کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جدید بودن ویروس کرونا، دانش کم نسبت به آن، انتشار اطلاعات غیرموثق و وجود اطلاعات ضد و نقیض از جمله عواملی است که اضطراب و استرس ناشی از بیماری کرونا را در بین مردم دوچندان می کند.
کد خبر: ۸۳۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴ 23 March 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید حبیب الله تقوی نژاد افزود : از این میان یکپارچگی اطلاعات، می تواند عامل مهمی در رفع اضطراب و نگرانی مردم باشد و تنها اطلاعاتی در اختیار مردم گذاشته شود که سریع، روشن و منسجم باشد.
وی افزود: از سوی دیگر برای کاهش اضطراب و نگرانی ناشی از احتمال ابتلا به بیماری کرونا ایجاد زمینه برای افزایش احساس مثبت، روحیه و شادی برای مردم است که سبب فاصله گرفتن مردم از احساس ناخوشایند همچون استرس و اضطراب می شود.
تقوی نژاد بیان کرد: بدون شک از فرد افسرده، ترسیده و درمانده نمی توان انتظار اقدامی مطلوب و ارزنده برای رهایی از بیماری داشت.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مسئولان نیز باید روحیه بالا و قوی داشته باشند و این احساس را به مردم منتقل کنند و چنانچه مردم احساس کنند که مسئولان بر شرایط کنترل دارند، دچار استرس و اضطراب کمتری می شوند.
وی تاکید کرد: بسیاری از مردم می دانند که این بیماری جدی است و در معرض خطر قرار دارند، اما حتی اقدامات اولیه از جمله شست و شوی دست ها و یا استفاده از ماسک و دستکش را انجام نمی دهند و از سوی دیگر افرادی نیز هستند خطر کشندگی بیماری را بسیار کمتر از آنچه که بیان می شود، تصور می کنند.
تقوی نژاد افزود: بهتر است تلاش شود تا سطح اضطراب و استرس مردم کاهش یابد و مردم در مقابله با بیماری توانمند شوند، هنگامی که استرس از حدی بالاتر می رود و مردم نتوانند آن را کنترل یا مدیریت کنند، دچار درماندگی می شوند.
وی گفت: در این شرایط آن ها گمان می کنند که هر کاری انجام می دهند، فایده ای ندارد، در واقع در این صورت ساده گرفتن، اقدام نکردن یا اقدامات بی فایده انجام دادن، همگی از جمله رفتاری خطرناک برای جامعه هستند.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای نمونه سفر های نوروزی اخیر مردم با اینکه همه می دانند که این سفرها احتمال شیوع را افزایش می دهد ولی باز به سفر می روند و یا در مکان های شلوغ و پرتردد حضور می یابند، این افراد نتیجه کارشان را جدی نمی گیرند.
وی عنوان کرد: هنوز هم برنامه های پربیننده تلویزیونی با جمعیتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برگزار می شود و این کارهای دوگانه در این زمان سبب سردرگمی مردم می شود و هر موضوعی که ابهام وجود داشته باشد، ترس، اضطراب و نگرانی را به همراه خود دارد.
تقوی نژاد ابراز داشت: اضطراب تاثیر مستقیم بیولوژیکی دارد یعنی سبب می شود سیستم ایمنی بدن تضعیف شود و اثر روان شناختی نیز بر فرد می گذارد.
وی بیان کرد: چنانچه مردم به طور مداوم در معرض استرس، ابهام و اضطراب باشند، فرسوده می شوند و ادامه این وضعیت هم تاثیر مضاعفی بر عملکرد سیستم روان می گذارد.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: مدت کوتاهی از ظهور بیماری ویروسی کرونا می گذرد، و این روزها اطلاعاتی معتبر در مورد ویژگی های این بیماری کشف و منتشر شده است که نشان می دهد اگر مردم اصول بهداشتی را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضروری بپرهیزند، بدون تردید این بیماری تا چند هفته دیگر کنترل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار