به منظور هماهنگی بیشتر بین حوزه های قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، دادستان ها و رؤسای دادگاههای بخش این استان در نشستی با حسن نگین تاجی رئیس کل این دادگستری، شرکت و مواردی از قبیل انتخابات ،رسیدگی به پرونده های مُسن،همکاری ادارات ،نهادها و سازمان های با دادگستری در اجرای قانون،جلوگیری و کاهش زمان اطاله دادرسی در این نشست مطرح و تصمیمات لازم گرفته شد.
کد خبر: ۸۰۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 17 December 2019
به منظور هماهنگی بیشتر بین حوزه های قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، دادستان ها و رؤسای دادگاههای بخش این استان در نشستی با حسن نگین تاجی رئیس کل این دادگستری، شرکت و مواردی از قبیل انتخابات ،رسیدگی به پرونده های مُسن،همکاری ادارات ،نهادها و سازمان های با دادگستری در اجرای قانون،جلوگیری و کاهش زمان اطاله دادرسی در این نشست مطرح و تصمیمات لازم گرفته شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد؛ حسن نگین تاجی با اشاره به ناآرامی هایی که در خصوص افزایش قیمت بنزین در کشور صورت گرفت از دادستان مرکز استان و معاونین وی که شبانه روز در حوادث اخیر در بین مردم حضور داشتند نیز تشکر کرد و افزود: اگر دادستان و معاونین محترم دربین مردم حضور نداشتند، حوادث به راحتی قابل کنترل و جبران نبود وقتی نیروهای نظامی و انتظامی دادستان و رؤسای دادگستری را در کنار خودشان می دیدند یک روحیه ی مضاعف پیدا می کردند.
نگین تاجی درصد قضات دارای سلامت اخلاقی و مالی هستند / هشدار جدی دادستان به نامزدها / دادستان چرام : برخی کاندیداها اقلام جهیزیه توزیع می کنند / احضار مدیرانی که عکس نامزدها را وضعیت واتس آپ قرار داده اند!

 نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از حضور دیگر دادستان های استان در بین مردم و نهی نمودن آنان از انجام حرکات ناشایست تشکر نمود و با اظهار اینکه، هرجایی که همدلی و هماهنگی وجود داشت، کنترل بحران بهتر انجام شد، افزود : از دادستان های شهرستان های گچساران و بهمئی تشکر ویژه دارم. حضور میدانی دادستان های این شهرستان ها باعث شد که وضعیت کنترل گردد.
 وی تأکیدات ریاست قوه قضائیه درخصوص حضور میدانی رئیس کل و دادستان ها در بین مردم یادآوری نمود و گفت: آنچه که در گام دوم انقلاب، باید بیشتر تبیین شود احترام به مردم است.
نگین تاجی گفت: 99 درصد از قضات در دستگاه قضایی در سلامت اخلاقی و مالی هستند و حتی در خارج از کشور نیز رصد شده اند که برخی از موارد تخلف در خارج از کشور بوده است ، بعضی فکر می کنند اگر به خارج از کشور رفتند ممکن است رصد نظارتی نباشد اما بسیاری از افراد در خارج از کشور به دام افتاده اند.
وی با توصیه این نکته که کسانی که به محاکم مراجعه می نمایند از لحاظ مالی مشکل دارند و تنها امیدشان دستگاه قضایی است گفت: برخورد خوب و ساده ای که با مردم داریم مردم باور دارند آنها را تحویل می گیریم برخورد صمیمی مهمتر از رسیدگی است که انجام می دهیم.
رئیس شورای قضایی استان در ادامه افزود: مردم در مراجعات از شیوه رسیدگی و اخلاق گلایه دارند در بازرسی ها شیوه رسیدگی و شیوه مدیریت در پرونده ها مورد توجه قرار می گیرد.
وی تأکید کرد : ما به دنبال آمار واقعی و موجودی شعب هستیم. وظیفه ما ثبت پرونده ها می باشد تا از فرآیند رسیدگی خارج نشوند.
نگین تاجی افزود : آموزش بخشی از وظیفه ی دادستان هاست و شایسته است دادستان های استان هر ماه چند فقره از قرارهای صادره همکاران قضایی را بررسی و آسیب شناسی نموده و ایرادات کار را به همکاران بطور محرمانه اعلام نمائید.
وی در خصوص وقت رسیدگی به پرونده های مسن گفت: اوقات رسیدگی به چنین پرونده هایی بصورت فوق العاده باشد و دادستان های محترم نسبت به تشکیل اتاق فکر و چک نمودن همه ماهه ی پرونده های مسن اقدام نمایند و هر مرجعی همکاری نکرد، احضار نمایند.
دکتر حسن نگین تاجی استفاده از تأسیسات حقوقی را برای کاهش جمعیت کیفری و مجازات های جایگزین حبس، در راستای قانون، مهم ذکر نمودند.
 وی در خصوص احترام به مراجعان به دادگستری ها بیان داشت: مردم دار بودن یک موهبت الهی است. اگر احترام به مردم، همراه با نگاه انسانی و اخلاقی باشد کمک خداوند را در پی دارد.

رئیس کل دادگستری استان در بخش دیگری از سخنان خود مسئله جلوگیری از اطاله دادرسی را مهم دانست و اظهار داشت: سعی کنید شیوه رسیدگی همکاران را گاهی اوقات بررسی نمائید و پیگیری ارباب رجوع در خصوص این مسئله را رسیدگی نمائید.
حسن نگین تاجی در ادامه به موضوع حقوق عامه اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به اینکه صحیح اجرا نشدن این حقوق، تضییع حقوق مردم است لازم است همکاران به این موضوع بیشتر توجه نمایند.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست به موضوع مهم انتخابات نیز اشاره نموده و اظهار داشت: نقض قوانین مربوط به انتخابات تضییع حقوق مردم است و دادستانها در بحث حقوق عامه ورود پیدا کنند
وی افزود:  مهمترین موضوعی که به آن توجه شود جلسات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی است که در راستای دستورالعمل 12 گانه ریاست معزز قوه قضائیه انجام شود.
مقام ارشد قضایی استان در خصوص حضور مدیران در متینگ های انتخاباتی نیز گفت: در این مورد چون خلاء قانونی بود که جرم محسوب شود یا خیر؟ در نشستی با حضرت آیت اله رئیسی فرمودند که در این خصوص یک اصلاحی در قانون صورت بگیرد اما الان وقتی ثبت نام انجام گرفت شیوه برخورد و سیاست ما  از آن انذار و تذکر گذشته است عناوین مجرمانه ای که تخلف بر آنها صدق می کند زیاد است با توجه به حوادث اخیر ممکن است انتخابات یک بهانه ای قرار بگیرد که این ناامنی ها و آشوب ها دوباره شروع شود.
دکتر نگین تاجی تصریح کرد : دادستان های استان ،هیچ گرایش سیاسی به چپ و راست و قومیتی ندارند. وظیفه ای که برای آنها مشخص شده است اجرای قانون است با اجرای به موقع و قاطع قانون می توانیم سلامت انتخابات را تضمین کنیم.

وی تأکید کرد : هرچه به زمان انتخابات نزدیکتر می شویم تعدد این جلسات و مصوبات و کیفیت لازم را داشته باشد.
نگین تاجی کارخانه ای را که تعطیل است و شما ورود پیدا می کنید یا واحد تولیدی یا مسئله ای که سلامت مردم را به خطر می اندازد ورود پیدا می کنید  و یا در مباحث انتخاباتی ورود پیدا می کنید.
وی گفت: اگر جایی تغییر کاربری رخ دهد شما ورود پیدا می کنید و یا در مباحث انتخاباتی ورود پیدا می کنید،
در اینجا وظیفه دستگاه قضایی آنست که یک موضع انفعالی نداشته باشد، قانون گذار رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی را پیش بینی کرده است.
وی افزود: نیروی نظامی و امنیتی وظیفه دارند در خصوص جرائم انتخاباتی مستندسازی نموده و به دادستان های محل وقوع جرم گزارش نمایند.
حسن نگین تاجی تصریح کرد: دادستانهای ما هیچ گرایش سیاسی به چپ و راست و قومیتی ندارند. وظیفه ای که برای آنها مشخص شده اجرای قانون است، با اجرای به موقع و قاطع قانون می توانیم سلامت انتخابات را تضمین کنیم.
نگین تاجی درصد قضات دارای سلامت اخلاقی و مالی هستند / هشدار جدی دادستان به نامزدها / دادستان چرام : برخی کاندیداها اقلام جهیزیه توزیع می کنند / احضار مدیرانی که عکس نامزدها را وضعیت واتس آپ قرار داده اند!
 
هشدار جدی دادستان به نامزدها
مهرداد کرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در این نشست، ترکیب اعضای هیئت های اجرایی را خوب توصیف کرد و افزود: کمتر حوزه و شهرستانی داریم که حوزه اجرایی آن ترکیبی از همه ی جناح ها و گروهها نباشند و این برای آینده ی انتخابات بسیار خوب است.

کرمی افزود: در لیست 30 نفره معتمدین و 8 نفر هیئت اجرایی و 5 نفر علی البدل به نحوی توزیع شد که در سلامت و امنیتِ انتخابات مهم است.
وی افزود: تصور این که دادستانها با هیئت نظارت بیشتر هماهنگ هستند، تصور اشتباهی است .
دادستان مرکز استان با اشاره شرکت در جلسات هیئت های اجرایی خیلی مهم است اظهار داشت:  بحث انتخاب کسانی که در انتخابات به عنوان اعضاء صندوق های اخذ رأی حتی منشی و متصدی کامپیوتر و هیئت اجرایی معرفی می شوند، باید زیر نظر دادستان باشند.
کرمی تأکید کرد: دادستانها باید نظارت مستقیم داشته باشند و حتی دادستان می تواند افرادی را معرفی کند تا نماینده دادستان در هیئت اجرایی باشند و این دخالت در امر انتخابات محسوب نمی شود طبق قانون دادستان حق دارد که به عنوان عوامل اجرایی انتخابات، نماینده معرفی کند و یا نماینده داشته باشد
دادستان مرکز استان ادامه دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و گفت: دادگستری جهت جلوگیری از تخلفات انتخاباتی، خود مسئولیت جداگانه دارد این خیلی مهم است که دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند در همه شعبات اخذ رأی یک نفر نیرو به عنوان نماینده دادستان داشته باشد. دادستان به عنوان عضو هیئت اجرایی حق دارد یک نفر نیرو یا نماینده داشته باشد، اما باید همه اعضا حضور داشته باشند.
وی افزود: جرایم درجه 7 و 8 بحث خیلی مهم در انتخابات می باشد که بیش از 70 درصد جرائم انتخاباتی درجه 7 و 8 می باشد و در صلاحیت مستقیم دادگاه هستند و در این موارد هم دادسرا و هم دادگاه قاضی و کارمند کشیک خواهند داشت.
کرمی هشدار داد: اگر نامزدان انتخابات خلاف قانون عمل کنند یا با راه اندازی کاروان در نظم و امنیت اخلال نمایند و یا با چسباندن پوستر در نقاط و اماکن ممنوعه تبلیغ نمایند و چنانچه پوستر رقیبان را پاره کنند و حتی تهدید کردن نامزدهای رقیب یا مبادرت به خرید و فروش رأی نمایند بدانند به شدت با متخلف برخورد خواهد شد.
کرمی در خصوص بازرسی های درون دستگاه قضایی نیز گفت: بازرسی های درون سازمانی خیلی مفید و مؤثر بوده و این کار بسیار خوبی می باشد و در این بازرسی ها نقاط قوت دیگر نیروهایی که کار و وظایف خود را به درستی انجام می دهند هم معلوم و از آنها قدردانی خواهد شد.
نگین تاجی درصد قضات دارای سلامت اخلاقی و مالی هستند / هشدار جدی دادستان به نامزدها / دادستان چرام : برخی کاندیداها اقلام جهیزیه توزیع می کنند / احضار مدیرانی که عکس نامزدها را وضعیت واتس آپ قرار داده اند!
 
قضات بازیچه نامزدها نمی شوند
در ادامه این نشست نیک مرام اصل رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب مرکز استان نیز گفت: احترام به مردم با قاطعیت فرق دارد. مردم داری باعث می شود که وجدان راحت تری داشته باشیم.
نیک مرام اصل گفت: بازرسی ها کمک کار همکاران قضایی و اداری است.
وی افزود: شأن و جایگاه قضایی بالاتر از آن است که بازیچه ی نامزدهای انتخابات شوند. همکاران قضایی جایگاه خودشان را که بر مسند امام علی (ع) تکیه زده اند حفظ نمایند و در انتخابات بی طرف باشند.
گچساران و جرائم خشن
در ادامه امیرحمزه بازیار دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گچساران اظهار داشت: آنچه غالباً در خصوص اطاله دادرسی در دادسرای عمومی و انقلاب گچساران مطرح است پرونده هایی با موضوع جرائم خشن است.
وی در خصوص انتخابات در گچساران گفت: در این شهرستان مهمترین مشکل در حوزه فضای مجازی است. برخی که قصد قدرت نمایی و تیراندازی در این شهر را دارند به شدت با آنها برخورد می شود.
بازیار افزود: برخی سایت هایی که دارای مجوز هستند با مطامع شخصی، از یک حزب یا کاندید خاص حمایت می کنند و تنها راه توجیه آنها برگزاری یک نشست است.
برخی عوامل برگزاری انتخابات هیچ آموزشی ندیده اند
احمدی پور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی در این نشست در خصوص جرائم انتخاباتی گفت: مهمترین جرائم حین برگزاری انتخابات ، تخلفاتی است که از سوی مجریان امر انتخابات انجام می شود. برخی عوامل هیچ آموزشی در موضوع انتخابات ندیده اند.
برخی کاندیداها اقلام جهیزیه توزیع می کنند
ساجد صدری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چرام نیز گفت: برخی از نامزدها اقدام به توزیع اقلام جهیزیه می نمایند و لازم است تذکراتی از سوی منابع امنیتی و اطلاعاتی به ایشان داده شود.
صدری تأکید نمود: مردم هرجایی چنین مواردی را مشاهده کردند،سریع به دادستان گزارش نمایند.
وی گفت: نماینده ای که خلاف قانون حرکت نماید چگونه می خواهد قانون گذاری کند.
احضار مدیرانی که عکس نامزدها را وضعیت واتس آپ قرار داده اند!
روشندل دادستان عمومی و انقلاب دهدشت در این نشست گفت: فعالیت نیروهای نظامی در موضوع انتخابات جرم است ، بنابراین برای آنان کلاس توجیهی برگزار کردیم.

وی افزود: برخی رؤسای ادارات در شهرستان کهگیلویه به خاطر آنکه عکس نامزدها را در وضعیت واتساپ شان گذاشتند، احضار و به آنها تذکر داده شد.
روشندل گفت: هیئت های اجرایی در دهدشت به توافق رسیدند و شعبه ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی برای رسیدگی به تخریب تبلیغات نامزدها و کاروان تبلیغاتی در دادسرای عمومی و انقلاب دهدشت ،تعیین شده است.

غریب پور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دنا نیز گفت: با ورود دادستانی به موضوع انتخاب هیئت های اجرایی در شهرستان دنا ، افرادی که صلاحیت داشتند ،تأئید شدند.

سعادت فر رئیس دادگاه عمومی بخش چاروسا هم بیان داشت: حساسیت ها در خصوص موضوع انتخابات با هم فرق دارند.
وی افزود:برخی از آنها قومی ، قبیله ای ، فرهنگی، اجتماعی و مالی هستند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار