش مردم کشور در شناسایی و انتخاب اصلح از مابقی انتخابات ها بیشتر است.
جامعه ایران نیز نشان داده اند علیرغم اینکه فرآیند دموکراسی کمتر از چند دهه در کشورشان راه یافته است، توانسته اند آگاهانه ترین و بی نقص ترین نوع آن یعنی جمهوری اسلامی را پذیرفته و بدنیا نشان دهندکه تمدن غنی ایران هر فرهنگ مترقی را وارد و توسط متخصصین و دانشمندان توانمند بومی سازی کرده ونمونه پیشرفته و کاملتر آنرا مجددا به دنیا عرضه میکنند. اگر بخواهم از این مردم و انقلاب و جنبه های آن بنویسم قلم و زمان از عهده آن بر نمی آیند چرا که در حال حاضر در همه زمینه ها ایران جزو پیشروان است.
در این نوشته به دور از مسائل تعصبی و یکجانبه گرایانه، میخواهم به بررسی توانایی های یک شخصیت خاص در فضای سیاسی استان و کشور بپردازم.
شاید اگر در چندین سال قبل در کشور در سازمان یا اداره ای حق و حقوقی داشته اید که نتوانسته باشید مشکل خود را حل کنید، لابد به نماینده ای سر زده اید که برایتان با سازمانی تماس گرفته و به مخاطبش گفته باشد، سلام علیکم بنده موحدم.
شخصیتی که میخواهم از او بنویسم سید محمد موحد روحانی و نماینده مجلس در چندین دوره مجلس شورای اسلامی در استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان است که شاید نیاز به معرفی نداشته باشد. اما خوب است که بمنظور شخصیت شناسی، تفکیکی انجام دهیم که نقاط قوت و احیانا ضعف این شخصیت سیاسی بهتر آشکار گردد.
به نظر می رسد موحد دارای کمال هایی است که موجب جاذبه مردم استان به او شده و دارای نقصهایی است که عده ای را از او دفع کرده باشد. سعی می شود خصوصیات وی گفته شود و فرصت داده شود که خود مخاطب خصوصیات وی را بازشناسی کند.
۱- از بارزترین خصوصیات این شخصیت، اینست که زمان زیادی را به شنیدن حرف مردم، پاسخگو بودن به اکثر کسانی که با او به صورت تلفنی تماس میگیرند یا ملاقات حضوری میخواهند، اختصاص می دهد. انجام این کار و توجه به مخاطبین، علاوه بر اینکه اعصاب آهنین میخواهد، نیاز به انرژی بسیار زیادی دارد. بدون تعارف کسی مدعی نیست که بتواند تا این اندازه پاسخگوی مخاطبین باشد.
خصوصیت مهم و پسندیده ای است. این مساله شاید به نظر بعضی کوچک باشد اما ملاقات بدون واسطه دولتمردان و مسئولین می تواند بسیار تاثیرگذارتر از روش های دیگر مدیریتی باشد. توصیه هایی که حضرت علی (ع) به والیان و زمامداران خود دارد تاکید بر این مساله است که با مردم بدون واسطه سخن بگو و آنها را به حضور بپذیر و مراقب باشید مبادا ترس مردم از محافظان باعث ایجاد لکنت و نگفتن خواسته شان شود.
سیره عملی پیامبر اسلام و حضرت علی (ع) نیز این بوده که حکومت خود را در مساجد برپا میکرده اند و تمام مردم می توانستند بدون واسطه مشکل خود را به آنان اظهار و پاسخ دریافت کنند. لذا گرفتن الگوی حکومتی از پیامبر و ائمه توسط سید محمد موحد کاملا روشن است. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که مردم استان ما در همه برهه های انقلاب و حتی تاریخ تمدن ایران و اسلام از وفاداران به سرزمین و خاک و ناموس خود بوده اند. مردم این استان لایق و شایسته احترامند و با آنان که علیرغم تمامی خدمات و وفاداری، نسبت به سایر استانهای کشور محروم مانده اند، حداقل ترین و سزاوارترین برخورد و رفتار با آنان پاسخگویی و گوش دادن به درد دلهایشان است. سطح آگاهی و سیاسی مردم ما به اندازه ایست که اگر به صورت سوال هم بپرسیم که وظیفه نماینده مجلس چیست یک دانش آموز راهنمایی میتواند پاسخ دهد که قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون. اما در شهرها و استان ما با توجه به اینکه صدای مردم به جایی نمیرسد، لاجرم نماینده مجلس به صورت غیررسمی وظایف دیگری نیز دارد و آنهم از انتظارات مردم از نماینده مجلس نشات میگیرد.
۲- چندین دوره نماینده مجلس بودن موجب می شود در لایه لایه دستگاههای دولتی و ارگانها و نهادهای انقلابی شناخت متقابلی بین مسئولین و نمایندگان مجلس ایجاد شود. بخصوص اینکه اگر برای رفع مشکلات مردم ارتباط با مسئولین و ارجاع مردم محق زیاد باشد. در بیشتر اوقات سید محمد موحد که چندین دوره نماینده مجلس بوده و در قوه قضاییه نیز فعالیت داشته است،برای پیگیری مسائل مردم نیازی به این ندارد که نام مسئولین دستگاهها را بپرسد. فقط دانستن مشکل و موضوع کافی است تا تماس با مسئول مربوطه در حداقل زمان ممکن انجام گردد. خود مسئولین ذیربط نیز سعی میکنند مشکلات مطروحه را حل نمایند.
حداقل اینست که موحد تلاش خود را برای مردم انجام می دهد که البته لایکلف الله نفسا الا وسعها. گرچه اکثر موارد منتج به نتیجه می شوند اما مهم اینست که شخصی با این توانایی ها به اصطلاح خودمان به خاطر مردم رو بیندازد.
۳- دفاع از کیان انقلاب و ولایت فقیه و جمهوری اسلامی در روزهای پر تب و تاب انقلاب و سینه سپر کردن در مقابل دوستان داخلی ایادی جور در برخی مجالس، نشان دهنده وفای به سوگند و تحلیف از سوی سید محمد موحد بوده و بدون توجه به قضاوت ها و داشتن جایگاه سیاسی بین برخی جریانات مشخص، از باورها و فکر مبتنی بر پیروی از ولایت کوتاه نیامد.
۴- در دوران نمایندگی، پذیرش مردمی که در تهران برای پیگیری و رفع مشکل خود مراجعه مینمودند و حتی اسکان به آنها البته از خوی مهمان نوازی فردی از ایل بزرگ استان نشات گرفته است.
۵- موحد اکنون نماینده نیست. اما توانایی و ظرفیتی به نام آبرو و اعتباری که در گذشته در نهادهای کشور و بین مسئولین بدست آورده( که البته باید به آن افتخار کند)، را به باد راحت طلبی و آسایش نسپرده و همچنان آنرا برای مردم خرج میکند. موحد اگر برای مردم کار نکند بیمار می شود. حقیقتا برای خودم هنوز روشن نشده است که چه دلیلی برای این همه وقت و کار و تلاش برای مردم درون این موضوع نهفته است. خودم حدس می زنم که اگر کار نکند و آسوده باشد بیمار می شود.
۶- از اصلیترین پارامترهای توسعه یک جامعه، توسعه سرمایه های انسانی است. برای اینکه بتوان سرمایه انسانی را در جهت پیشرفت و توسعه ی آن جامعه بکار برد لازم است ابتدا روی مردم مستعد آنجا سرمایه گذاری کرد.
به این صورت که ابتدا در زمینه های مختلف استعدادها را شناسایی کرد، زمینه های تحصیلات و آموزش و آموختن را برای آنان مهیا ساخت، آنها را در جایگاههای مختلف بکارگیری کرد تا علاوه بر دانش دارای تجربه در زمینه کاری و علمی خود شوند. این نیروهای انسانی آموزش دیده، دارای تحصیلات عالی، باسواد، خبره، مجرب، کارآفرین و سرمایه دار، خود شروعی برای یک توسعه مجدد می شوند. کار جالبی که موحد برای توسعه استان انجام داد سرمایه گذاری روی نیروی انسانی بوده است.
در واقع موحد ظرفیت های مدیریتی کشور را خوب شناخت و سعی کرد در جهت پیشرفت کسانی که وکیل شان بوده به کار گیرد. نیروی انسانی که هم اکنون در اصناف مختلف مهندسی، پزشکی، متخصصین اقتصادی، سیاست، بازار حرفی برای گفتن دارند.
مردم استان ما اکنون به واسطه توسعه نیروی انسانی و تلاش بی صبرانه خودشان، اکنون در جایگاههای مختلفی در سطح مدیریت کشور و استان مشغول بکارند. موحد بر توسعه نیروی انسانی سرمایه گذاری کرد و اکنون در استان به جای موحد موحدها داریم. اکنون زمان آنست که مدیران استان با طرفیت های طبیعی استان، تحولی همه جانبه ایجاد کنند.
۷- از جمله موارد نشان دهنده رونق یک جامعه اشتغال است. اشتغال چندین هزار نفر از مردم استان به خصوص شهرستان کهگیلویه بزرگ از جمله مساله جالب توجهی است که سیدمحمد موحد موفق به انجام آن شد. از دید شهید مطهری آزادی اجتماعی یعنی برداشتن موانع برای پیشرفت انسان. انسان اگر با موانع مواجه شود نمیتواند به پیشرفت و تعالی دست یابد.
انسانِ آزاد است که پله های ترقی را می پیماید، خود را نشان می دهد، تواناییهای خود را با رخ می کشد، و بر میگردد و جامعه را با خود پیشرفت می دهد. آنچه متاسفانه مردم مستعد استان محروم ما بخصوص در اوایل انقلاب با آن مواجه بوده اند، موانع زیاد برای تحصیل، اشتغال، پیشرفت، ورود به عرصه های اجتماعی و سازندگی و اقتصادی و مدیریتی کشور بوده است. ازادی فقط با شعار به نتیجه نمیرسد.
۸- موحد تنها جوابگوی قشر خاصی از یک حوزه انتخابیه نبوده است. تمام کسانی که از سراسر کشور به او مراجعا می نمودند بدون پاسخ نمی ماندند. این نشان دهنده این مسالا است که هدف او چشم داشت و ریاکاری برای انجام کارها نبوده است.
۹- موحد از سال ۸۶ تا کنون به میزان سه دوره نماینده مجلس در استان نبوده است. اما هنوز هم حس میکند باید کار و خدمت کند. و اگر ضعف هم در جایی باشد باز هم مثل یک مسئول مورد انتقاد مخاطبش قرار میگیرد. نکته جالبش اینست که نمیگوید من چندین سال نماینده نبوده ام، در پاسخ میگوید اگر کاری از دستم بر بیاید انجام میدهم.
این یک هم افزاییست. هم افزایی در ظرفیت های مسئولین. به کمک نمایندگان وقت برای حل مشکل مردم تلاش میکرده است. همه میدانند که دولت سید محمد خاتمی تمرکز خود را بر توسعه سیاسی قرار داده بود. و در دوره دکتر احمدی نژاد و دکتر روحانی بیشتر بر توسعه زیرساختها و سازندگی کشور تمرکز شده بود. اما سید محمد موحد در این دوران سکان نمایندگی را در اختیار نداشت گرچه نمایندگان محترمی که در این سه دور حضور داشتند در حوزه های گفته شده تلاشهای زیادی کرده اند
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
کدام ائمه گفته از دزد وقاتل و قاچاقچی حمابت کن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار