گزارش اختصاصی تابناک کهگیلویه و بویراحمد از یک جلسه اورژانسی
صبح امروز استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طور سرزده از شهرستان چرام بازدید و با حضور در نشست ویژه ای با حضور ، معاون سیاسی امنیتی استاندار ، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ، فرمانداران چهار شهرستان کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده ، مسئولین شبکه بهداشت شهرستان های کهگیلویه رئیس دادگستری و دادستان شهرستان چرام و برخی مسئولان دیگر در شهرستان چرام برگزار شد ، به بررسی وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان پرداخت.
کد خبر: ۸۳۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹ 08 April 2020

 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در این نشست ابتدا فرماندار و رئیس شبکه بهداشت چرام به ارائه گزارشی از وضعیت چرام پرداختند و در ادامه فرمانداران سه شهرستان کهگیلویه ، بهمئی و لنده هم به بیان جزئیاتی از وضعیت کرونا در شهرستان خود اشاره کردند.
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / انتقاد از اعلام وضعیت قرمز در چرام / به فکر کشاورزان و فروش محصولات آن ها باشید / در حال بروز رسانی ....
 
انتقاد از اعلام وضعیت قرمز در چرام / به فکر کشاورزان و فروش محصولات آن ها باشید
امام جمعه شهر چرام در سخنانی با اشاره به این نکته که شغل بسیاری از مردم چرام کشاورزی است گفت : باید در این وضعیت شیوع کرونا به فکر فروش محصولات کشاورزان این شهرستان بود.
حجت الاسلام نور الله افشار افزود : متاسفانه پشت سرهم و بطور مرتب اعلام می کنند که وضعیت چرام قرمز است و چند هفته دیگر هم کشاورزان چرام باید محصولات خود را در بازار شهرهایی مانند دهدشت به فروش برسانند اما با این همه اخباری که از وضعیت قرمز در چرام مخابره می شود در همین شهر دهدشت نگاهی منفی نسبت به چرام ایجاد کرده است.
حجت الاسلام افشار گفت : آنگونه که اعلام شده است احتمالا باید چند ماه با کرونا زندگی کنیم در حالی که کشاورزان زحمت کش چرام باید ثمره محصول و تلاش خود را ببیند که باید به این مورد ویژه توجه شود.
وی در ادامه یکی از مشکلات حوزه بهداشت شهر چرام را مربوط به بیمارستان این شهر دانست و گفت : بیمارستان چرام 3 سال است که کلنگ زنی شده است اما پیشرفت آن هنوز در حد صفر است !
افشار ادامه داد : اکنون متاسفانه وضعیت کادر درمانی ما قرمز شده است و طبق آمار روز گذشته 3 نفر از پرسنل این مرکز به کرونا مبتلا شده اند .
حجت الاسلام افشار در پایان گفت : انتظار داریم یکی از مصوبات نشست امروز مربوط به بیمارستان چرام باشد ضمن اینکه از زحمات کادر درمان در شهرستان ، استان و کشور قدردانی می شود و اگر کمکی از دست ما بربیاید در خدمت ان ها خواهیم بود.
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / انتقاد از اعلام وضعیت قرمز در چرام / به فکر کشاورزان و فروش محصولات آن ها باشید / در حال بروز رسانی ....
 
گندزدایی چرام به سپاه فتح واگذار شود
رئیس دادگستری شهرستان چرام هم گفت : شهرستان چرام نسبت به جمعیت درصد بالایی از مبتلایان را دارد که نیازمند نگاه ویژه است .
سید سیف الله احمدی پور افزود : متاسفانه بخشی از وضعیت کنونی شیوه کرونا بخشی به رفتار مردم بر می گردد و بخشی هم به عملکرد مسئولان مرتبط است.
احمدی پور افزود : تا قبل از سیزده فروردین کنترل بسیار خوب بود اما پس از آن کمی وضعیت تغییر پیدا کرد و دیدیم که متاسفانه امار بالاتر می رود که قطعا برای مقابله با این وضعیت ، برنامه های ویژه تری نیاز است.
رئیس دادگستری چرام در پایان گفت : احساس می شود گندزدایی آنگونه که باید باشد در شهرستان چرام صورت نمی گیرد و. پیشنهاد می سود گندزدایی شهر چرام به سپاه فتح استان واگذار شود.
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / انتقاد از اعلام وضعیت قرمز در چرام / به فکر کشاورزان و فروش محصولات آن ها باشید / در حال بروز رسانی ....
 
چرام نیازمند تدابیر خاص برای بازار
دادستان شهر چرام هم در ادامه با اشاره به شیوع ویروس گفت : هفتاد درصد مردم واقعا با تمام وجود همکاری کردند اما متاسفانه تعداد معدودی هم رعایت نمی کنند.
صدری افزود : وقتی جلوی عابر بانک بروید مشاهده می کنید با وجودی که بسیجی ها محدوده را گندزدایی می کنند اما باز هم عده ای شرایط لازم را رعایت نمی کنند و به نظر می رسد این عده اصلا موضوع را جدی نگرفته اند!
وی ادامه داد : اکنون می بینیم صنوف و بازار هم تعطیل است . اقدامات متعددی هم انجام شده است که اگر این اقدامات صورت نمی گرفت مطمئنا آمار بالای دویست نفر در شهرستان چرام را شاهد بودیم .
صدری با اشاره به وضعیت شهر چرام گفت : اگرقرار است در کل کشور بنابر تصمیم مقامات کشوری صنوف باز باشند لازم است برای شهرهایی مانند چرام تدابیر خاصی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد : باید مراسمات مذهبی و دیگر مراسمات را محدود کنیم و تا جایی که امکان دارد این مراسمات مجازی برگزار شود و امیدواریم طی روزها و هفته نای آینده این بیماری را کنترل کنیم.
دادستان شهر چرام در پایان گفت : اگر در ادامه کار لازم بود که مجموعه قضائی کاری انجام دهد ما به طور ویژه آماده همکاری هستیم .
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / امام جمعه : انتقاد از اعلام وضعیت قرمز ، به فکر کشاورزان نیستید؟ / چرا یزدانپناه معتقد است چرام بهترین اقدامات را انجام داده است؟ / دادستان: نیازمند تدابیر خاص هستیم / جمالی : جوسازی نکنید / آیا سپاه فتح به چرام می آید؟ / فرمانداران چه گفتند؟
 
چرا یزدانپناه معتقد است چرام بهترین اقدامات را انجام داده است؟
شاید مهمترین و تخصصی ترین سخنان در مورد کرونا مربوط به سخنان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان باشد چرا که در واقع فرمانده تخصصی و میدانی مقابله با کرونا بر عهده وی و همکارانش است.
دکتر پرویز یزدانپناه در این نشست گفت : یکی از اولین ستادهای استانی مقابله با کرونا در کشور در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و ما از همان ابتدا تمهیداتی برای مقابله با ورود احتمالی این ویروس را تدارک دیده بودیم .
یزدانپناه افزود : با شیوع ویروس در کشور ، سیاست ها عوض شد . ما اولین مورد مبتلا به کرونا را در ششم اسفند مشاهده کردیم و سپس این ویروس در دیگردر شهرستان ها و چرام پیدا شد.
وی گفت : بین همه شهرستان ها این شهرستان چرام بود که زیر نظر فرماندار اولین جلسه مقابله با کرونا را تشکیل دادهو با یک برنامه اصولی به مقابله با این بیماری رفت.
یزدانپناه تخصصی ترین مرکز بهداشتی در میان شهرستان ها از نظر پرسنل را چرام عنوان کرد و اظهار داشت : در مورد چرام چهار لیسانس مبارزه با بیماری ها وجود دارد و یکی از مراکزی است که نیروهای خوبی دارد. شش پزشک در مرکز جود دارد.
وی افزود : چیزی که از اول در شهرستان چرام خوب پیش رفت این است که  چرام بهترین بیمار یابی را در کل استان دارد و این نشان از عملکرد خوب همکاران بهداشت و درمانی در شناسایی به موقع بیماران است و نکته مهمی هم که باید بگویم این است که شهرستان هایی که سفید است به معنای وجود شرایط خوب نیست بلکه می تواند از عملکرد ضعیف در بیماریابی باشد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گفت : در بحث مقابله با کرونا ، چرام جز نقاط خوب است که تا الان دویست نمونه گیری برای بیمار یابی دارد.
وی ادامه داد : سیاست وزارت بهداشت از اول مراجعه بیمار بود و الان سیاست به بیماریابی تغییر کرده است که باید اطرافیان و کسانی که علائم دارند کنترل شوند. ضمن اینکه اولین بیماران چرام از شهرهای دیگر به این شهر آمدند.
یزدانپناه گفت : نسبت نمونه گیری در شهر چرام حتی از یاسوج در نمونه گیری بهتر است. اما اشکال کار اینجا است که باید بیماریابی که صورت می گیرد و موردی مثبت می شود نتواند بیرون رود که متاسفانه این مورد یک مشکل کشوری است و در چرام هم زیاد است!
وی ادامه داد : نباید به افراد آلوده اجازه داده شود راحت بیرون بروند.
یزدانپناه در مورد بحث ایجاد نقاهتگاه در چرام به سرنوشت دیگر نقاهتگاه های استان اشاره کرد و گفت : باید از نقاهتگاه ها هم استقبال شود نمی شود این همه هزینه شود و نیرو هم اختصاص داده شود ، اما کسی مراجعه نکند. این همه هزینه برای نقاهتگاه های استان شد اما بجز سه نفر از مبتلایان کسی تاکنون مراجعه نکرده است!
وی در خصوص لزوم بستن راه های شهر چرام گفت : چه کسی از دهدشت امده و شهر چرام را آلوده کرده است ؟ چه کسی از بیرون آمده و دهدشت را الوده کرده است ؟! همه ورودهای کرونا به استان از فرزندان همین استان بوده اند که بیماری را آورده اند و پنهان کاری کرده اند و خانواده خود را مبتلا کرده اند!
وی ادامه داد : من پیگیری کردم عده ای از افراد الوده به توصیه ها توجه نمی کنند و همه جا می روند باید این افراد با هماهنگی قضایی محدود شوند.
یزدانپناه ادامه داد : چرام مشکل تجهیزات ندارد در خصوص اقدامات علوم پزشکی هر نیازی شهر چرام داشته باشد ما فورا تهیه و در اختیار آن ها قرار می دهیم .
وی افزود : انگ و برچسب زدن خوب نیست ضمن اینکه انگ زدن نباید باعث شود که کسی مراجعه نکند برای اطلاع و کنترل بیماری و البته بخشی از مشکل ما فرهنگی است. کرونا که یک که بیماری جنسی نیست که برخی از آن واهمه دارند.
وی با اشاره به جنجال ها در مورد چرام گفت : نرم ابتلای کرونای شهر چرام 72 در یکصدهزار است در حالی که  در کشور بیش از هشتاد در یکصد هزار است اما در استان این نرم 26 در یکصد هزار است .ولی در مجموع وضعیت استان و حتی شهر چرام خوب است .
وی در ادامه گفت : امیدواریم در چرام به کمک قوه قضاییه و نیروهای امنیتی بتوانیم مراقبت بیشتری داشته باشیم.
یزدانپناه در پایان گفت : در شهرستان لنده و دیگر مراکز هم هر چه بیماریابی بیشتر باشد موفقیت بیشتر خواهد بود.
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / امام جمعه : انتقاد از اعلام وضعیت قرمز ، به فکر کشاورزان نیستید؟ / چرا یزدانپناه معتقد است چرام بهترین اقدامات را انجام داده است؟ / دادستان: نیازمند تدابیر خاص هستیم / جمالی : جوسازی نکنید / آیا سپاه فتح به چرام می آید؟ / فرمانداران چه گفتند؟

چرام مانند نرم کشوری است به جای جوسازی فرهنگسازی شود
معاون سیاسی ، امنیتی استاندار هم در این نشست گفت : رک و شفاف بگویم وضعیت چرام تقریبا مانند نرم کشور است اینکه جوسازی شود بی فایده است باید فرهنگ سازی شود .
جمالی افزود : اینکه به من بگویند مریضی اما غرور داشته باشم عیب است . اولیا الله هم بیمار شده اند و مختص من و شما و بقیه هم نیست. ویروس است هر کسی را می تواند بیمار کند.
وی ادامه داد : سخت ترین کار دنیا قانع کردن ادم احمق است. اینکه اگر من مثبت می شوم سریع بروم تحت درمان قرار بگیریم از عقلانیت است.
جمالی گفت : الان کلونی ها همه خانوادگی بوده اند مثلا یکی از جایی امده بود و مبتلا بوده پدر و مادر را هم مبتلا کرده است.
معاون استاندار خطاب به فرماندار با اشاره به این نکته که بافت چرام عشیره ای است و همه همدیگر را می شناسند گفت : آقای فرمان کسانی که تمکین نمی کنند را دستگیر کنید و با جدیت  برخورد شود.
وی در پایان گفت : امام جمعه گفتند مشکلات بهداشتی و بیمارستان ما حل شود که من می گویم اگر هم فرهنگ‌سازی شود و هم مشکلات بهداشتی حل شود بی شک بهترین کار صورت گرفته است.
 
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / انتقاد از اعلام وضعیت قرمز در چرام / به فکر کشاورزان و فروش محصولات آن ها باشید / در حال بروز رسانی ....
از اعلام آمار ترسی نداریم غربالگری می کنیم
فرماندار شهرستان کهگیلویه در ادامه این نشست با اشاره به موفقیت این شهرستان در مقابله با کرونا گفت : در حال حاضر ، بر وضعیت کرونا مسلط هستیم و می دانیم کجای کار هستیم و چه اقداماتی باید انجام دهیم.
اتابک افزود : متاسفانه دو نفر از پرسنل درمانی ما به کرونا مبتلا شدند و اکنون هم دوازده نفر مشکوک داریم که کاملا تحت کنترل قرار دارند.
وی گفت : ما هیچ ترسی از اعلام آمار مبتلایان نداریم و در غربالگری از کل کهگیلویه جلوتر هستیم چون در حال بیماریابی هستیم پس ترس از افزایش آمار نداریم بلکه هدف این است که مبتلایان را پیدا کنیم.
فرماندار کهگیلویه ادامه داد : برخی از مبتلایان به کرونا در شهرستان درمان و مرخص شدده اند.
اتابک در پایان گفت : در کهگیلویه متاسفانه کیس جدید از بیرون بوده اند.ضمن اینکه همه ما پای کار هستیم و فاصله گذاری هم خوب رعایت می شود.
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / امام جمعه : انتقاد از اعلام وضعیت قرمز ، به فکر کشاورزان نیستید؟ / چرا یزدانپناه معتقد است چرام بهترین اقدامات را انجام داده است؟ / دادستان: نیازمند تدابیر خاص هستیم / جمالی : جوسازی نکنید / آیا سپاه فتح به چرام می آید؟ / گزارش فرمانداران ، بهمئی ، لنده و کهگیلویه
 
مشکلی به نام مراسمات در بهمئی
فرماندار بهمئی هم مهمترین مشکل این شهرستان را موضوع ، مراسمات عنوان کرد و گفت : متاسفانه چون بحث احساسی است نیاز به نلاش بیشتری در حوزه فرهنگسازی داریم.
حکمت الله سنایی افزود : چند روز پیش مراسمی در مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در منطقه بهمئی رخ داد که افراد زیادی حضور داشتند و این یک مشکی بزرگ است.
سنایی ادامه داد : از هشت راه ارتباطی شهرستان بهمئی ، 7 راه آن به خوزستان منتهی می شود و تنها یک مسیر به شهرستان لنده متصل می شود که کنترل این هفت مسیر بر مشکلات ما افزوده است.
وی در پایان گفت : مشکل اساسی ما در مقابله با شیوع کرونا مربوط به افراد غیر بومی است که وارد شهرستان می شوند.چالش بکث مراسمات ختم مه یک چالش برای ما مطرح است در مرز خوزستان مراسم ختمی رخ داد که در بحث فرهنگ سازی نیاز به کار بیشتری داریم بحث احساسی است .
نشست ویژه بررسی وضعیت شیوع کرونا در چرام / امام جمعه : انتقاد از اعلام وضعیت قرمز ، به فکر کشاورزان نیستید؟ / چرا یزدانپناه معتقد است چرام بهترین اقدامات را انجام داده است؟ / دادستان: نیازمند تدابیر خاص هستیم / جمالی : جوسازی نکنید / آیا سپاه فتح به چرام می آید؟ / گزارش فرمانداران ، بهمئی ، لنده و کهگیلویه

به شیوه ای فراتر از ارشاد نیاز داریم
فرماندار لنده هم گفت : ما در شهرستان اقدامات مداخله ای انجام داده ایم اما این فقط 20 تا 30 درصد کار مقابله با شیوع کرونا است و 70 تا 80 درصد دیگر مربوط به خود مردم است که باید کاملا رعایت کنند.
سید خدادوست موسوی افزود : در حال حاضر مهمترین دستور کار ما شناخت کانون های انتشار ویروس است که در این زمینه تلاش می کنیم.
موسوی ادامه داد اکنون دو گروه از ناقلین ویروس کرونا وجود دارند . یکی افرادی بدون علائم و دیگری افراد با علائم که در مورد افراد با علائم مشکلی وجود ندارد اما در مورد افراد بدون علائم وضعیت بسیار سخت است.
وی گفت : در بحث قرنطینه مبتلایان کار ما فقط توصیه و ارشادی است حالا این افراد چقدر رعایت کنند مهم است ! البته به برخی حوزه ها سپرده شده که این افراد را زیر نظر داشته باشند اما نیاز به شیوه ای جدید است که فرانر از ارشاد باشد .
موسوی در پایان گفت : در فاصله گذاری هوشمند در مرحله سوم می ترسیم کنترل از دست خارج شود و انتظار داریم این موضوع هم مدیریت شود.
لازم به توضیح است در بخش پایانی این نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد به جمع بندی جلسه پرداخت که می توانید لینک  این خبر را (اینجا) مشاهدی کنید.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
یقینا آمار فوت شدگان کرونا در استان دهها برابر این امارهای علوم پزشکی هست تابناک باید گزارش از این همه مرگ و پیام تسلیت و آگهی فوت از پزشک و دندانپزشک و پیر و جوان تهیه کنید چون آزمایش نمی شن گزارش کرونا پایین تر از همه کشور شده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار