گزارش تابناک از ویژه ترین نشست تنظیم بازار!
مهمترین نکته در اثربخشی این نشست در وهله نخست همراهی، همکاری و مشارکت طلبیدن اتحادیه های صنفی از سوی مسئولان و دست اندرکاران برای کنترل ، سامان دهی و خودنظارتی بیشتر و بهتر بازار بود.
کد خبر: ۸۰۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۱ 18 December 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه وبویراحمد که مدتی است بویژه از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین با محوریت حوزه معاونت اقتصادی و تاکید استاندار روال منظم و موثرتری را در پیش گرفته این بار نیز با دعوت از مدیران و تمامی اتحادیه های صنفی و دست اندرکاران اصلی بازار، متفاوت تر و اثربخش تر از گذشته برگزار شد.

البته این نشست متفاوت نیز حضور متفاوت رسانه ها را به دنبال داشت و برای دقایقی به دلیل نبود فضای کافی برای نشستن خبرنگاران ،آنها ایستاده و حتی با اشتیاق و حساسیتی بیش از همیشه، به پوشش این جلسه مهم پرداختند.

مهمترین نکته در اثربخشی این نشست در وهله نخست همراهی، همکاری و مشارکت طلبیدن اتحادیه های صنفی از سوی مسئولان و دست اندرکاران برای کنترل ، سامان دهی و خودنظارتی بیشتر و بهتر بازار بود.

نکته جالب تر انکه هر یک از اتحادیه های صنفی نیز در فضایی صمیمی و آزادانه به بیان دغدغه ها، مشکلات و حتی گلایه های شدید خود نسبت به حاکمیت، دولت ، متولیان امر از جمله برخی دستگاه های نظارتی و حاکمیتی پرداختند.

برخی از آنها نیز از اینکه دیواری کوتاه تر از دیوار اصناف و بازار برای بروز مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم وجود ندارد و به جای انکه سراغ کارخانه های تولیدی و از سرچشمه جلوی مشکل را بگیرند ، به سراغ اتحادیه های صنفی و بازار می آیند، ابراز گلایه داشتند.

این گروه مدعی بودند که دولت و دستگاه های نظارتی نباید همه تقصیرها ، افزایش و نوسات قیمتی و کمبودهای بازار را متوجه بازرایان بدانند.

انها همچنین مدعی بودند که مورد ظلم و بی مهری از سوی برخی دستگاه های نظارتی از جمله امور مالیاتی واقع می شوند و می گویند که کمر برخی صنوف زیر فشار مالیات ها و جریمه های تحمیلی خم شده است.

این اتحادیه نیز خواستار توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر بویژه حوزه معاونت اقتصادی استانداری برای رسیدگی به مشکلات ، دغدغه و کمبودهای آنان شدند.

سرکشی های پیدا و پنهان استاندار از بازار / نظرات کارشناسی اتحادیه ها مطلوب نیست + فیلم

 

اعتراض به برپایی نمایشگاه ها و پاسخ جالب معاون اقتصادی!
در این نشست از ابتدای آن که با حضور همه طرف های درگیر در تنظیم بازار از دولتی تا خصوصی حضور داشتند ، با سخنان نمایندگان صنوف و پاسخ های معاون اقتصادی بسیار جالب تر و متفاوت تر از سایر نشست های معمول در این حوزه بود!

نماینده اتحادیه کالا و لوازم خانگی می گفت : هر کسی در این استان بیکار است وارد بازار می شود و اقدام به فروشندگی میکنند و همین عامل باعث اشباع بازار می شود و درامدهای بازاریان کمتر می شود و از طرف دیگر مالیات ها هم افزایش می یابد.
وی ادامه داد : در قضیه بنزین فورا همه به بازار هجوم اورده و اعلام کردند کنترل بازار ! اما دولت چه اقدامی برای بازار انجام داده است؟
سالیانه تقویم نمایشگاهی داریم تا الان بررسی کرده اید که ایا نمایشگاه ها برای مردم چه منفعتی دارد ؟ آیا قیمت های نمایشگاه را با قیمت بیرون مقایسه کرده اید؟
رئیس اتحادیه کالای خانگی گفت : مهمترین مشکل ما نمایشکاه ها هستند عنوان می شود که هدف نمایشگاه ها تنظیم بازار است در حالی که با مدرک اعلام می کنم قیمت جنس در نمایشگاه بالاتر از بازار است! در دولت روحانی هر وقت بازار خواست تکانی بخورد موضوع نمایشکاه پیش می اید صنف ما ورشکسته است!
در ادامه کعون اقتصادی استاندار خطاب به رئیس اتحادیه کالا گفت : تاکنون از ما خواسته ای داشته اید که پاسخگو نباشیم ؟!
صمیمی در ادامه افزود : دو نوع نمایشگاه داریم که یک نوع نمایشگاه تخصصی است که دارای تقویم است و نوع دوم نمایشگاه های عرضه مستقیم که تحت مدیریت خود شما است خوب و بدش با خود شما است! وقتی خود شما یکی از اعضای اصلی این نمایشگاه ها هستید پس خود شما هم بایدپاسخگوی این اشکالاتی که گفتید باشید!و هیچ اعتراضی هم بر دولت وارد نیست !

فیلم : همه کاسه و کوزه ها را سر بازاریان نشکنید

 

گاها نظرات کارشناسی اتحادیه ها مطلوب نیست

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم از ارائه خدمات اتحادیه های متولی خدمات راضی نیستند. 
صمیمی افزود : با توجه به تشدید نظارت ها ، کنترل های محسوس و نامحسوس و آمادگی کامل بازرسان و اعضای ستاد تنظیم بازار در قالب گشت‌های مشترک پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ، شرایط بازار روند عادی خود را طی می کند و البته هرجایی هم تخلفی صورت بگیرد قاطعانه برخورد لازم انجام خواهد شد.
معاون استاندار خطاب به اتحادیه مختلف صنفی تاکید کرد که باتوجه به اینکه به جز بنزین سایر حامل های انرژی از جمله نفت و گاز، سی ان جی و ال پی جی هچگونه افزایشی نداشته بنابراین افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی( اتوبوس، کامیون های حمل بارو..) فاقد وجاهت قانونی است.
وی ، گفت : باید واحد های صنفی نیز بروز شده و در محور خدمات آموزش، تعامل مناسبی با فنی و حرفه ای شکل بگیرد.
صمیمی دوست با بیان اینکه در سطح بازار شکایت هایی که توسط شهروندان ارائه می شود باید به شکل مطلوبی پوشش پاسخگویی داشته باشد، خاطرنشان کرد: گاها نظرات کارشناسی که از اتحادیه ها خواسته می شود، مطوب نیست و یا پروسه پاسخ طولانی می شود.
وی افزود: همچنین باید گزارشاتی که توسط بازرسان اعمال می شود، بر اساس واقعیت لحاظ شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر پاسخگویی به شکایات، گفت: باید تلفن های ستاد های خبری صمت و سایر بخش های نطارت بر بازار فعالتر شود و پیگیری منظم شکایات مردمی را داشته باشیم.
صمیمی دوست با بیان اینکه باید دست به دست هم دهیم و بازار باثباتی داشته باشیم، عنوان کرد: رصد و نظارت نیز توسط ما انجام خواهد شد.
سرکشی های پیدا و پنهان استاندار از بازار
صمیمی دوست در بخش دیگری از سخنانش به موضوع رصد کامل وضعیت بازار توسط استاندار اشاره کرد و گفت : دکتر کلانتری شخصا از بازار بازدید می کند که اشاید برخی از شماها وی را در مغازه های خود دیده باشید.
وی افزود : دکتر کلانتری به صورت مرتب یا خود از بازار سرکشی می کند و یا نمایندگانی را برای رصد قیمت و وضعیت اجناس به بازار می فرستد .

حشمت الله صمیمی دوست با بیان اینکه همه باید در حکم یک بازرس در سطح بازار هرگونه سوء استفاده و افزایش قیمت ها را رصد کنند، افزود: اتاق اصناف، صنعت و معدن و تعزیرات حکومتی گشت های بازرسی خود را در تمامی شهرستان های ۸ گانه استان فعال و افزایش دهند.

کاهش شکایت ها از 300 به 10 مورد

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: نظارت ها و گشت های ویژه بازار تشدید و با هر گونه گرانفروشی و افزایش قیمت برخورد قاطع خواهد شد.

براتعلی صالحی همچنین از رسیدگی بیش از یک هزار مورد پرونده مربوط به صنوف مختلف پس از اجرای طرح سهمیه بنزین دراین اداره کل خبر داد و گفت: تاکنون برای ۹۰ درصد از این پرونده‌ها رای صادر شده است.

وی تاکید کرد: میزان شکایات و گزارش‌های مردمی در روزهای نخست طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین بویژه در حوزه حمل و نقل به ۳۰۰ مورد در روز رسید و البته این شکایت‌ها و درخواست‌ها اکنون به کمتر از ۱۰ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده‌های گرانفروشی و یا کم فروشی در کمترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود، افزود: افزایش قیمت تا حدودی بر حوزه حمل و نقل درون شهری و بین شهری در سطح استان به ویژه در شهر یاسوج تاثیر گذاشته است.

صالحی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه گران فروشی و یا افزایش قیمت در هر کالایی و یا در هر صنفی از طریق شماره‌های ۱۳۵ و یا ۱۲۴ موضوع را اطلاع دهند و البته پایش و نظارت بر بازار وشبکه‌های توزیع در راستای مقابله با افزایش قیمت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

گشت های ویژه شب یلدا

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز از انجام ۳۸۵ گشت مشترک نظارتی و بازرسی در بازار استان از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین خبر داد.

سالار حسین پور تاکید کرد: برای نظارت بر بازار مشکل نیرو و همچنین تجهیزات وجود دارد و این کمبودها کار نظارت را با چالش مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: میزان کل بازرسان در سطح استان به نسبت صنف های مختلف ۸۰ نفر به بیش از ۳۰ هزار صنف است که این مهم به هیچ وجه قابل توجیه برای کنترل و ساماندهی وضعیت بازار نیست.

حسین‌پور با بیان اینکه افزایش قیمت کالای حامل انرژی تغییراتی در قیمت سایر کالاها را رقم می‌زند، اظهار داشت: در بخش افزایش قیمت کالاهای اساسی کنترل‌ها و اعمال برنامه‌هایی شکل گرفته و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری شده است.

وی با تاکید بر اجرای گشت‌های نظارتی شب یلدا، عنوان کرد: تمیهدات لازم برای تامین کالاهای اساسی مردم و همچنین تشدید نظارت ها و کنترل بازار اندیشیده شده و هماهنگی ها با اتاق اصناف نیز انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار