قادری در ادامه با بیان اینکه عملکرد دولت در بخش اقصادی موفق نبوده، افزود: تمرکز دولت در موضوع برجام و گذاشتن تمام تخم مرغ‌ها در سبد برجام باعث شد دولت نتواند اقدام خاصی برای تولیدات داخلی انجام دهد.
کد خبر: ۸۱۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲ 27 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا:جعفر قادری با اشاره به اینکه کارگران نباید شرمنده خانواده خود شوند ادامه داد: این قشر باید بتواند مانند دیگر شهروندان زندگی مرفهی داشته باشند به طوری که فراهم شدن وضعیت مطلوب و مناسب برای مشارکت کارگران در تمام بخش ها یکی از موضوعات اجتناب ناپذیر است.

این اقتصاددان با بیان اینکه جهت‌گیری های مسئولان و افراد برای تعیین دستمزد باید در راستا و هماهنگی منافع کارگر و کارفرما باشد، افزود: ایجاد اشتغال، رونق و بهبود فضای کسب و کار می تواند سبب بهبود وضع کارگران شود.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه برای رونق اقتصادی استان باید سرمایه‌گذاری‌های موجود استان از انتفاع بیشتری برخوردار باشند بیان کرد: اگرچه دریافتی های کارگران باید متناسب با نرخ تورم باشد اما متاسفانه در سال‌های گذشته مسئولان مربوط نتوانستند اقدام موثری برای وضع و بهبود این قشر انجام دهند.

وی با بیان اینکه متناسب بودن میزان حقوق کارگران با نرخ تورم حداقل انتظار از مسئولان مربوطه است گفت: موضوع تعیین دستمزد کارگران باید باید با یک هماهنگی و تفاهم مشترکی در یک فضای سه جانبه کارگر، کارفرما و دولت انجام شود.

اصطکاک میان کارگران و کارفرماها کاهش یابد

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در ادامه با اشاره به اینکه ارتباط میان کارگر و کارفرما در حد انتظار نیست ادامه داد: دولت باید برای تعیین دستمزد کارگران حضور پر رنگی در این عرصه داشته باشد تا بتواند هماهنگی مناسبی را میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی ایجاد کند که در پی آن صطکاک میان کارگران و کارفرما‌ها کاهش یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه میزان حقوق کارگران در سال‌های گذشته افزایش داشته اما تورم های موجود مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه کارگری ایجاد کرده است.

حوادث آبان به نارضایتی های اقتصادی باز می گردد

وی در ادامه مشکلات اقتصادی را یکی از عوامل مهم در اعتراضات آبان ماه برشمرد و افزود: با بررسی از اعداد و ارقام نرخ تورم و اقتصاد متوجه می شوید که ریشه حوادث آبان ماه در نارضایتی های اقتصادی است.

قادری با بیان اینکه مورد تعرض قرار گرفتن اماکن عمومی و تخریب ظرفیت‌های شهر شیراز مانند شهرداری تامین اجتماعی بهزیستی و… به نارضایتی‌های اقتصادی باز می گردد ادامه داد: اگرچه میزان دریافتی جامعه کارگری در سال های گذشته افزایش داشته اما نباید فراموش کرد که این افزایش متناسب با نرخ تورم نیست و تورم موجود به هیچ‌وجه نتوانسته قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه بعضی از اقشار جامعه مانند روستائیان، فرهنگیان و …. به شدت از وضعیت اقتصادی گله مندند افزود: شواهد و آمار و ارقام بیانگر این موضوع است که قدرت خرید‌ها روز به روز تحلیل رفته است.

عملکرد ناموفق دولت در بخش اقتصاد

قادری در ادامه با بیان اینکه عملکرد دولت در بخش اقصادی موفق نبوده، افزود: تمرکز دولت در موضوع برجام و گذاشتن تمام تخم مرغ‌ها در سبد برجام باعث شد دولت نتواند اقدام خاصی برای تولیدات داخلی انجام دهد.

وی در ادامه اعتقاد دارد که راه ارتباط با خارج و دنیا از درون کشور می گذرد چرا که حل شدن و برآورده کردن مسائل اقتصادی در درون کشور می تواند مسائل خارجی کشور را حل کند.

قادری با بیان اینکه معتقدیم توجه بیشتر به ظرفیت های داخلی می تواند باعث حل مشکل ایران با دیگر کشورها شود افزود: به هیچ وجه با شاخص ۱۲۷ در فضای کسب و کار نمی توانیم سرمایه گذاران را به داخل کشور جذب کنیم.

این فعال اقتصادی در ادامه اعتقاد دارد که سرمایه‌گذاری مردم در بخش های مسکن خودرو و …. نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات را باز کند.

وی در این باره افزود: ایجاد امنیت با هدف سرمایه گذاری مردم در بخش مسکن، سکه و …… هنر نیست چرا که این مهم نمی‌تواند گره گشای مشکلات مردم باشد.

قادری تصریح کرد: شاید کشورهای اروپایی و آمریکا امکان فرصت های مناسب در زمینه های سرمایه گذاری را به کشورهای ترکیه، کره و … که مزاحمتی برای مطامع استعماری آن ها ایجاد نمی کنند را می‌دهند اما این اتفاق برای ایران به هیچ وجه رخ نمی دهد چرا که کشور ما به هیچ وجه زیر بار قلدری و زورگویی آنها نمی روند.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه راه مناسب با دنیای غرب از طریق بهبود مناسبات و شرایط داخلی میسر می شود ادامه داد: به صورت کلی نباید فراموش کرد که مجلس نهم توجه ویژه‌ای به شرکت های داخلی داشت این در حالی است که زیر ساخت های شرکت های دانش بنیان و بخش های عمرانی در آن دوره به خوبی فراهم شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار