امروز ،متهم کردن مسوولان به پنهان کاری، القای عدم کارآمدی در مهار و مقابله با بیماری، نحوه ورود ویروس، قرنطینه، حضور و یا عدم حضور مسئولان در جلسات مبارزه با کرونا، چرایی تشدید و یا عدم تشدید در اقدامات پیشگیرانه  در ترددهای درون شهری و برون شهری از خطوطی است که جریانات تخریبی در  فضای مجازی که امروز همه مرزها را در نوردیده پیگیری می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 22 March 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید ولی موسوی // این روزها که مردم کشور عزیزمان در ایام نوروز با در خانه ماندن به توصیه مسئولان بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال ویروس نوپدید کرونا ،همه با هم متحد ،همدل و یکصدا شده اند عده ای در فضای مجازی محتوایی بدون منبع و دروغ وبا اهداف خاصی منتشر می کنند.
در این روزهای حساس و پراضطراب که مردم به امید ونشاط نیاز دارند  انتشار چنین مطالب و شایعاتی در فضای مجازی کاری نادرست و به دور از اخلاق انسانی است چرا که روح روان انسانها در این شرایط خود به واسطه این ویروس منحوس به اندازه کافی نگران است که پخش شایعات نیز این نگرانی را دوچندان و آنها را نسبت به جریان زندگی نا امید می کند.
فضای مجازی در عصر ارتباطات علی رغم اینکه محاسن فراوانی داشته است اما به واسطه در دسترس بودن برای همگان و انتشار مطالب بدون منبع موثق  مشکلاتی را در جامعه بشری بوجود آورده است.
 تنها راه گریز از دور ماندن از آسیبهای فضای مجازی در جامعه آگاه سازی مردم و افزایش دانش فضای مجازی مردم است.
امروز در چنین شرایطی، وقت آن فرا رسیده است مردم به هر چیزی در فضای مجازی که منبع موثقی ندارد و منتشر شده است اعتماد نکنند و بدانند که محتوای آن به نوعی شایعه وتخریب و هدف قرار دادن عقاید واندیشه هاست.
مردم فهیم ودانایی این دیار که آگاهی های آنها امروز به مراتب رشد فزاینده ای داشته است قطعا انتشار هر مطلبی در فضای مجازی را نمی پذیرند و به خوبی می دانند که باید از این فضا برای رشد آگاهیهای فردی و اجتماعی استفاده کرد.
مسئولان در کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه وبویراحمد امروز بیش از گذشته رسالت و وظیفه سنگینی را بردوش دارند که بر محتوای فضای مجازی نظارت داشته باشند و با آنانی که با ارسال محتوای دروغ و تخریبی روح و روان جامعه را خدشه دار می کند برخورد قاطع داشته باشند.
پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند اما دومین جبهه که مبارزه با جنگ روانی و مخرب این ویروس منحوس را بر عهده دارد و یک ضرورت استراتژیک و تخصصی است، بر عهده متخصصان و کارشناسان رسانه و ارتباطات و خبرنگاران است.
ایجاد هراس و ناامیدی، اعتمادزدایی و ابهام آفرینی، تردیدافکنی و شبهه‌سازی از هر اتفاقی و هر خبری، ماموریت اصلی این گروه‌ها و رسانه‌های موج‌سوار است. برای آنها فرقی هم نمی‌کند، جنگ اقتصادی یا سیاسی؛ نبرد سخت یا نرم باشد، مهاجم یک نیروی نظامی مسلح و مجهز یا یک ویروس ناشناس منحوس مرگبار است؛ آنها سعی می‌کنند، تردید ایجاد کرده و عزم و اراده خط مقدم و پشت جبهه را مختل کنند.
 امروز ،متهم کردن مسوولان به پنهان کاری، القای عدم کارآمدی در مهار و مقابله با بیماری، نحوه ورود ویروس، قرنطینه، حضور و یا عدم حضور مسئولان در جلسات مبارزه با کرونا، چرایی تشدید و یا عدم تشدید در اقدامات پیشگیرانه  در ترددهای درون شهری و برون شهری از خطوطی است که جریانات تخریبی در  فضای مجازی که امروز همه مرزها را در نوردیده پیگیری می‌کنند.
جرم در فضای حقیقی با جرم در فضای مجازی فرقی نمی کند فقط فضا عوض شده است که به نظر می رسد در فضای مجازی حس تخریبی بالایی به واسطه نامشخص بودن و دامنه دار بودن بسیار بالاتر است که باید سخت گیرانه تر برخورد شود.
 به هر حال ویروس کووید ۱۹ جهانی شده است، میهمان ناخوانده‌ای که حجم گسترده‌ای از اخبار و اطلاعات را همراه خود به هر کشوری که قدم می گذارد به ارمغان آورده، اما شایعه، تردید آفرینی و ناامیدسازی مردم از خود این ویروس خطرناک‌تر است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
آنچه در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری ضرورت آن مهم به نظر می رسد ،اطلاع رسانی  واقع بینانه ،آگاهی بخش، شفاف و صادقانه در میانه این کارزار روانی است که لازم است همانند کشور در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز ستاد ملی مبارزه با کرونا در استانی فعالانه تر عمل کند وکمیته اطلاع رسانی را نیز در این زمینه سر و سامان دهند و از همه ظرفیتها ی رسانه ای برای اقناع و کمک به آگاهی های عمومی در مواجهه با این ویروس استفاده کنند.
به هر شکل  فضای مجازی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حاکم بر زندگی انسانها در دنیای امروز است که ظرفیتی  عظیمی است که باید تلاش شود از آن استفاده بهینه کرد و خطرات و تهدیدهای آن را در شرایط فعلی برای نا امید کردن به حداقل رساند.
انشالله به لطف خالق هستی این ویروس منحوس که آرامش مردم را در این روزهای عید به هم ریخته هر چه زودتر از جامعه ما رخت بر بندد و نشاط و شادابی و روال عادی زندگی به مردم خوب سرزمینم و همه آنانی که گرفتار آن هستند برگردد. انشالله
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار