مناطق مختلف جغرافیایی و ایلی کهگیلویه و بویراحمد از قبل از انقلاب تاکنون همواره چنین شخصیت هایی را داشته است که ضمن راهبری در حوزه دینی و مسائل شرعی به کرات در مشکلات متعدد اجتماعی به عنوان حلال عمل کرده اند.
کد خبر: ۸۱۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ 02 January 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بی شک وجود چهره های معنوی با مقبولیت مردمی از جمله پایه های اساسی در حفظ همبستگی جوامع دینی است . هر چند وجود چنین شخصیت هایی در جوامع عشایری یا قومی و قبیله ای با توجه به مشکلات خاص اجتماعی ، بسیار ارزشمند است.
مناطق مختلف جغرافیایی و ایلی کهگیلویه و بویراحمد از قبل از انقلاب تاکنون همواره چنین شخصیت هایی را داشته است که ضمن راهبری در حوزه دینی و مسائل شرعی به کرات در مشکلات متعدد اجتماعی به عنوان حلال عمل کرده اند.
تا قبل از انقلاب جایگاه این افراد که عمدتا از علمای دین بودند ، جایگاهی اجتماعی بود که فقط وجهه ی مردمی ذاشت اما پس از انقلاب و با توجه به نوع حکومت که راس آن به دست علمای طراز اول دینی یا همان ولی فقیه بود ، جایگاه علمای با مقبولیت مردمی به نمایندگی ولی فقیه نزد مردم تغییر پیدا کرد که در بسیاری از امور مردم نقش بسیار پررنگتری پیدا کرد و اگر روزی فقط به رتق و فتق امور دینی و مسائل شرعی مردم می پرداختند اما در دوره جدید مسئولیت (پس از انقلاب) نقش انان در تصمیم گیری های نظام و حاکمیت پررنگ تر شد .
خلا بزرگ معنوی در کهگیلویه و بویراحمد / مهره ای که سوخت!
 
در کهگیلویه و بویراحمد ، آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی برجسته ترین شخصیت معنوی استان بود که دو جایگاه مهم و معنوی استان یعنی نماینده ولی فقیه از یک طرف و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان از طرف دیگر را بر عهده داشت که با وجود این شخصیت بزرگوار مردم استان عملا خلا معنوی احساس نمی کردند.
سید کرامت‌الله ملک حسینی (زاده ۱۳۰۳ش - در گذشته ۱۳۹۱ش)، در روستای گوشه از توابع شهرستان بویراحمد به دنیا آمد. وی نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره چهارم و نماینده ولی فقیه در استان بود.
آیت الله ملک حسینی دارای سوابق بسیار ارزشمندی در حوزه علمای دین بود و دارای مبارزات سیاسی همرا امام هم بوده است .از استادان وی در حوزه علمیه قم بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، حجت کوهکمری، سید داماد یزدی و خمینی بوده‌اند.سپس به شیراز رفته و به تدریس طلاب علوم دین پرداخت. وی از مبارزان فعال در برابر پهلوی بود و اندکی قبل از انقلاب در یاسوج حضور یافت. آیت الله ملک حسینی در ۱۲ آبان ۱۳۹۱ش در شیراز درگذشت و در شاه قاسم یاسوج به خاک سپرده شد.
با درگذشت آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی ، فرزند ایشان آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی از طرف رهبر انقلاب به عنوان نماینده خود در کهگیلویه و بویراحمد منسوب شد.
خلا بزرگ معنوی در کهگیلویه و بویراحمد / مهره ای که سوخت!
 
اما در این بین یکی دیگر از شخصیت های معنوی استان یعنی آمیراحمد تقوی هم در استان حضور داشت که وی مطلقا از پذیرش مناصب رسمی طفره می رفت و حاضر به پذیرش نبود و حتی در اوایل انقلاب و در جریان انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی (مجلس مؤسسان) در سال ۱۳۵۸، با درخواست و اصرار اقشار مختلف مردم و علمای کهگیلویه و جامعه مدرسین حوزۀ علمیۀ قم برای پذیرش کاندیداتوری آن مجلس مواجه شد. ولی ایشان بنابر مشی خود در عدم پذیرش مناصب رسمی، در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۵۸ اعلامیه‌ای صادر کرد و اعلام داشت که از پذیرفتن این امر معذور بوده و به حجت الاسلام و المسلمین آقای شیخ محمدتقی بشارت رأی میدهد.
متن این اعلامیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به عموم اهالی محترم کهگیلویه محترماً ابلاغ میشود چون بنده از پذیرفتن کاندیدایی مجلس خبرگان جهت تصویب قانون اساسی معذورم لذا بنده به حجة الاسلام و المسلمین آقای شیخ محمدتقی بشارت نمایندۀ آیت الله العظمی امام خمینی در دوگنبدان رأی میدهم. و به نظر حقیر لازم است اگر از اغراض و تعصبات خالی هستید به ایشان رأی بدهید، زیرا اینجانب از ایشان بهتر کسی را سراغ ندارم. البته منظور رأی برای مجلس خبرگان است.
و السلام علی اهل الحق
حقیر احمد تقوی مقدم
تاریخ: ۵۸/۵/۲
اما به هر جهت حضور وی به عنوان پدر معنوی در حوزه چهار شهرستان کهگیلویه بسیار موثر و کارآمد بود و می توان گفت در بسیاری از مشکلات کمک کننده به رفع آن ها بود.
آمیراحمد تقوی در نجف از اساتیدی چون شیخ محمد علی، شیخ علی رشتی، میرزا کاظم تبریزی، سید جلیل یزدی، سید عباس مهری، سید اسدالله مدنی، شیخ علی اصغر اراکی و سید علی سیستانی استفاده کرد.
آمیراحمد تقوی هم در 24 مرداد امسال 98 و در سن 96 سالگی دارفانی را وداع گفت.
خلا بزرگ معنوی در کهگیلویه و بویراحمد / مهره ای که سوخت!
 
اکنون تنها کسی که در کهگیلویه و بویراحمد خلا وجود پدر معنوی را پر می کرد آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی بود که پس از پدر جایگاه ارزشمندی در میان مردم داشت و دارد.
پس از درگذشت آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی رهبری فرزند وی را به عنوان نماینده خود در استان معرفی کرد .
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی حجت الاسلام آقای حاج سید شرف الدین ملک حسینی را به عنوان نماینده ی ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم  الله الرحمن الرحیم
جناب حجة الاسلام آقای حاج سیّد شرف الدین ملک حسینی دامت تأییداته
بعد السلام و التحیة
در پی درگذشت عالم جلیل القدر مرحوم والد مکرّم و معظّم جنابعالی رضوان الله علیه، بر حسب درخواست و پیشنهاد ارادتمندان آن مرحوم و جنابعالی، شما را که بحمدالله خلف صالح ایشان و آراسته به فضیلت علم و تقوا میباشید، به نمایندگی خود در استان کهگیلویه و بویر احمد منصوب میکنم. امید است که حضور شما در آن استان و در میان آن مردم انقلابی و غیور که بارها از عرصه های امتحان سربلند بیرون آمده اند، مایه ی برکت و اعتلای روز افزون آن منطقه باشد.
والسلام علیكم و رحمة الله
سیّدعلی خامنه ای
۱۴ / اسفند / ۱۳۹۱
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی تقریبا در همه موضوعات سیاسیی و اجتماعی مردم حضور داشته است و در سال های اخیر هم گاها انتقادات تندی از مسئولین به جهت توجه نکردن به وضعیت مردم ، داشته است.
اما طی چند هفته پیش زمزمه هایی مبنی بر کناره گیری آیت الله ملک حسینی از نمایندگی ولی فقیه در استان به گوش می رسید که نهایتا در تاریخ 5 دی ماه این خبر تایید شد و گویا دلیل اصلی آن سکونت نداشتن آیت الله ملک حسینی در استان با توجه به این نکته که امامت جمعه مرکز استان و نمایندگی ولی فقیه تجمیع شده بود و این موضوع عملا ادامه حضور را سخت کرده بود و تاکنون اخبار تکمیلی حکایت از حتمی بودن کناره گیری ایشان و تعیین شخصی دیگر است.
بررسی وضعیت خداحافظی آیت الله ملک حسینی در قالب این سخن نیست اما نکته ای که اکنون بسیار اهمیت دارد جایگاه معنوی برای استان است که دچار خلا می شود . بی شک برای مردم کهگیلویه و بویراحمد حضور پدر معنوی و یک شخصیت دینی که مقبولیت عمومی داشته باشد بسیار مهم است اما اکنون با خداحافظی آیت الله ملک حسینی ، شخصیتی که بتواند با مقبولیت عمومی مورد توجه باشد کیست؟
خلا بزرگ معنوی در کهگیلویه و بویراحمد / مهره ای که سوخت!
 
مهره ای که سوخت!
در ظرفیت و شخصیت روحانیون استان هیچ شکی نیست اما بیشترین موضوعی که در این خصوص مهم است وجود چهره ای مذهبی با نفوذ و و مقبولیت فراگیر است که متاسفانه تاکنون در این زمینه و در سطح وسیع استانی کمتر چهره ای مشاهده می شود.
یکی از چهره های روحانی که با ورود به عرصه سیاسی و مقبولیت خوبی که داشت می توانست در صورت مدیریت از ابتدا برای چنین روزهایی مدیریت شود بی شک سید محمد موحد بود که متاسفانه با دامنه دار شدن فعالیت های سیاسی اش و حضور افرادی با مقبولیت پایین در اطرافش ، عملا آن توانایی را از دست داد و به مهره ای سوخته در این حوزه علیرغم داشتن پتانسیل های بالا تبدیل شد!
بی شک اگر سید محمد موحد در همان چند دوره ابتدایی نمایندگی از حوزه سیاسی جدا می شد و به تحصیل علوم دینی به صورت حرفه ای تر ادامه می داد و همچنان با توجه به اقتضای زمان ، موضع گیری های سیاسی خود را با گسترده تر کردن چتر در حوزه گروه ها و سیاسیون انجام می داد اکنون گزینه ای مناسب برای پر کردن این خلا بود.
با نگاهی به دو چهره برجسته معنوی استان یعنی آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی و آ میر احمد تقوی متوجه می شویم که این افراد ضمن داشتن سوابق سیاسی و مبارزاتی اما در حوزه تحصیل علوم دینی هم دارای سوابق بسیار درخشانی هستند یا خود آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی هم دارای تحصیلات حوزوی و فعالیت تحقیقی و مطالعاتی دینی زیادی است ضمن اینکه این افراد مطلقا وارد جناح بندی های سیاسی نشدند اما متاسفانه سید محمد موحد در دوره ی پس از رشد سیاسی چندان حوزه معنوی و روحانی خود را برجسته نکرد و در همان اندازه چهره سیاسی برای طیفی خاص درجا زد و اکنون هم با وجود گذشت سن زیاد ، درگیر بازی های نچندان سالم انتخاباتی شده است که با توجه به نوع فعالیت های انتخاباتی در استان بی شک از جایگاه معنوی وی به شدت کاسته خواهد شد. و به طور کلی باید گفت " با سهل انگاری های صورت گرفته از طرف خود وی و اطرافیانش ، موحد در حوزه پدر معنوی به یک مهره سوخته تبدیل شد.
موحد در دوران سیاسی خود توانسته بود چهره ای کاملا استانی باشد و پایگاه مردمی خوبی در همه نقاط استان داشت ضمن اینکه با توجه به جایگاه وی در آن سال ها نزد آمیر احمد تقوی ، اگر کمی هوشمندانه عمل می کرد و بر جایگاه معنوی خود می افزود ، اکنون می توانست یکی از خلا های مهم معنوی استان را مرتفع کند.
 و اما درسی که بی توجهی به جایگاه موحد به دیگر طلاب و روحانیون با ارزش بالا در استان داده می شود ، این است که هر چه روحانیون جامع نگر تر بوده و در حوزه های سیاسی و گروهبندی های معمول وارد نشوند از مقبولیت بیشتر مردمی برخوردار خواهند بود ، چیزی که متاسفانه مدتی است کمتر از برخی روحانیون مشاهده می کنیم!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
سید شرف الدین برای همیشه در قلب مردم به خاطر حمایتش از مردم جای گرفت و جاودانه شده این سقوط نبود این صعود بوده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
سید شرف الدین خواست راه خود را از دزدها جدا کند چون دید دزدی واختلاس بیداد میکند و چاره ای جز معلمی وحفظ آبرو خود وپدر مرحومش ندارد
چرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
به فکر خود باش، یعنی دین ار سیاست جداست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار