وزیر آموزش و پرورش گفت: در خوش بینانه‌ترین شرایط؛ ۱۶ فروردین مدارس دایر خواهند بود، به این منظور تمام شرایط بهداشتی در حد قابل قبول برای مدارس مهیاست.
کد خبر: ۸۳۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ 17 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از میزان، محسن حاجی میرزایی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: این روز‌ها هیجان گسترده‌ای در سطوح مختلف آموزش و پرورش در جریان است، زیرا با گذر سالیان دراز دریافتیم که چگونه فرزندانمان را راهی مدارس کنیم، ولی امروز به یکباره با شرایطی مواجه شدیم که وقفه طولانی به مدارس کشور تحمیل کرده است.
وی با بیان اینکه مدرسه بستری مناسب برای شیوع بیماری است ادامه داد: با تصمیم ستاد ملی مقابله با بحران کرونا ناگزیر به تعطیل مدارس شده ایم.
حاجی میرزایی به اهمیت بالای درس و تعلیم دانش آموزش اشاره کرد و افزود: در طی چند هفته گذشته وزارت آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما نظام آموزش کشور را با اتفاقی بزرگ همراه ساخته به گونه‌ای که ابتدا با ۱۰ برنامه آموزش تلویزیونی از یک کانال و سپس با ۲۸ برنامه از سه کانال برای انواع آموزش‌ها تعیین و تدوین محتوا گردید و این اقدام در نوع خود بی سابقه بود، زیرا برنامه‌ها به خوبی مورد اقبال خانواده‌ها واقع گردیده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزار کتاب تحت قالب ۲۵۰ عنوان درس را به راحتی نمی‌توان در این حجم از برنامه گنجاند، اضافه کرد: پیش از این در خصوص بهره مندی از فناوری‌های نوین در راستای آموزش و تدریس تلاش‌های پراکنده‌ای صورت گرفته بود، اما برای اجرایی کردن سند تحول، گام‌های زیادی برای برداشتن وجود دارد، زیرا بسیاری از الزامات اجرایی آن نیازمند مقدمات مخصوص به خود است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: به تازگی در حال طراحی سامانه‌ای برای برقراری رابطه میان دانش آموز، معلم، مدیران و مربیان در سراسر کشور با یکدیگر هستیم.
وی ادامه داد: جامعه فرهنگی کشور منتظر عملیاتی شدن تدریس مجازی نبود، اما حالا ۸۵ درصد مدارس کشور به صورت آنلاین با ما در ارتباط هستند و حدود ۷۳ درصد آن‌ها اعلام کردند که آموزش مجازی را عملیاتی کرده اند و با این روش بسیاری از خانواده‌ها درگیر و مشغول تحصیل مجازی فرزندانشان هستند.
حاجی میرزایی گفت: با ارزیابی‌های صورت گرفته در خصوص آموزش مجازی دانش آموزان، دریافتیم که این نوع از تدریس مورد اقبال فراوان قرار گرفته و بسیاری از محتویات درسی علاوه بر تکرار چند باره از تلویزیون، بیش از صد‌ها بار، بارگیری شده و مورد بازید قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:افزایش ۴ تا ۶ هفته‌ای سال تحصیلی پس از بازگشایی مدارس/برگزاری کنکور ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر این وزارتخانه دارای سه هزار نیرو در قالب راهبر آموزشی است که وظیفه آن‌ها آموزش دانش آموزان در مناطق محروم یا صعب العبور است.
حاجی میرزایی افزود: با تصمیمات اخذ شده، همه مدارس، معلمان، سرپرستان مناطق و سپس ادارات استان‌ها مأموریت دارند همه روزه با یکدیگر در ارتباط باشند.
وی با بیان اینکه هیچ چیز جایگزین ارتباط چهره به چهره و آموزش در کلاس فیزیکی نیست ادامه داد: ما در حال تمرین یک جهت گیری جدید هستیم هرچند در آن جهت گیری ممارستی نداریم، بدون شک کاستی‌های این روش به مرور زمان حل خواهد شد و تلویزیون هم به عنوان یک ابزار کمکی همراه آموزش مجازی می‌باشد، ضمناً زمان بندی برنامه‌های آموزشی نمی‌تواند طولانی‌تر از این باشد، زیرا ممکن است مشکلات دیگری پدید آید.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلاتی نظیر عدم تمرکز در آموزش مجازی و در منازل گفت: هر اندازه که ارتباط خانه و مدرسه عمیق‌تر باشد آموزش و تعلم راحت‌تر پیش می‌رود.
حاجی میرزایی افزود: در خوش بینانه‌ترین شرایط؛ ۱۶ فروردین مدارس دایر خواهند بود، به این منظور تمام شرایط بهداشتی در حد قابل قبول برای مدارس مهیاست، از سویی با از دست دادن فرصت آموزشی اسفند ماه، یک ماه به این دوره آموزش اضافه خواهد شد، زیرا کسری آموزش نیازمند تأمین است و آموزش مجازی هم نیاز به مرور دوباره دارد، این تصمیم نیازمند مصوبه مجلس نبود و این فرصت یک ماه به صلاحدید شورا‌های هر استان بستگی دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقویم زمانی آموزش و پرورش نیازمند تصویب مجلس است، اما به دلیل وقوع کرونا و شیوع آن، امسال مجلس این اجازه را داده تا دوره آموزشی ۹۹-۹۸ به صورت متغیر برنامه ریزی و تدوین گردد و متناسب با سناریو‌های گوناگون زمان بندی‌ها توسط آموزش و پرورش تغییر کند.
محسن حاجی میرزایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: طبق توافقات وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی، مجوز حدوداً شش هفته دیگر گرفته شده تا در صورت لزوم به سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اضافه گردد، در صورت لزوم و نیاز، امکان دارد که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها هم به ایام آموزش اضافه شود. ضمناً زمان برگزاری کنکور هم پس از برگزاری امتحانات نهایی مدارس انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: به خانواده‌ها اطمینان می‌دهم نیازی به کتاب‌ها و وسایل کمک آموزشی نیست، زیرا امتحانات بر اساس دروس تدریس شده در کتاب‌های دانش آموزان خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ارائه نشدن اینترنت رایگان به معلمان و تدریس آن‌ها از خانه به دانش آموزان گفت: با وزارت ارتباطات صحبت‌هایی شده و طبق آن قرار است برای معلمانی که به صورت اینترنتی تدریس می‌نمایند مقداری اینترنت رایگان در نظر گرفته شود، در ضمن سامانه‌ای که برای تدریس مجازی در حال طراحی است این امکان را فراهم می‌کند تا معلمان و دانش آموزان از اینترنت رایگان بهره‌مند شوند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه برای آموزش در فضای مجازی تا کنون چندین پیام رسان اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: برای آنکه مدارس دچار تداخل در امر آموزش مجازی نشوند هر مدرسه یا هر منطقه از یک پیام رسان استفاده خواهد کرد.
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: پس از اخذ تصمیم تبدیل آموزش حضوری به مجازی به دلیل وجود زیرساخت‌های قبلی بسیاری از دانشگاه‌ها در برخی دروس، برای تبدیل شیوه حضوری به مجازی مشکل چندانی نبود و این امر سبب شد تا حتی در این تغییر، تجربیاتی هم حاصل شود. در دانشگاه‌ها بر این مبنا حدود ۷۰ درصد دروس به صورت مجازی برگزار می‌شود، البته دانشگاه‌های تازه تأسیس هم هستند که به دلیل کم تجربگی فقط حدود ۲۰ درصد از آموزش خود را مجازی ارائه می‌کنند.
وی در خصوص اضافه شدن سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: این اتفاق بستگی به روند آموزش در فروردین ماه دارد، زیرا دانشگاه‌ها می‌توانند با برگزاری چند جلسه جبرانی، ترم را به پایان برسانند، اما اگر ترم تحصیلی به اردیبهشت کشانده شود ممکن است تمدید ترم صورت پذیرد و آن ترم حدود چهار هفته یا کمی بیشتر تمدید گردد.
خاکی صدیق ادامه داد: مجازی شدن کلاس‌ها شامل دروس عملی و آزمایشگاهی نمی‌شود. دروس آزمایشگاهی و عملی باید به صورت فشرده در پایان ترم برگزار گردد.
وی تصریح کرد: حدود ۵۴ درصد از ۳۰۰ هزار دانشجوی کشور تا ۲۵ اسفند از آموزش الکترونیک بهره‌مند شده اند.
حاجی میرزایی هم آموزش و پرورش را بزرگترین شبکه فراگیر کشور خواند و افزود: از روز‌های اول شیوع کرونا، دستورالعمل‌های مناسبی را با هماهنگی وزارت بهداشت برای دانش آموزان، معلمان، رانندگان سرویس و اولیا و مدیران طراحی کردیم و در اختیار قرار دادیم. طبق آخرین آماری که در رسانه‌ها به ثبت رسید حدود ۹۰۰ هزار نفر از کارکنان شاغل آموزش و پرورش اعم از معلمین و مدیران از این دستورالعمل‌ها استفاده کرده اند.
وی ادامه داد: از حیث تجهیزات هم مبلغی را با عنوان سرانه بهداشتی در اختیار همه مراکز قرار داده ایم، امیدواریم اگر قرار به مدرسه رفتن دانش آموزان شد، آمادگی پذیرایی کامل از آن‌ها وجود داشته باشد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر وجود مربیان سلامت در مدارس، پیش بینی کرده ایم که به ازای ۷۵۰ دانش آموز یک مربی بهداشت نیاز است که در شرایط فعلی با این فرمول حدود ۱۰ هزار مربی سلامت نیاز داریم.
وی در خصوص سلامت روانی دانش آموزان گفت: هسته‌های مشاوره‌ای در مراکز وجود دارد که دانش آموزان می‌توانند برای رسیدگی به مشکلاتشان به آن‌ها رجوع کنند.
‌وزیر آموزش و پرورش گفت: در آئین نامه مصوب هیأت وزیران برای مدارس غیردولتی شورایی تعیین گردید که تصمیم گیری می‌کند در خصوص میزان شهریه و نوع خدمات قابل ارائه در مدارس، بررسی تناسب شهریه نسبت به خدمات مورد ارائه در اختیار این شورا است.
وی ادامه داد: در خصوص سرویس مدارس هم طبق آئین نامه مصوب هیأت وزیران کارگروهی مکلف است که متناسب با وضعیت هر مدرسه درباره سرویس مدارس تصمیم گیری کنند.
‌حاجی میرزایی گفت: تصمیماتی که برای تبدیل آموزش فیزیکی به مجازی دانش آموزان عادی لحاظ شد برای دانش آموزان استثنایی هم در نظر گرفته و لحاظ خواهد شد.
‌وزیر آموزش و پرورش در خصوص حق بیمه تکمیلی فرهنگیان و بهره مندی از تعهدات بیمه‌ای در شرایط کرونایی گفت: در قرارداد جدید این وزارتخانه با بیمه تکمیلی، مراکز طرف قرارداد سرعت خدمات رسانی، نوع خدمت رسانی و پرداخت هزینه‌های تحت پوشش بیمه را افزایش داده ایم و هر گونه تخلفی از سوی شرکت بیمه آتیه سازان حافظ مشاهده شود با آن برخورد خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار