رئیس پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا در برخورد با متخلفان و شایعه پراکنان در فضای مجازی در مرحله اول بیان تذکر و ارشاد مبنی بر حذف مطالب و عدم تکرار است و در مرحله بعد تحویل به مقام قضایی خواهد بود.
کد خبر: ۸۲۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 28 February 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با همه گیر شدن فضای مجازی ، سرعت انتشار خبر چه راست چه دروغ به نهایت رسید به گونه ای که در کوتاهترین زمان این خبرها به گستره ی عظیمی از جامعه می رسد . بی شک فضای مجازی نعمتی است برای انتشار اخبار صحیح و حرفه ای در همه ابعاد و باید از وجود این ابزار خوشحال بود.
اما به موازات این ویژگی فضای مجازی ، سوء استفاده از آن برای اهداف خاص سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی هم رواج یافت به گونه ای که برخی مراکز خاص با بهره گیری از آن به فراخور موضوعات مورد هدف اقدام به انتشار حجم وسیعی از خبرهای فیک ، جعلی و هدفمند پرداختند ! چیزی که با توجه به ناآشنایی اکثریت جامعه در تشخیص اخبار جعلی از اخبار واقعی باعث شده است گاها امنیت جامعه و کشور در ابعاد مختلف به مخاطره افتد.
برخی از این مخاطرات به گونه ای است که در صورت عدم مدیریت از طرف مردم و یا قوای قهری مطمئنا منتج به فروپاشی های وسیع امنیتی ، اخلاقی ، فرهنگی ، اجتماعی و .. خواهد شد.
یکی از مواردی که دستمایه ای برای نشر اخبار کذب طی این روزها شده است ، مووضوع شیوع ویروس کرونا بوده است که لحظه به لحظه دامنه شایعات گسترده تر شده و عملا فضای عمومی جامعه را ملتهب و نوعی ناامنی در جامعه ایجاد کرده است . در موضوع کرونا ویروس ، شایعات کار را به نقاط خطرناکی رسانده است و متاسفانه مدیریت مردمی آن هم چندان رضایت بخش نیست و تقریبا همه هر خبری بی منبعی را به راحتی در گروه ها و کانال ها منتشر می کنند.
به عنوان نمونه طی چند روز گذشته خبرهای عجیب و نامتعارفی از استعفای وزیر بهداشت تا پخش صوت برخی مسئولان در مورد کرونا ، حتی پخش کلیپ هایی از راه های درمان این بیماری با نام افراد مشهور ، سوء استفاده سلبریتی ها و موارد متعدد دیگر منتشر شده است که تقریبا اکثریت این خبرها بدون منبع و فیک بوده اند!
ایجاد چنین وضعیتی مسئولان مدیریت و رصد فضای مجازی را به این نکته رسانده است که با توجه به اثرات مخرب شیوع بیشتر شایعات بر جامعه ، استفاده از قوه قهریه بر علیه شایعه پراکنان اجتناب ناپذیر است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در همین خصوص ،رئیس پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا در برخورد با متخلفان و شایعه پراکنان در فضای مجازی در مرحله اول بیان تذکر و ارشاد مبنی بر حذف مطالب و عدم تکرار است  و در مرحله بعد تحویل به مقام قضایی خواهد بود.
سردار مجید هشدار داد: رصد و پایش فضای مجازی در خصوص انتشار هر گونه اخبار جعلی و کذب در فضای مجازی از سوی کاربران با موضوع " شیوع کرونا ویروس " در کشور با جدیت تا ریشه کنی کامل این جریان ادامه خواهد داشت.
همچنین سردار وحید مجید گفت : در پی رصد فضای مجازی و تشکیل کارگروه ویژه در پلیس فتا در خصوص مقابله با شایعه سازان فضای مجازی با موضوع " شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور" 24 نفر بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شدند و 118 نفر ازکاربران مورد تذکر و ارشاد قرار گرفتند.
بنابراین گزارش اعلام شده است پلیس فتا بر اساس  ماده 18 قانون جرائم رایانه ای با  شایعه پراکنان در فضای مجازی برخورد خواهد کرد.
پلیس فتا به مردم و کاربران فضای مجازی توصیه کرده است :
1.از گمانه زنی های غیر تخصصی در خصوص بیماری کرونا خودداری نمایند.
2.به شایعات و اخبار_جعلی و غیر واقعی توجه نکنند.
3.خودداری از هرگونه اظهار نظر غیر تخصصی در خصوص نحوه انتشار کرونا_ویروس ، میزان انتشار بیماری، تجویز داروهای خاص و... 
4.عدم انتشار اخبار جعلی و غیر واقعی(منابع اخبار منتشر شده را در نظر بگیرید)
5.توجه به اطلاعیه ها و ابلاغیه های صادر شده توسط وزارت_بهداشت و سایر ارگان های مسئول در این زمینه
کرونا ، فضای مجازی را سر و سامان می دهد؟ / دستگاه قضایی در انتظار شایعه پراکنان / دستگیری 24 منتشر کننده شایعات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار