کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد از کشف گونه جدیدی از عنکبوت در اردکان با نام علمی «ایساتیس» خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ 27 January 2020

«مهدی زارع خورمیزی» با اشاره به کشف گونه جدید از عنکبوت و ثبت آن با عنوان «ایساتیس»، اظهار می‌کند: یکی از دستاوردهای پژوهشی تحت عنوان رده‌بندی عنکبوت‌های تور مدور «Araniella» و «Neoscona» در ناحیه قفقاز، خاورمیانه و آسیای مرکزی، معرفی سه گونه جدید به جهان بود که عنکبوت یزدی نیز در این میان به ثبت رسید.

وی در این رابطه تصریح می‌کند: «علیرضا زمانی» دانشجوی دکترای تنوع زیستی از دانشگاه تورکو کشور فنلاند، «یوری ماروسیک» مسئول موسسه مسائل زیستی شمالگان در کشور روسیه و «آنا سستاکوا» مسئول موزه تاریخ طبیعی اسلواکی غربی از کشور اسلواکی، در پژوهش اخیر خود ضمن شناسایی این گونه‌ها، اولین آنها که بومی و انحصاری ایران بود و نمونه‎های آن از استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری شده بودند، به نام میترا یکی از ایزدان باستانی هند و ایرانی پیش از زرتشت، «»Araniella Mithra» نام‌گذاری شد.

این کارشناس محیط‌زیست در رابطه با گونه دوم کشف شده در پژوهش مذکور نیز خاطرنشان می‌کند: گونه دوم کشف شده‌ به واسطه استفاده این عنکبوت‎ها از قوائد ریاضی در ساخت تورهایشان به افتخار ریاضی‌دان نامی فرانسوی «سدریک ویلانی» که علاقه زیادی به دنیای عنکبوت‌ها نیز دارد، به عنوان «Araniella villani» نام‌گذاری شد.

زارع خورمیزی اضافه می‌کند: این عنکبوت دامنه پراکنش وسیعی شامل جنوب غرب ایران تا شمال هندوستان و شرق قزاقزستان داشته و نمونه‌های آن در ایران از استان چهارمحال و بختیاری جمع‌آوری شده بودند.

وی گونه سوم کشف شده را یک نمونه جمع‌آوری شده از اردکان یزد می‌داند و می‌گوید: این گونه‌ی عنکبوت‌ که از یزد جمع‌آوری شده بود نیز به نام تاریخی یزد یعنی «ایساتیس»، با عنوان «Neoscona isatis» نام‌گذاری شد.

این دکترای حشره‌شناس، اضافه می‌کند: تور عنکبوت‌های این خانواده از شگفتی‌های بی‌بدیل طبیعت است که مهندسی ساخت آن از تناسب طلایی پیروی می‌کند و زاویه بین رشته‌های آن معمولا ًعدد ثابتی است که عنکبوت آن را با پاهای جلویی خود اندازه‌گیری می‌کند.

وی از منتشر شدن این پژوهش در مجله تخصصی و بین‌المللی «ZooKeys» خبر می‌دهد و می‌گوید: حفاظت از عنکبوت‌ها و تلاش برای مطالعه و شناخت بهتر آن‌ها، به واسطه نقش مهم این جانوران در کنترل طبیعی جمعیت حشرات می‎شود به طوری که تخمین زده می‌شود، عنکبوت‌های جهان سالانه بین 400 تا 800 میلیون تن طعمه مصرف می‌کنند که برخی از آن‌ها حشرات مضر برای سلامت و اقتصاد انسان هستند.

وی ادامه می‌دهد: تاثیر زیاد عنکبوت‌ها در چرخه‌های غذایی و به واسطه امکان تولید داروهایی از زهرشان و استفاده از ابریشم آن‎ها در صنعت اهمیت بیشتری دارد.

زارع خورمیزی در پایان از تاثیر فعالیت‌های بشری در انقراض همیشگی بیش از 18 هزار گونه در هر سال یاد و تاکید می‌کند: اولین گام برای حفاظت از تنوع زیستی، شناخت رده‌بندی و پراکنش گونه‎ها است که شناسایی گونه‌هایی جدید یکی از دیگر گام‎های این روند محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار