در بیست و دومین کنفرانس ملی تخصصی حقوق کودک در یاسوج مطرح شد:
در این کنفرانس برای تبیین حقوق کودک از طریق مدارس، مربیان ۵ منطقه کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد با روشهای آموزش و تربیت کودکان آشنا می شوند.
کد خبر: ۸۲۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸ 04 February 2020

 
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بیست و دومین کنفرانس ملی تخصصی حقوق کودک با حضور مسئولان کشوری و استانی و به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد . در این کنفرانس برای تبیین حقوق کودک از طریق مدارس، مربیان ۵ منطقه کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد با روشهای آموزش و تربیت کودکان آشنا می شوند.
والدینی که کودکان خود را جهنمی تربیت می کنند!
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر یاسوج در این کنفرانس گفت: بزرگترین حقوق کودک بر گردن پدر و مادر است که باید از شکل گیری وجود کودک نسبت به آن حساس بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی گفت: اندیشه های غیر الهی انسان را به انحراف و فنا می کشاند و باید خانواده‌ها با تربیت دینی کودک را از این مهلکه نجات دهند.
نماینده ولی فقیه در استان گفت : تربیت کودک با فرهنگ غربی بزرگترین ظلم و رعایت نکردن حق کودک است . پیامبر فرموده است کوکان تان را آشنا به نماز ، اطاعت از پروردگار و رعایت حق الله و حق ناس تربیت کنید.
حجت الاسلام حسینی افزود : جنایت هایی که در جهان بوجود می آید مانند داعش ، هیتلر ، صدام ها به این دلیل بوده است که این ها پدر و مادر خوب و تربیت خوب نداشته اند.
وی ادامه داد : امروز نام های نازیبایی می بینیم باید نام هایی بر کودکان بگذاریم که در این دنیا و ان دنیا آن ها را با این نام های زیبا بخوانند. اسلام بر تربیت کودک تا جایی ظرافت دارد که برنام نیکو هم تاکید می کند.
حجت الاسلام حسینی گفت : گاهی نام هایی بر افراد گذاشته می شود که ثقیل است. گاهی اسم معنی زیبایی دارد اما علم شده است و مربوط به کسی است که مشکلاتی برای اسلام داشته است که گذاشتن چنین اسم های بر کودکان مناسب نیست.
کنفرانس

وی افزود : امروز برخی تلاش می کنند تربیت دینی را رها کنند و تربیت غیر دینی را رواج دهند ! برخی تلاش دارند قانون 2030 را اجرا کنند اما دولت و حکومت ما این اجازه نمی دهد ولی متاسفانه عده ای این کار را در بیرون از چهارچوب قانون و در جامعه انجام می دهند.
حجت الاسلام حسینی گفت : برخی با دستان خود فرزنذانشان را به سمت جهنم هدایت می کنند وقتی عبادت و تخیل کودک را از اسلام خارج کردیم ان را به سمت جهنم سوق می دهیم.
رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد ، ادامه داد : کودک مخلوق خداست و خدا خود می داند حق کودک و راه درست برای بشریت چیست .
وی افزود : انسان ها یا به بهشت می روند یا به جهنم و راه سومی وجود ندارد. ان هایی که به جهنم می روند اندیشه های غیر انسانی است اما اگر تربیت دینی شکل گرفت به بهشت می روند.
حجت الاسلام حسینی گفت : برخی عالمانه بچه های خود را به جهنم می فرستند. وقتی کودک را تربیت دینی نمی کنید کودک را به جهنم می فرستید و در روز قیامت ان کودک و ان مرد یقه والدین را خواهند گرفت.
وی افزود : کسی نمی تواند بگوید در طول تاریخ از پیامبران و امام سوال کردم و پاسخ ندادند لذا مسیر و راه تربیت راه پیامبران است و فردا در قیامت کسی نمی تواند بگوید نمی دانستم.
 کنفرانس
 
دفاع از حقوق کودک نیازمند عزم همگانی است
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این کنفرانس گفت: هم اکنون میزان آسیب‌های اجتماعی در این استان کمتر از میانگین کشوری است.
احد جمالی اظهار داشت: طبق آموزه‌های دین مبین اسلام انسان‌ها جانشین خداوند روی زمین هستند و باید نسبت به رعایت حقوق انسان‌ها به ویژه قشر کودک حساسیت ویژه داشت.
معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افرود: در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد کشتار کودکان و ارتکاب انواع جنایات از سوی استکبار جهانی و گروهک تروریستی داعش هستیم.
جمالی با اشاره به اینکه تاریخ و فرهنگ غنی ایران اسلامی همواره شاهد دفاع از حقوق کودکان بوده است، افزود: در مقابل این جنایتکاران، وجدان‌های بیداری در دنیا وجود دارند که نسبت به رعایت حقوق کودکان اهتمام جدی دارند و  آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی متعددی در کشور وجود دارد که در استان کمتر احساس می‌شود و همین میزان هم باید کنترل شود.
وی با بیان اینکه وجود اینگونه معضلات زیان‌های بیشتری در کودکان نسبت به دیگر اقشار به وجود می‌آورد، تاکید کرد: باید این آسیب‌ها کنترل شود تا بیش از پیش گسترش پیدا نکند.
جمالی با تاکید بر اینکه دفاع از حقوق کودکان عزم استانی، ملی و جهانی می‌طلبد، اظهار داشت: این مسئله باید دغدغه اصلی متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی مربوطه باشد  و به یک عزم همگانی تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه آمادگی لازم در استان برای دفاع از حقوق کودک در بین همه مدیران اجرایی و نهادهای دولتی وجود دارد و شرایط به طور کامل مساعد است، عنوان کرد: حق کودکان باید همچون سایر اقشار حفظ و رعایت شود و این قشر به عنوان آینده سازان جامعه جایگاه مهم و ویژه‌ای دارد که باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند.
کنفرانس

کودکان باید با حقوق خود آشنا شوند
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود که گفت: مدارس تربیت مربی حقوق کودکان به همت این وزارتخانه و با حمایت دولت دوازدهم به زودی در استان های کشور تأسیس و راه اندازی می شود.
محمود عباسی اظهار داشت: هدف از این اقدام مهم ارائه آموزش های لازم به مربیان و افزایش سطح دانش و آگاهی آنان برای دفاع هر چه بهتر از حقوق قشر  کودک است.
وی افزود: دفاع از حقوق کودکان ابعاد گسترده ای داشته و برای رعایت، احیا و ارتقای آن باید تلاش و همت جدی تری در کشور شود.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری بیان کرد: بکارگیری آموزه های دینی، معنوی، فرهنگی و اخلاقی و استفاده بهینه از ظرفیت های مختلف و سرمایه های ملی در زمینه دفاع از حقوق کودکان در کشور مورد توجه اساسی قرار گیرد.
عباسی عنوان کرد: بحث مهم دفاع از تمامی حقوق کودکان در کشور دارای پشتوانه تمدنی و تاریخی دیرینه است.
وی ابراز داشت: اسناد، قوانین و مقررات بین المللی متعددی در مورد دفاع از حقوق کودکان وجود دارد که در آنها به انواع حقوق قشر کودک از جمله تحصیل، آموزش، سلامت، رفاه، زندگی شایسته، تفریح و سرگرمی اشاره شده است.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری گفت: برنامه و سند جامع ملی حقوق کودکان در سال ۱۳۸۴ در کشور تصویب و به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شد.
عباسی اظهار داشت: افق اجرای این برنامه و سند جامع ملی ۲۰ ساله و تا سال ۱۴۰۴ است و باید تمامی متولیان امر و دستگاه های اجرایی برای تحقق کامل آن همکاری و همراهی مطلوب داشته باشند.
وی افزود: کودکان آینده سازان جامعه بوده و به همین دلیل نیز باید تمامی تلاش ها و اقدام ها برای دفاع از حقوق آنان انجام شود زیرا این موضوع یک تکلیف و رسالت سنگین همگانی است.
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری بیان کرد: تاکنون برنامه های متنوعی برای احیا و ارتقای حقوق کودکان در کشور اجرا شده و باید علاوه بر سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه اهتمام راسخ تری نیز از سوی دستگاه های اجرایی مربوطه وجود داشته باشد.
عباسی عنوان کرد: برگزاری چنین همایش های تخصصی می تواند منشأ تحولات چشمگیر و برداشتن گام های اساسی تر برای احیا و ارتقای حقوق کودکان در کشور باشد.
وی ابراز داشت: برنامه های مدون برای کاهش مشکلات و معضلات گوناگون حوزه کودک کشور از جمله کودکان کار و خیابانی تهیه و اجرا شود.
عباسی گفت: کودکان کشور باید بیش از پیش با انواع حقوق خود آشنا شده و آموزش های لازم نیز در این زمینه به خانواده های آنان ارائه شود.
وی اظهار داشت: تمامی دستگاه های اجرایی با محوریت وزارت آموزش و پرورش برای پایان دادن به معضل بازماندگی از تحصیل کودکان بکوشند. 
کنفرانس

رسانه ها در خصوص حقوق کودکان فرهنگ سازی کنند
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد بر ضرورت ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حقوق کودکان از سوی مسئولان فرهنگی، رسانه و سازمان های مردم نهاد تاکید کرد.
نادیا صداقت هم در این همایش اظهار داشت: ارائه انواع خدمات اجتماعی به طور مطلوب به کودکان یک امر ضروری است و می‌طلبد مدیران اجرایی و نهادهای دولتی استان نسبت به حقوق کودکان و رعایت آن حساسیت ویژه ای داشته باشند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه برای دفاع از حقوق کودکان باید از تمامی ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد، عنوان کرد: انتظار می‌رود در استان نیز در این زمینه بیش از پیش تلاش شود.
وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات ارزنده‌ای در استان برای حمایت و دفاع از حقوق کودکان انجام شده است، افزود: البته این اقدامات ناکافی است و نباید به این مقدار بسنده کرد.
وی بر ضرورت طراحی و تدوین برنامه هدفمند در این زمینه تاکید کرد و گفت: امور بانوان استانداری از ایده‌های نو و قانونی در این راستا حمایت می‌کند.
 
گزارش تصویری این کنفرانس را در لینک زیر ببینید

گزارش تصویری از بیست و دومین کنفرانس ملی تخصصی حقوق کودک


صداقت خواستار توجه و همکاری دستگاه‌های اجرایی برای دفاع از حقوق کودکان شد و افزود: توجه مسئولان کشوری در خصوص ایجاد یک دنیای بهتر برای کودکان استان ما را دلگرم تر می کند و منتظر حمایت های ویژه مسئولان در مرکز هستیم.
این مسوول بر ضرورت آموزش و آگاهی بخشی به خانواده ها در خصوص حقوق کودکان تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت های رسانه ها در خصوص حقوق کودکان، فرهنگ سازی انجام شود.
وی با بیان اینکه کودک همسری در استان کاهش یافته است، اظهار داشت: این معضل اجتماعی در گذشته در استان شایع بود ولی اکنون اگر وجود دارد به صورت موردی و در مناطق دور افتاده و محروم است.
صداقت به برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی در مناطق محروم و شهرستان های ۸ گانه استان اشاره کرد و افزود: دفتر امور بانوان از پایان نامه‌های دانشجویی  و کمک سازمان های مردم نهاد در این خصوص استقبال می‌کند.
مدیرکل امور بانوان استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ریش سفیدان، معتمدان محلی، مسئولان و نخبگان فرهنگی، رسانه‌ها و سمن‌ها در زمینه دفاع از حقوق کودکان می‌توانند نقش آفرینی کنند و انتظار می‌رود بیش از پیش ما را در این مسیر همراهی کنند.
کنفرانس
 
بی سوادی مهمترین عامل آسیب های اجتماعی
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد هم گفت: طرح ملی حقوق کودک با محور های کودکان کار- کودکان بازمانده از تحصیل- کودکان فاقد سرپرست موثر و حمایت قضایی کودکان در نخستین مرحله برای 6هزار و800 کودک در استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار می‌شود.
هادی زارع به گفت: این طرح در مناطق مارگون-لوداب-دیشموک-چاروسا وعشایر وبا آموزش وبرگزاری کارگاههای 3روزه وشرکت120نفر از مربیان انجام می شود.
وی گفت: این طرح براساس تفاهم نامه معاونت امورزنان وخانواده دفتر ریاست جمهوری وآموزش وپرورش اجرا می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: بی سوادی از مهمترین عوامل ایجاد وآسیبهای اجتماعی است که از طریق بازماندگی از تحصیل ایجاد می شود.
کنفرانس
 
چه کسانی قوانین حقوقی کودکان را تصویب می کنند؟!
اما شاید مهمترین و تامل برانگیزترین سخنان در این همایش از زبان معاون برنامه ریزی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد!
اردوان عزیزی در این کنفرانس از منظر حقوقی به مشکلات گریبانگیر کودکان پرداخت و در بخشی از سخنان خود اظهار داشت : هر چند کارهای حقوقی خوبی صورت گرفته است اما روند طولانی بعضا 30 ساله تا پذیرش برخی موارد و مصوب شدن آن ها از نکاتی است که باید توجه داشت .
وی بر این نکته همه منتقدانه گفت که قوانین مربوط به کوددکان را افرادی در مجلس تصویب می کنند که بالای 50 و 60 سال دارند و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحتی که تا 100 سال سن دارند که باید این روند تغییر کند و قوانین در جایی دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
بنابر اهمیت این سخنان ، تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فیلم بخشی از سخنان معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد را منتشر می کند.
ببینید:
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار