علت حادثه برای ناوچه کنارک
در این بین دلیل رخ دادن چنین اشتباهی مورد توجه برخی صاحب نظران قرار گرفته است. حتی برخی احتمال جنگ الکترونیک در انحراف 16 مایلی موشک شلیک شده از جماران و اصابت به ناوچه کنارک را رد نمی کنند.
کد خبر: ۸۴۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵ 12 May 2020

روز گذشته خبر تلخ حادثه برای ناوچه کنارک که به صورت اشتباه مورد هدف موشک شلیک شده از ناوچه جماران شد ، از مهمترین اخبار رسانه ها و فضای مجازی بود اما در این بین دلیل رخ دادن چنین اشتباهی مورد توجه برخی صاحب نظران قرار گرفته است. حتی برخی احتمال جنگ الکترونیک در انحراف 16 مایلی موشک شلیک شده از جماران و اصابت به ناوچه کنارک را رد نمی کنند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده اسبق گردان تکاوران دریایی در روزنامه آرمان ملی نوشت: اتفاقي که روز گذشته در منطقه دريايي کنارک رقم خورد در مباحث نظامي طبيعي است و نقاط ضعفي قطعا در اين تمرين دريايي وجود داشته است اما در علوم نظامي همواره احتمال چنين خطاهايي متصور شده است.
اين اتفاق در نيروي دريايي در چند دهه اخير بي‌سابقه بوده است. در حين انجام تمرين دريايي توسط تعدادي از شناورهاي نيروي دريايي ارتش در آب‌هاي جاسک و چابهار، شناور پشتيباني سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادي از دريادلان نيروي دريايي به فيض شهادت نائل آمدند. پس از اين حادثه تيم‌هاي امداد و نجات دريايي در فاصله کوتاه در محل حضور يافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخليه و به مراکز درماني منتقل کردند. نيروهاي مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدني در نجات جان همرزمان خود انجام دادند.
تعداد شهداي اين حادثه 19 نفر بوده و تعداد مجروحان نيز 15 نفر است که در وضعيت سلامتي مطلوبي بسر مي‌‌برند. شناور حادثه‌ ديده کنارک طي عملياتي براي بررسي‌هاي فني به محل اسکله دريايي منطقه منتقل شده است. انتظار مي‌‌رود تا بررسي دقيق تيم‌هاي کارشناسي حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌‌زني در اين خصوص پرهيز شود. در اين خصوص ناو جماران و يا شناور کنارک مي‌توان مقصر بوده باشد. احتمالا و بر طبق شنيده‌ها ناو کنارک به صورت خاموش و بدون اطلاع وارد محدوده مانور شده است.
اين اتفاق مختص به ايران نيست و در کشورهاي ديگر نيز چنين خطاهاي انساني پيش آمده است که منجر به تلفات در ميان نيروهاي خودي شده است. رقم خوردن چندين باره چنين اشتباهاتي لزوم بازنگري در برخي امور ايمني را بيشتر مورد توجه قرار مي‌دهد. بايد در اين رابطه تشکيل جلسه داد و نقاط ضعف اين حوزه مورد بررسي قرار گيرد. با اتکا به مشورت و بررسي دقيق جزئيات مي‌توان از وقوع چنين حوادثي در آينده جلوگيري کرد. با توجه به شناختي که از فرماندهان ارتش دارم يقين دارم که به سادگي از کنار چنين مواردي عبور نمي‌کنند و به گونه‌اي عمل خواهند کرد که ديگر چنين اتفاقي رقم نخورد و نگاه علمي و بررسي دقيق همواره سرلوحه اين فرماندهان بوده است.
اين مطلبي که برخي مطرح مي‌کنند اين اتفاقات ناشي از عدم آموزش کافي در نيروهاي نظامي ايران است به هيچ وجه صحت ندارد و مقوله‌اي کاملا مجزا است. پرسنل نيروي دريايي ارتش از نظر آموزش و مهارت جز بهترين‌ها بوده و مقوله خطاي انساني نمي‌تواند ارتباطي با عدم صلاحيت يا عدم آموزش داشته باشد. اين امري است که حتي در مانورهاي زميني نيز رقم مي‌خورد و تير به نقطه‌اي اصابت مي‌کند که مقصود نبوده است که مي‌تواند نشأت گرفته از ايراد مهمات و يا موقعيت تمرين باشد و اين اتفاق در اصول نظامي طبيعي و تعريف شده است.
علت انحراف ۱۶ مایلی موشک ناوشکن جماران به سمت ناو کنارک چه بود؟
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
اشتباه خودتان را دوباره انداختید گردن امریکا ...نه جانم بی احتیاطی شما بود جوانان نازیین مردمرا به کشتن داد ..خدا جواب انها راز شما بگیرد ......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
چندبار طبیعی بودن این اتفاق را اصرار میکنید اگر طبیعیست چرا موارد مشابه رانمیشنویم. چرا فقط در ایران تکرار میشود. اگر این رو را نداشتید نمیدانستم چکارمیکردید. ولی مطمئنم تا وقتی اینقدر رودارید این حوادث تکرار میشوند. چون واقعا بدنبال رفع مشکل نیستید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار