واکنش نمایندگان مجلس به پالس وزیر خارجه ایران به ترامپ؛
تعدادی از نمایندگان مجلس در خصوص حرکت وزیر خارجه ایران در خصوص مذاکره با آمریکا، به شدت آن را محکوم کردند و اعلام کردند که صحبت های آقای ظریف با خون شهدا و حرکت 40 ساله ملت ایران، هیچ سنخیت و تناسبی ندارد و مردم ما به هیچ عنوان اجازه مذاکره با آمریکا را به کسی نمی دهند.
کد خبر: ۸۱۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 27 January 2020

به گزارش “تابناک هرمزگان” بعد از ترور ناجوانمردانه سردار رشید اسلام؛ حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و جمعی از همراهان آن ها در فرودگاه عراق توسط آمریکا، ملت ایران همه یکصدا و یکپارچه به خیابان ها آمدند و این حرکت شنیع را محکوم کردند و همه مردم از هرحزب و گروهی اعلام کردند که بعد از شهادت سردار سلیمانی کسی نباید حرف از مذاکره با آمریبکا بزند چرا که چهره واقعی آمریکایی ها در این ماجرا بر همه نمایان شد.

با این همه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، روز جمعه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پس از حذف سردار سلیمانی شما مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید، پاسخ داد: « من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره مانده‌ایم. آن‌ها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آن‌ها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم.»

شاید ترامپ خودش هم باور نمی کرد که بعد از همه این اتفاقات، وزیر خارجه ایران این چنین از موضع ضعف با آن ها صحبت کند و همین را دستاویزی قرار داد تا بار دیگر با دیپلماسی التماسی دولتمردان ایران را تحقیر کند و در پستی توئیتری اینگونه پاسخ ظریف را داد: «وزیر خارجه ایران گفته است ایران می‌خواهد با ایالات متحده مذاکره کند، اگر تحریم‌ها را بردارد، نه مرسی!».

این مسئله که موجب بهت ملت ایران شد واکنش های زیادی به دنبال داشت، از کارشناسان و نماینده های مجلس گرفته تا مردم عادی جامعه، که همه این حرکت وزیر خارجه ایران را در شان ایران و ایرانی ندانسته و به شدت از آن انتقاد کردند که در ادامه به واکنش چند تن از نمایندگان مجلس در این زمینه اشاره می شود؛

جمهوری اسلامی هیچ زمانی مذاکره با آمریکا را در دستور کار خود قرار نمی دهد

محمد مهدی زاهدی  در گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص اظهار کرد: اینکه ما تفاوتی بین حاکمیت های مختلف آمریکا قائل نمی شویم درست است چرا که هیات حاکم آمریکا در دست جریان صهیونیستی است و جمهوری اسلامی ایران از اساس با این جریان مخالف است .

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: رژیم صهیونیستی می داند که جمهوری اسلامی آن ها را به رسمیت نمی شناسد چرا که این رژیم با اشغالگری سرزمین فلسطین را به تصرف در آورد تا دولت غاصب خود را در آنجا تشکیل دهد لذا از این جهت که دموکرات ها روی کار باشند یا جمهوری خواهان برای ایران فرقی ندارد.

زاهدی تصریح کرد: جمهوری اسلامی با زدن پهباد آمریکایی و حمله موشکی مقتدرانه به  پایگاه “عین الاسد” در عراق اقتدار خود را نشان داد و با حضور چند ده میلیونی مردم کشورمان برای اسطوره مقاومت جهان، شهید سلیمانی و همرزمان ایشان، قدرت عظیم ایران را به رخ جهانیان کشید لذا بیان چینین مطالبی درست نیست.

وی تاکید کرد: مسئولان ما به ویژه وزیر امور خارجه که صحبت های او در جهان به عنوان مشی جمهوری اسلامی در حوزه بین الملل تلقی می شود نباید این سخنان از موضع ضعف را به خارج از کشور انتقال دهند چرا که اصلا به صلاح کشور و در راستای منافع ملی ما نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: ما باید پیام اقتدار ایران اسلامی را به جهانیان برسانیم و ملت ایران هرگز اجازه مذاکره با آمریکا را به کسی نمی دهند و هیچ زمانی این چنینی پاسی به آن ها داده نمی شود.

حرکت آقای ظریف را به شدت محکوم می کنیم

احمد سالک کشانی نیز در همین راستا در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه تیم دیپلماسی ما مسیر خلاف را در پیش گرفته است در حالی که آنچه مهم است تبعیت و اتصالِ امر از مقام معظم رهبری در این قضایا است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه بیان کرد: آقایان دولتی باید بدانند که آمریکا به هیچ وجه تسلیم حق ملت ایران نمی شود و ما نباید به آن ها التماس کنیم چرا که این نوع صحبت ها نوعی وادادگی است.

سالک کاشانی تاکید کرد: صحبت های آقای ظریف با خون شهدا و حرکت هایی که ملت ایران در طول این ۴۰ سال داشتند هیچ سنخیت و تناسبی ندارد و باعث شد که ترامپ باتمسخر جواب او را بدهد  لذا ما این حرکت آقای ظریف را به شدت محکوم می کنیم.

گزارش از : مهدی زاده

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار