یک روانشناس درباره راهکارهای افزایش عزت نفس توضیحاتی داد.
کد خبر: ۸۱۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 20 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره راهکار برای افزایش عزت نفس اظهار کرد: عزت نفس برای بقا، موفقیت و سلامت روان انسان حیاتی است و همچنین عزت نفس یکی از ملزومات عاطفی زندگی بشر است و بدون آن بسیاری از نیاز‌های اساسی برآورده نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که انسان را از سایر حیوانات متمایز می‌کند، افزود: آگاهی از خود است، یعنی توانایی تشکیل یک هویت و اختصاص دادن ارزشی به آن. در واقع، این ظرفیت در انسان وجود دارد که تعریف کند کیست، و سپس ببیند که آیا آن هویت را دوست دارد یا خیر.

این روانشناس بیان کرد: عزت نفس یعنی چگونگی ارزشیابی فرد از خود و اینکه چقدر آن تصویر را دوست دارد، که این موضوع ارتباط مستقیم با سلامت روان، موفقیت و پیشرفت در جنبه‌های مختلف زندگی و داشتن روابط اجتماعی سالم دارد.

زین الدینی گفت: فردی که عزت نفس پایینی دارد، احتمالا تنهایی و انزوا را بیشتر ترجیح می‌دهد و اضطراب و استرس بالایی را در زندگی خود تجربه خواهد کرد.

وی ادامه داد: افراد با عزت نفس پایین توانایی خود را برای ابراز مورد توجه و احترام قرار گرفتن، نشنیدن انتقاد و سرزنش، تقاضای کمک برای حل مشکلات را سرکوب می‌کنند و معمولا این افراد در بیشتر مواقع خود را سرزنش می‌کنند و احساسات منفی مانند عصبانیت و ناامیدی را تجربه می‌کنند.

این روانشناس اضافه کرد: بدون شک افزایش عزت نفس یک روند تدریجی و طولانی خواهد بود و مسلما تغییر آن با چند تکنیک ساده بسیار ساده انگارانه خواهد بود.

وی تصریح کرد: عاملی که تعیین کننده اصلی عزت نفس ماست، افکار ما هستند، چون افکار نقش بسیار مهمی در چگونگی ادراک و احساسات ما دارند به همین دلیل اولین گام برای بهبود عزت‌نفس، شناسایی افکار منفی راجع به خودمان است.

زین الدینی گفت: زمانی‌که افکار خودسرزنش‌گر و انتقادی را شناسایی کردیم و نسبت به احساسات منفی‌مان آگاه شدیم، سپس خطا‌های شناختی که در واقع افکار تحریف‌شده ما هستند را پیدا می‌کنیم، مانند تفکر همه یا هیچ، تعمیم افراطی، ندیدن جنبه‌های مثبت و تمرکز بر جنبه‌های منفی، نتیجه گیری عجولانه، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی و بایدگویی.

این روانشناس افزود: گام بعدی برای بهبود عزت نفس به چالش کشیدن افکار منفی به کمک تکنیک‌های شناختی است و سپس افکار واقع‌بینانه را جایگزین آن کنیم و همچنین بتوانیم با خودمان مشفقانه‌تر و مهربان‌تر رفتار کنیم و کمتر به خودمان سخت بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این بهتر است افراد کمتر خود را قضاوت کنند، روی ایجاد شفقت و مهربانی نسبت به خود تمرکز داشته باشند و در نهایت نسبت به صدای منتقد و سرزنشگر درونی خود که ممکن است در موقعیت‌های مختلف فعال شود آگاه شوند و آن‌ها را زیر سوال ببرند و مسلما با کمک یک روانشناس متخصص این مسیر بسیار تسهیل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار