کد خبر: ۷۹۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰ 21 November 2019

دندان عقل! یک دندان درد سر ساز که البته گاهی اوقات وجودش کاملا بی آزار است و نیاز به کشیدن ندارد! امان از روزی که این دندان عقل با درد های وحشتناکش، هوش از سر شما ببرد؛ آن موقع است که جراحی دندان عقل واجب می‌شود. درباره دندان عقل چه می‌دانید؟

درمان دندان عقل

دندان عقل چیست

دندان عقل یا آسیای سوم به آخرین دندان دائمی در هر قوس فکی گفته می‌شود که بین سنین 18 تا 25 سالگی در دهان رشد می‌کند. علت نام‌گذاری این دندان زمان رویش آن است که معمولا با سن عقل در ارتباط است؛ مجموع دندان های عقل چهار عدد است؛ دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان در فک پایین.

دندان عقل

دندان عقل نهفته

این دندان می‌تواند زیر لثه و فک شما پنهان باشد و از همان جا پوسیدگی و آسیب زدن به دندان های دیگر را شروع کند. البته همین دندان عقل نهفته می‌تواند به صورت نیمه نهفته درآید؛ به این صورت که قسمتی از تاج آن در دهان و فک ظاهر شود.

گاهی به دلایلی مانند زمینه ارثی، بیماری های دوران کودکی، کم خونی و راشیتیسم این دندان داخل فک نهفته باقی می‌ماند. التهاب لثه، پوسیدگی یا خراب شدن دندان های مجاور، از جمله مشکلاتی است که دندان های عقل نهفته می‌توانند ایجاد کنند.

پوسیدگی دندان عقل

 دندان عقل باعث می‌شود که دندان ها به سمت عقب حرکت نکنند؛ این یک علامت جدی است که نشان می‌دهد دندان عقل را باید هرچه سریع تر بکشید. اگر این دندان پوسیدگی داشته باشد، ممکن است به دندان های دیگر و خود فک هم فشار بیاورد و باعث آسیب‌دیدگی یا نامنظم شدن دندان های دیگر شود.

بنابراین، پوسیدگی زود هنگام دندان عقل را باید جدی بگیرید؛ علت اصلی پوسیدگی این است که دندان عقل فضای کافی برای رشد کامل ندارد و از آن جا که در انتهای فک است، امکان مسواک زدن و تمیز کردن کامل آن هم وجود ندارد؛ بنابراین به سرعت پوسیده می‌شود؛ در این مواقع بهترین کار جراحی و کشیدن دندان عقل است.

دندان عقل

جراحی و کشیدن دندان عقل ؛ بله یا خیر؟

 دندان عقل سالم را باید حفظ کرد. بگذارید این گونه بگوییم که برای جراحی و کشیدن دندان عقل باید دلیل منطقی وجود داشته باشد؛ همین دندان که از نظر بسیاری از افراد ممکن است بسیار  بی‌خاصیت به نظر بیاید، می‌تواند در سنین رشد برای نوجوان ها یک جایگزین مناسب باشد.

گاهی اتفاق می‌افتد که دندان های کرسی (آسیا) که جلوی دندان عقل قرار دارند، به دلایلی پوسیده یا کشیده می‌شوند؛ در این موارد بهتر است دندان عقل حفظ شود؛ زیرا در سنین نوجوانی دندان عقل می‌تواند حرکت کند و با قرار گرفتن در محل دندان کشیده‌ شده، نقش دندان کرسی را داشته باشد؛ البته تمام این موارد با تشخیص دندان‌ پزشک باید انجام شود.

 با توجه به موارد ذکر شده، اگر دندان عقل مثل دیگر دندان ها مشکل خاص و جدی برای فک و لثه ایجاد نکند؛ جراحی و کشیدن آن ضرورتی ندارد. در واقع، خارج کردن بدون دلیل دندان عقل، به دلیل احتمال آسیب به اعصاب توصیه نمی‌شود و تا زمانی که فضای کافی برای رشد آن وجود دارد، جراحی این دندان بی‌مورد است.

چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟

 اگر دندان عقل مشکلات جدی از قبیل پوسیدگی، تحلیل ریشه دندان آسیای دوم، تشکیل کیست و تومور در اطراف دندان عقل نهفته، التهاب لثه، تضعیف استخوان فک و به هم ریختگی بقیه دندان ها ایجاد کند، بهتر است هرچه سریع تر و البته با تشخیص دندان پزشک جراحی و خارج شود.

رشد دندان عقل ممکن است باعث سردرد های شدید شود؛ درد گوش، درد مبهم فک، احساس درد هنگام جویدن غذا و التهاب شدید لثه از دیگر مشکلاتی است که بیماران از آن شکایت می‌کنند.

 گاهی اوقات، دندان عقل نهفته را هم باید هرچه سریع تر از فک و دهان خارج کرد. وجود پوسیدگی، ضایعات پاتولوژیک، فضای ناکافی در قوس فکی و ایجاد عفونت در اطراف دندان نقش مهمی در زمان کشیدن دندان عقل دارند.

بهترین سن برای خارج کردن دندان عقل، زیر 20 سالگی است. البته در سنین 20 تا 40 سالگی هم امکان خارج کردن آن ها وجود دارد ولی پس از 40 سالگی، کشیدن دندان عقل دشوار تر می‌شود.

دندان عقل

درمان دندان درد ( دندان عقل)

 ممکن است بعد از جراحی یا کشیدن دندان عقل، عفونت، درد و التهاب سراغ شما بیاید؛ در این مواقع باید چه کار کنید؟ با ما همچنان همراه باشید؛ قطعا بهترین راهکار مراجعه به کلینیک دندان پزشکی است اما انجام این کارها هم می‌تواند درد شما را تسکین دهد:

  • استفاده از دهان‌شویه با آب نمک ولرم
  • استفاده از مسکن مثل ایبوپروفن ( هر 8 ساعت یک عدد )
  • شستشوی زیر لثه با یک سرنگ حاوی آب نمک ولرم
  • ماساژ لثه برای کاهش التهاب

توصیه های آخر

  • قبل از جراحی، دارو های مسکن و آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندان پزشک را مصرف کنید.
  • بعد از جراحی، گاز مرطوبی که روی دندان گذاشته می‌شود، تا یک ساعت به آن دست نزنید.
  • آب دهان‌تان را تف نکنید و تا چند ساعت چیزی نخورید تا به این ترتیب از خون‌ریزی مجدد جلوگیری شود.
  • یک ساعت بعد از جراحی دندان، بستنی بخورید.
  • پس از جراحی، با آب نمک ولرم دهان‌تان را بشویید.

نکته آخر اینکه همیشه داروی مسکن را باید در شروع درد مصرف کنید تا دارو اثر کند، نه زمانی که درد امان شما را بریده است؛ آرزوی مجله ما سلامتی همیشگی شما است؛ همیشه سلامت باشید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار