۲۵ درصد آلودگی هوا مربوط به موتور‌های بنزینی است از این رو برای کاهش این آلودگی تولید کنندگان به سمت تولید موتور‌های برقی پیش رفتند.
کد خبر: ۸۱۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 19 January 2020

توانایی مقابله با آلودگی هوا از طریق تولید موتور سیکلت‌های برقی / قطع رابطه تحریمی فرصت ساخت داخل را فراهم کرد

به گزارش تابناک سمنان: بیش از ۲ سال است که بحث تولید موتورهای برقی در کشور رونق گرفته است اما به دلیل اینکه تولید این کالا نیاز به سرمایه گذاری بالایی دارد، از این رو تولیدکنندگان به سمت تولید این محصول نرفته اند.

با توجه به گفته کارشناسان ۲۵ درصد آلودگی هوا مربوط به موتورهای بنزینی است از این رو برای کاهش این آلودگی تولید کنندگان به سمت تولید موتورهای برقی پیش رفتند اما این صنعت مشکلاتی هم دارد. بزرگترین مشکلات این محصول نداشتن بازار است که تولید کنندگان در صدد آن هستند این مشکل رفع شود. 

داشتن گواهینامه موتور سیکلت برای این دسته از محصولات الزامی است، حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از استفاده کنندگان این کالا قبلا استفاده کننده موتور سیکلت نبودند و گواهینامه ندارند. برای گرفتن گواهینامه یک پروسه ۶ ماهه را باید طی کرد که همین امر باعث شده مصرف کنندگان مقداری تمایل کمتری به استفاده از این محصولات را داشته باشند.

قطعا چیزی که در آینده صنعت دوچرخه وجود خواهد داشت، تولید موتور سیکلت‌های برقی است. به همین منظور تولیدکنندگان تلاش می کنند تا از ابتدای بازار حضور داشته باشد تا در آینده بتوانند سهم خوبی در بازار داشته باشد.

 

۲ سال است که تولید موتور سیکلت برقی را در دستور کار قرار داده ایم

منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه موتور سیکلت و لوازم یدکی تهران گفت: به دلیل اینکه رهبر انقلاب فرمودند امسال، سال رونق تولید است، از این رو تولیدکنندگان بیشتر به دنبال این موضوع هستند که تولید موتور سیکلت را افزایش دهند.

او با اشاره به اینکه تولید موتور سیکلت برقی نیاز به تجربه خاصی دارد، بیان کرد: تولید موتور سیکلت از کاربرات تبدیل به انژکتور سپس تبدیل به موتور برقی خواهد شد. عمده قطعه‌ای که در تولید موتور سیکلت برقی اهمیت دارد، باتری موتور است که باید تلاش کرد آن را در داخل تولید کرد همچنین دستگاه های شارژی را برای این موتور‌ها باید تدارک دید چراکه شارژ این موتور‌ها مقداری که حرکت می‌کند تمام می‌شود و به دلیل اینکه ایستگاه شارژی برای آن تدارک دیده نشده است نمی توانند هر کجا که شارژ موتور تمام شد آن را شارژ کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه موتور سیکلت و لوازم یدکی تهران ادامه داد: باید ایستگاه‌های شارژی و خدمات پس از فروش برای این خودروها  در نظر گرفت، سپس تولید این موتورها می‌تواند موفق شود، اگر این خدمات پس از فروش دیده نشود این موتور سیکلت هرگز موفق نمی‌شود، کما اینکه اکنون حدود ۲ سال است که تولید موتور سیکلت برقی را در دستور کار قرار داده ایم، ولی هنوز موفق به تولید کامل آن نشده ایم.

منصوری افزود: اکنون موتور سیکلت برقی به صورت مونتاژ تولید می‌شود و خوشبختانه انجمن تولیدکنندگان ما کلنگ تولید سیلندر موتور سیکلت برقی را زده اند. تولید قطعات بدنه موتور سیکلت مشکلات زیادی ندارد و در داخل این توان وجود دارد که برای ساخت آن در داخل این توان در تولید کننده‌های داخل ما هست، ولی تولید کامل موتور سیکلت برقی مقداری مشکل است.

او تشریح کرد: تولید این موتور‌ها نسبت به نوع بنزینی آن سرمایه گذاری اولیه بالاتری برای مصرف کننده دارد اما کاملا به صرفه است چراکه  اگر یک بار این موتور را شارژ کنید، ۹۵ کیلومتر راه می رود.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه موتور سیکلت و لوازم یدکی تهران بیان کرد: یک بار شارژ این موتور با احتساب ظرفیت باتری بسیار مناسب ۲ و ۴ دهم کیلو وات ساعت، حدود ۱۵۰، ۱۶۰ تومان برای مصرف کننده هزینه دارد و اگر مشابه آن را برای موتور بنزینی و برای ۱۰۰ کیلومتر حداقل ۳ لیتر مصرف کند، ۹ هزار تومان خواهد شد بنابراین اگرچه سرمایه اولیه بیشتری دارد، ولی طبق محاسباتی که انجام می‌شود حدودا ۵ میلیون تومان در سال برای مصرف کننده نهایی صرفه جویی دارد.

منصوری گفت: درست است که سرمایه گذاری اولیه زیادی می‌طلبد، اما در طی چند سال برگشت سرمایه خواهد داشت؛ ضمن اینکه قرار است ارگان‌های دولتی از این تولید موتور‌های برقی به نفع تولید کننده و به نفع مصرف کننده سوبسید پرداخت کنند یا اینکه وام‌های بلاعوض یا وام‌های با درصد سود پایین می دهند که بتوانند از پس هزینه‌های این موتور‌ها بر بیایند.

او تشریح کرد: مشکل آلایندگی هوا در کلانشهر‌ها مطرح است که ۲۰ تا ۲۵ درصد این آلودگی مربوط به موتور سیکلت‌های بنزینی است و این موتور سیکلت‌های برقی می‌تواند این مشکلات را تا حدود زیادی حل و فصل کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه موتور سیکلت و لوازم یدکی تهران افزود: باتری لیتیوم‌یونی که مصرف می‌کنیم وارداتی است، شرکت‌های مختلفی روی این موضوع کار می‌کنند. لازم است که قیمت‌هایی که به تولید کننده می‌دهند قابل رقابت با وارداتی باشد که فعلا این اتفاق نیفتاده، ولی به هر حال اگر این اتفاق بیفتد به جهت حمایت از تولید داخل حتی یک مقدار هم از تولید داخل قیمت آن بیشتر باشد تولید کنندگان حاضرند از باتری‌های لیتیوم یون تولید داخل استفاده کنند.

منصوری گفت: استقبال از این موتور‌ها فعلا خیلی در کشور جا نیفتاده است و برای اینکه جا بیفتد نیاز است که دولت و شهرداری‌ها حمایت‌ها را یک مقدار بیشتر کند. مخاطبین موتور سیکلت‌ها اقشارخاصی هستند و قیمت برای آن‌ها مهم است، هر چقدر که دولت و مسئولین بتواند از این موتور‌ها حمایت کند طبیعتا زودتر در جامعه جا می‌افتد و امیدواریم در آینده بشود بخشی از آلایندگی‌های موجود در هوا را با تبدیل موتورسیلکت‌ها بنزینی به برقی رفع کنیم.

۶۰ درصد موتور‌های مورد مصرف  بازار ساخت داخل است

بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران گفت: ۶۰ درصد موتور‌های مورد مصرف و تقاضا بازار ساخت داخل و ۴۰ درصد دیگر از کشور‌های مختلف به خصوص چین و هند تامین می‌شود، ولی با توجه به مشکلاتی که در مورد تحریم‌های ظالمانه دشمن رخ داده است، متاسفانه ارتباطمان با برخی از شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی معتبر و هندی که امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این مشکلات را مرتفع کنیم که شاهد تولید موتور سیکلت روز جهانی باشیم.

او بیان کرد: حدود ۶۰ درصد محصولات را داخل سازی کرده ایم که به صورت بسیار محدود به کشور‌های همسایه مثل عراق و افغانستان و ... صادرات داریم.

دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران تشریح کرد: بحث موتور سیکلت‌های برقی مطرح است که اگر دولت کمک کند در بحث موتور‌های برقی می توانیم محصولات جدید به بازار ارائه کنیم.

ضیا مقدم افزود: تولید موتور سیکلت برقی ارزبری کمی دارد. سعی کرده ایم تا جایی که امکان دارد از ارز کمتری استفاده کنیم و بیشتر سمت تولید داخل بریم که ارز کمتری از کشور خارج شود.

او با اشاره به مشکلات تولید موتورهای برقی در کشور، گفت: از مهم‌ترین مشکلات اجرای برخی از قوانین و مصوباتی است که خیلی سریع انجام و کارشناسی دقیق انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران بیان کرد: حمایت لازم از صنعت موتور سیکلت انجام نمی‌ شود. با توجه به اینکه صنعت موتور سیکلت نسبت به استاندارد روز جهان دقیقا برابری دارد، یعنی استاندار آن یورو ۴ است و تمام تولید کنندگان هم بر روی یورو ۴ نظارت می‌کنند.

او تشریح کرد: واردات موتور سیکلت نداریم، یعنی واردات موتور سیکلت هم کلا محدود است برخی برند‌ها هستند.

ضیا مقدم با اشاره به اینکه تولید کنندگان هیچ مشکلی برای تولید موتور برقی ندارند، گفت: تولید کنندگان توانایی ساخت کامل موتور برقی را دارند اما به دلیل اینکه باید از آن حمایت و فرهنگ سازی شود و مهم‌تر اینکه باید تسهیلاتی را دولت اختصاص دهد که قیمت تمام شده محصول پایین بیاید.

او افزود: نصف بیشتر قیمت نهایی موتور را، قیمت باتری تعیین می‌کند که خیلی گران است و بعد از ۳ سال مانند خودرو باید آن را تعویض کرد.  قیمت موتور سیکلت برقی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است که باید دولت از آن حمایت کند تا مصرف کننده هم انگیزه برای خرید داشته باشد. 

تولید ۶ مدل موتورسیکلت ایرانی توسط شرکت دانش بنیان

محمد حسین قائمی یکی از تولید کنندگان موتورهای برقی گفت: توانایی تولید اجزای موتور سیکلت شامل درایور و کانورتر را در داخل کشور داریم. ما شرکتی دانش بنیان هستیم که   حدود ۶ مدل موتور سیکلت برقی را تولید کرده ایم که هر ۶ مدل پلاک‌ گرفتند و آماده فروش هستند.

او بیان کرد: خوشبختانه شرایطی فراهم شده است که توانایی ساخت موتور برقی بیش از ۳ هزار وات را داریم. پک باتری موتور برقی را در داخل کارخانه تولید می‌کنیم و دانش آن مخصوص خودمان است. 

این تولید کننده موتور برقی گفت: همه تولید کنندگان داخلی مشکلاتی دارند که یکی از اصلی ترین آنها تامین قطعات است. همچنین در بحث‌های اخذ استاندارد مشکلاتی داریم که در تمام شرکت‌های تولیدی وجود دارند و مشکل ما هم هست یعنی هنوز مسیر باز نشده که بشود به راحتی تولید کرد.

او با تاکید بر اینکه حمایت از موتور های برقی کم است، گفت: از موتورهای برقی نسبت به موتور سیکلت بنزینی حمایت نمی‌شود. موضوع قیمت تمام شده موتور برقی مطرح است که اما باید به این نکته توجه کرد که موتور برقی تا ۵ سال نیاز به تعویض روغن موتور ندارد. همچنین قیمت شارژ کردن موتور ۶۰۰ تا ۸۰۰ تا تک تومان هست.

دنبال مهندسی معکوس قطعات موتورهای پیشرفته هستیم

رضایی یکی دیگر از تولید کنندگان موتور سیکلت برقی گفت: ما جزء معدود سازندگان موتور‌های برقی در ایران هستیم که حدود ۲۵ درصد آن داخلی سازی شده است. در فکر این هستیم با سازندگان قطعات مذاکره کنیم و بتوانیم دانه دانه قطعات را در داخل کشور تولید کنیم.

او بیان کرد: سعی کرده ایم موتور سیکلت‌های برقی را تولید کنیم که قیمت خیلی بالایی نداشته باشند و برای افرادی که قبلا خودرو استفاده می‌کردند، جذابیت داشته باشند. برای استفاده از این خودرو نیاز است فرهنگ سازی صورت گیرد تا افراد به استفاده از آن مایل شوند.

این تولید کننده گفت: استفاده از موتور سیکلت‌های برقی می‌تواند ارزبری کمتری نسبت به خودرو داشته باشد و علاوه بر این می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. همچنین می تواند مشکلات جای پارک خودرو را هم تا حد زیادی مرتفع کند؛ لذا در این حوزه موتور سیکلت‌های برقی که تولید می‌شوند بیشتر سبک و سیاق اسکوتر‌ها را دارند که خیلی سهل الاستفاده هستند و از شکل و شمایل بهتری هم برخوردار هستند که بتونه سلایق زیادی را به خودش جذب کند.

او با اشاره به مشکلات تولید موتورهای برقی در کشور، گفت: مشکل اصلی تولید موتور برقی، باتری آن است چرا که باتری آن باید یک ماه به یک ماه شارژ شود که خوشبختانه این مشکل از اسفند ماه امسال مرتفع می‌شود.  همچنین قرار است کارخانه تولید باتری موتور سیکلت برقی در اصفهان احداث شود و امیدوارم شاهد این باشیم باتری‌هایی که در اختیار مشتریان قرار می‌ گیرد تاریخ تولید ۲۴ یا ۴۸ ساعت قبل را داشته باشند.

حال انتظار می رود با توجه به نوپا بودن صنعت موتور سیکلت های برقی دولت بیش از پیش به آن توجه کند و شاهد افزایش توان تولیدی آن باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار