همواره در ایران شاهد حوادث کوچک و بزرگ بسیاری هستیم که با درجات کم تا عمیق از بحران رخ می دهد حوادثی که عمدتا با تصمیمات غلط مسبب آن بوده است و به نوعی شهروندان را موش ازمایشگاهی قرار می دهند اما دریغ از یک عذرخواهی و بیشتر آنچه مردم را داغدار حوادث می کرد توجیهات و پاس کاری مسئولان بود مثل اتفاق گران شدن بنزین اما آنچه در حادثه جان باختن بیش از یکصد نفر در خطای انسانی انفجار هواپیما جای تامل و البته تقدیر داشت و نمی توان به ساده از آن گذشت پذیرفتن خطای انسانی و از همه مهمتر عذرخواهی رسمی از مردم از سوی سپاه بود و این حرکت شایسته باید به یک الگوی پایدار برای تمامی مسئولان و از جمله ریاست جمهوری در بیاید.
کد خبر: ۸۱۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸ 14 January 2020

تابناک اصفهان، عاطفه قلع ریز، همواره به هنگام ارتکاب جرم آن جرمی که غیر عمد است قطعا به قصاص نفس منجر نمی شود و برای آن کار اشتباه نه جرم تنبیهاتی در نظر گرفته می شود که باید در حادثه جان باختن غیر عمد صدها نفر از هموطنان ایرانی و خارجی در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین این را دانست که تنها یک اشتباه بوده است نه جرم.

در نظر مردم ایران همواره یکی از نشانه های کشورهای پیشرفته داشتن مسئولانی است که به میزان بالایی از درک و شعور سیاسی و مسئولیت پذیری رسیده باشند که بتوانند خطاها واشتباهات کاری وانسانی خود را به حداقل برسانند چون رساندن به صفر غیر ممکن است در هنگام بروز خطا، اشتباه را پذیرفته و با عذرخواهی رسمی از مردم موضوع را پیگیری و جبران خسارات کند در این میان می توان به تعریف و تمجید لایه های مختلف مردم ایران از تعظیم رييس و مديران شركت "نيروي برق توكيو" از روستاييان آسيب ديده از تشعشعات راديو اكتيو نيروگاه اتمي فوكوشيما اشاره کرد و در پی این ماجرا شاهد تعظیم رسمی وزیر ژاپن به علت قطعی برق جلوی صدها دوربین رسانه ای بودیم.

این عذرخواهی رسمی مسئولان ژاپنی که برای مردم ایران بسیار جای تعجب داشت چون هیچگاه در ایران مسئولان به خاطر خطاهای خود اقدام به عذرخواهی رسمی نکرده بودند و اینکه برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی شاهد این اتفاق میمون و مبارک از سوی سپاه بودیم قطع به یقین جای امیدواری هست هرچند آنقدر اتفاق تلخ و ناگوار که عذرخواهی از مردم برای عده ای قابل هضم نیست.

اما آنچه قابل توجه است اینکه تصمیم اتحادیه اروپا به عدم تحریم ایران به علت سقوط هواپیمای اوکراینی نیز در این میان که بسیار از پروازها به آسمان ایران لغو شد و بسیاری از گردشگران و توریست هایی خارجی که قصد سفر به ایران داشتند، سفرهای خود را لغو کردند، بسیار جالب بود.

اتحادیه اروپا به دلیل غیر عمدبودن حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی قصد ندارد اقدامات محدود کننده یکجانبه را علیه ایران در تهران اعمال کند.

و این در صورتی است که عده ای در ایران بدون توجه به این امر داد اعتراضات را بلند کرده اند و خط بطلان بر 40 سال عملکرد موفق و برقراری امنیت کامل مردم ایران از سوی سپاه کشیدند هرچند این امر از سوی افراد فرصت طلب و سودجو بوده است.

قابل ذکر است که طی 40 سال گذشته با سپردن حفاظت هواپیماها بر عهده سپاه بعنوان مسئول برقراری امنیت پرواز‌های خطوط هوایی و فرودگاه‌های کشور، شاهد هیچ گونه هواپیما ربایی در ایران نبوده و مسافران با امنیت کامل از هواییما برای نقل و انتقال خود استفاده می کنند.

و این در حالی است تا قبل از آن شاید حتی در هفته چندین مورد هواپیما ربایی و گروگان گیری مسافران به وقوع می پیوست و مسافران هواپیما با کمترین میزان امنیت خطر پرواز هوایی را به جان می خریدند.

هرچند به قول بسیاری با عذرخواهی جان انسان ها بر نمی گردد اما به واقع این حرکت نو که از یک ارگان نظامی و مسئولان عالی رتبه شکل گرفته است بسیار قابل تقدیر است و امیدواریم الگویی بشود تا مدیران کشوری به جای توجیهات کاری و پاس کاری ها برای مردم خود ارزش قایل شوند و اگر قادر نیستند و توان ندارند که زمینه رفاهی و آسایش مردم را در تحریم ها فراهم کنند حداقل با توجیه کردن اشتباهات خود نمک بر زخم مردم نپاشند .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار