پر واضح است کس و کسانی که مدعی اصلاح امور جامعه در ابعاد مختلف اخلاقی و ترویج اخلاق حسنه و به زبان گویاتری نهادینه کردن این هنجار مثبت اجتماعی باشند بطور قطع باید در درجه اول الگو و آئینه تمام نمای این خصائص و خصوصیات اخلاقی باشند.
کد خبر: ۸۱۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷ 11 January 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ارسالی مخاطبان ، اصلاح میان مردمان از صفات و فضایل ملکات است و علامت شرافت نفس و طهارت ذات است و به این سبب، ثواب بسیار و فضیلت بیشمار به ازای آن در احادیث و اخبار رسیده است. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «فاضل‌ترین صدقات، اصلاح کردن میان مردمان است».
در جایی دیگر حضرت امام جعفرصادق علیه السلام فرمود: «صدقه‌ای که آن را خدا دوست دارد، اصلاح کردن میان مردم است...».
و ایشان به مفضل، وکیل خود فرمود: «هرگاه نزاعی میان دو نفر از شیعیان ما ببینی از مال من میان ایشان اصلاح کن».
و حضرت امام صادق علیه السلام به ابن عمار فرمود: «از من به فلان شخص چنین و چنان بگو. ابن عمار عرض کرد: هرگاه غیر از آنچه فرمودید سخنی دیگر از زبان شما به جهت اصلاح بگویم رواست؟ فرمود: بلی، مصلح دروغگو نمی‌باشد، امثال این سخن ها صلح است نه کذب»
مراد این است که اگر کسی به جهت اصلاح میان مردم سخن غیرواقعی هم  بگوید که اصلاح شود، این را دروغ نمی‌گویند و ضرر ندارد. اعتنای پروردگار عالم به اصلاح حال مردم تا آن حد است که دروغ را که از معاصی عظیمه است در این خصوص تجویز فرموده و آن را افضل صدقات قرار داده است و قواعد قانونی چند به جهت حصول الفت مقرر کرده است.
از این مقدمه می توان بوضوح به نقش اصلاح ذات البین چه در بعد روابط انسانی و اجتماعی بین یک مجموعه خانوادگی کوچک و چه درسطح کلان جامعه پی برد. پر واضح است کس و کسانی که مدعی اصلاح امور جامعه در ابعاد مختلف اخلاقی و ترویج اخلاق حسنه و به زبان گویاتری نهادینه کردن این هنجار مثبت اجتماعی باشند بطور قطع باید در درجه اول الگو و آئینه تمام نمای این خصائص و خصوصیات اخلاقی باشند.
مجموعه ایلات و طوایف مختلف ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد به خوبی واقف و آگاه هستند که مجموعه سادات ایل بزرگ رضاتوفیق در دوران حاکمیت رژیم ستم شاهی و حتی قبل از آن که بواسطه شکل و شمایل اداره امور حکومت ها معمولا طبقات پائین جامعه و بخصوص جامعه عشایری آنچنان از جایگاه و عزت و احترام خاصی برخوردار نبودند این مجموعه مصلح به اخلاق حسنه و بواسطه انتصاب به جد اطهرشان همیشه و همواره به عنوان مصلح و یارو یاور مجموعه همسایگان و اطرافیان خود عمل می کرده اند.
آوازه این بزرگی و حس انسان دوستی ، اصلاح گری ، ترویج اخلاق حسنه و حتی واسطه گری بین خوانین و حاکمان جور زمانه تا سالهای متمادی بعد در محافل و جلسات گروهی نقل قول بزرگان ایلات و طوایف مختلف بوده است.برای اثبات این مدعا بودند انسانهای بزرگی از مجموعه ایل رضاتوفیق که یاد و خاطره اصلاح گری و حس بزرگ منشی آنان در حافظه تاریخی ایلات بزرگ این استان از ایل بزرگ طیبی گرفته تا بهمئی و بخصوص ایلات پراکنده ایل بزرگ بویراحمد گرمسیر و سردسیر به جای مانده است.
مهمترین خصیصه ایل را هزینه سیاسیون نکنیم !
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و فراهم شدن بستر اظهار وجود و ابراز نظر ملت بزرگ ایران در صحنه سیاسی و گه گاه در قالب ابراز نظر پای صندوق های رای جلوه های مثال زدنی و بزرگ وارانه ای از صداقت و یکرنگی مجموعه این ایلات بزرگ در قالب رای به احترام این مجموعه سادات و البته به تبعیت از زعیم و بزرگشان مرحوم حاج آقای تقوی ره در همه دوره ها و ادوار گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشتند.
حس بزرگواری و احترام فوق العاده ای که این ایلات بزرگ از بهمئی گرمسیر گرفته تا سردسیر از قلعه رئیسی گرفته تا دیشموک و نقطه به نقطه روستاها و مناطق مختلف محل سکونت مردم صادق بویراحمدی همه و همه جلوه هایی از حس احترام و جبران محبت های این مجموعه سادات را در محتویات صندوق های پلمپ شده رای به ودیعه می گذاشتند.
حس احترام به مرحوم حاج آغای تقوی (ره) ، سید غصمان پرهیز،ره مرحوم حاج ابوالقاسم افشین ره، میر حیدر فرهادی ره ، حاج سیف الله امیائی ره ،  حاج علی ولی پور،ره  حاج حبیب رضائی ، حاج غریب لاهوتی((راست بالا))،ره  حضرت آیت الله محقق، حفظه الله خانواده محترم جناب سید عبدالعلی حسینی و... و سایر بزرگان تیره  عواسی، بزرگان تیره علائی،  بزرگان ایل احمدی و اسماعیلی و..... لذا این حس احترام صرفا و صرفا تداوم همان روند و اعتقاد به اصلاح گری، وحدت و احترام به مجموعه انسانهای بزرگ و قابل احترام سایر طوایف می باشد و ربطی به شخص یا کاندید خاصی ندارد که تمام عزت و آبروی این مجموعه عظیم انسانی و شریف را که اتفاقا خیل عظیم و شاید نزدیک به اکثریت خانواده ها و فرزندان این بزرگان و به همراه جمع کثیری از فرهنگیان ، نخبه ها و خانواده های دیگر سادات هم ایل و تبار خود بطور قطع  در جریان رای گیری و ابراز نظر به سایر کاندیداهای بزرگوار حاضر در صحنه رقابت ها پیش رو ((دوم اسفندماه ۹۸)) گرایش خواهندداشت ، به نفع خود مصادره کنند!
ایل رضاتوفیق مجموعه ای واحد و البته در قالب همان حس صلح طلبی، ترویج اخلاق حسنه، احترام به مجموعه ایلات مختلف می باشد. و صمیمانه و مخلصانه برای مجموعه عوامل انسانی اطراف خود احترام خاص و طبق معمول قائل بوده و می باشد.و ترویج حس ناسیونالیستی و تخریب وجهه هیچ کدام از مجموعه هواداران و کاندیداهای نمایندگی مجلس را جزء مرام و مسلک صلح طلبی و ترویج فرهنگ انتخاب اصلح نمی دانند و موکداً به مبلغین و تبلیغات چی ها متذکر می شود حفظ این هنجارهای ارزشی از اصول بنیادین و اساسی فرهنگ اخلاقی ایل رضاتوفیق بوده و می باشد.                       
*خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار*                  
فرهنگی بازنشسته سیدعلی فرهادی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
جناب فرهادی..........درخت مانند پرنده نیست هر وقت خاک بی اب شد به باغ همسایه برود درخت می ماند چون ریشه در خاک دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار