کد خبر: ۸۰۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶ 02 December 2019
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه آنفلوانزا امسال زودتر از سال‌های گذشته شایع شد، گفت: وارد شدید تنفسی بستری شده ۴۸۶ نفر است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،ظفر پریسای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: تمام موارد شدید تنفسی بستری شده در بیمارستان‌های استان از ابتدای مهر ماه تاکنون 486 نفر بوده که از این تعداد 239 نفر زن و 247نفر مرد بوده است.
وی تعداد نمونه گیری را 84 مورد اعلام کرد و افزود: تعداد موارد مثبت 39 نفر آنفلوانزای نوع A با زیر گونه H1N1 بوده و دو هزار و 434 نفر موارد شبه آنفلوانزای(بیمار داری تب، سرفه و گلودرد) در 8 شهرستان استان گزارش شده که بستری نشده‌اند.
پریسای ابراز کرد: آنفلوانزا دارای سه تیپ C، B، A  بوده که تیپ  A در انسان، پرندگان، خوک و اسب و تیپ B و C در انسان ایجاد بیماری می‌کنند و تنها ویروس‌های گروه A  می‌توانند سبب ایجاد پاندمی(جهانی) شوند و در واقع این گروه دارای 16 زیرگروه H(هماگلوتینین) یا عاملی برای حمله ویروس به سلول‌های انسانی و 9 زیرگروه N (نورآمینیداز ) با عاملی برای خروج یک سلول عفونی است.
پریسای با اشاره به مهمترین راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری آنفلوانزا تصریح کرد: پرهیز از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن افراد دارای آنفلوآنزا و بیماری حاد تنفسی، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و بینی، حضور در اماکن عمومی و رها کردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در هنگام بیماری، پرهیز از خود درمانی، شستشوی دست‌ها به ویژه در کودکان از جمله راه‌های پیشگیری از این بیماری است.
وی با تشریح شیوه صحیح شستشوی دست‌ها خاطرنشان کرد: خیس و صابونی کردن دست‌ها، شستن کف دست‌ها با هم، شستن بین انگشتان از پشت دست، شستن بین انگشتان از کف دست، گره کردن نوک انگشتان در هم و شستشوی آن‌ها، شستن دقیق و جداگانه انگشتان شصت، شستن خطوط کف دست با نوک انگشتان، شستن دور مچ هر دو دست، خشک کردن دست‌ها با دستمال مد نظر باشد.
پریسای تاکید کرد: با پیگیری جدی و مستمر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد کمیته استانی بیماری‌های واگیر تنفسی با محوریت آنفلوانزا از ماه‌ها قبل و درست قبل از فصل سرما فعال شده و از آن روز تاکنون به جد پای کار هستند و در مجموعه تدابیر لازم اندیشیده شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیماری در استان تحت کنترل است، بیان کرد: امکانات لازم تشخیصی و درمانی در سطح استان تهیه و تحویل شده و همچنین برای گروه‌های بستری شده به اندازه کافی دارو تدارک دیده شده و آموزش و آگاهی‌های لازم از طریق مراقبین، کارشناسان، متخصصان و رسانه‌ها به مردم ارائه شده است.
پریسای با بیان اینکه علائمی چون تب، بدن درد، سرفه‌های طولانی، ضعف و بی حالی از علائم آنفلوآنزا محسوب می‌شود، گفت: تا حدودی این علائم به سرماخوردگی شباهت دارد ولی به هیچ وجه خوددرمانی صورت نگیرد و به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار