کد خبر: ۸۵۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰ 23 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ایرنا نوشت : جمعی از دانشجویان مومن، نخبه و جهادگر کهگیلویه وبویراحمدی دانشگاه تهران در حرکتی خودجوش، خیرخواهانه وایثارگرایانه در بحران بیماری کرونا همگام با سایر گروه های مردمی علاوه بر تولید وتامین ماسک وسایر اقلام بهداشتی مورد نیاز برای کادر بهداشت و درمان در سطح استان و بیمارستان ها اقدام به جمع آوری و توزیع کمک های مومنانه و بسته های معیشتی میان محرومان و افراد کم بضاعت کرده اند.
محمدرضا راسک مسئول گروه دانشجویان جهادگر دانشگاه تهران می گوید: در آغاز راه با کمتر از ۱۵ میلیون ریال و با حرکت خود جوش دانشجویی کار کمک و حضور در این امر خیر را آغاز کردیم.
وی تصریح کرد: در هر اقدام خیرخواهانه و حرکت های نوع دوستانه ارزش های آن بیشتر نمایان می شد و هم اینک رقم کمک های مومنانه و توزیع بسته های معیشتی از سوی این گروه جهادی از ۱۵ میلیون ریال اولیه به بیش از ۱۵ میلیارد ریال رسیده است.
راسک یادآور شد: تاکنون بیش از چهار هزار و ۷۰۰ بسته معیشتی بین افراد مستمند، فقیر و نیازمند در شهرستان های مختلف استان و بیشتر مناطق حاشیه ای و کمتر برخوردار توزیع شده است.
وی یادآور شد: همچنین بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد ماسک و دستکش تولید شده توسط این گروه دانشجویی ،بین کادر بهداشتی در مناطق محروم این استان توزیع شد که با اشباع شدن و رفع مشکل کمبود ماسک در سطح بیمارستان ها و ضرورت آن در میان مردم هم اینک نیز کار توزیع در روستاها و مناطق محروم آغاز شد.
راسک تصریح کرد: این بسته ها از مادوان و بلهزار بویراحمد تا آخرروستایی و محروم در شهرستان کهگیلویه و گچساران و در میان فقیر ترین و نیازمندترین افراد توزیع شده است.
وی میانگین ارزش ریالی هر بسته معیشتی را رقمی افزون بر چهار میلیون ریال عنوان کرد و گفت: حتی در میان بسته های معیشتی توزیع شده ذائقه مردم منطقه نیز لحاظ شد.
راسک یادآور شد: با توجه به ایجاد حلقه ها و عضویت افراد مختلف  به این گروه جهادی و دانشجویی از هر قشری در میان این تیم کوچک جهادی اما با دل های بزرگ و همت بلند پیدا می شود.
وی افزود: در این گروه جهادی از وزیر و وکیل، رئیس و مرئوس تا افراد دارای تکمن مالی و یا فقیر و روستایی و عشایری نیز دیده می شود که تاکنون البته در گمنامی و بدون هیایوی رسانه ای و در سکوت خبری به مشغول حرکت های خیرخواهانه بودند.
از نکات حائز اهمیت در تشکیل این گروه جهادی و دانشجویی حضور و عضو گیری سایر گروه های مردمی و جوانانی حتی از مددجویان توانمند بهزیستی، افراد روستایی و یا زنان خانه دار در سطح جامعه است که این افراد علاوه بر سهیم شدن در این کارهای خیرخواهانه و جهادگونه الگویی رفتاری و فرهنگی برای جامعه هدف خود نیز محسوب می شوند.
کمک های مردمی به الگوسازی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز با تقدیر و قابل تحسین دانستن حرکت جهادگرایانه و خیرخواهانه این  گروه دانشجویی در راستای کمک و سهیم شدن انها در موج کمک های مومنانه جامعه تاکید کرد: این نوع کمک های مردمی و نقش آفرینی گروه های مختلف از جمله جامعه دانشگاهی و دانشجویی باید به عنوان یک رفتار نیکو وجامعه پسند تبدیل به الگوسازی فرهنگی و اجتماعی شود.
سید ضیاء هاشمی یادآور شد: دانشجویان و نخبگان جامعه که خود به عنوان سرمایه اجتماعی پویا و کارامد در سطح جامعه محسوب می شوند بدون شک با انجام این رفتارهای اجتماع محور و جامعه پسند و حرکت های خودجوش ارزش و اعتباری مضاعف نزد سایر گروه های مردمی می یابند.
این استاد جامعه شناس دانشگاه های تهران معتقد است: یاری رساندن به مردم و ترویج کمک های مومنانه و خیرخواهانه مصداق عینی امر به معروف است و باید این رفتارها و الگوسازی ها بیش از پیش مستند سازی و به آحاد جامعه اطلاع رسانی شود.
وی تصریح کرد: به لحاظ تحلیل های جامعه شناختی ترویج و تعمیم این گونه رفتارها و الگوهای فرهنگی و اجتماع محور خود پیش زمینه ای برای شکوفایی سایر مولفه ها و سرمایه های اجتماعی همچون تقویت همبستگی و انسجام ملی، عدالت اجتماعی ، حسن اطمینان و اعتماد متقابل ملت و دولت خواهد بود.
این استاد جامعه شناس تاکید کرد: باید مراقب بود که هنگام توزیع بسته های معیشتی و کمک های مومنانه و خیرخواهانه کمترین خدشه ای به عزت و کرامت افراد نیازمند نیز وارد نشود.
هاشمی می گوید: افراد خیر و سایر گروه های مردمی که بانی کار نیکو برای کمک به افراد نیازمند انتخاب شده اند هیچ منتی بر روی نیازمندان و دریافت کنندگان این کمک ها ندارند.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: رزق و روزی این افراد نیازمند دست خداوند متعال است و حتی افراد خیر و کسانی که توفیق ارایه خدمت و کمک به نیازمندان نصیبش شده باید از شکرگذار این فرصت باشند.
هاشمی همچنین یادآور شد: در نحوه ارسال و توزیع بسته های معیشتی باید نهایت دقت وظرافت صورت گیرد و نگاه به نیازمندان بر پایه عدالت و کمک ها نیز به دست نیازمندان واقعی برسد.
این جامعه شناس معتقد است که علاوه بر ترویج و حرکت جامعه به سمت کارهای نیکوکارانه باید زمینه توانمندسازی افراد از قشرهای مختلف مردمی نیز فراهم شود.
سهم پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد در کمک های مومنانه
پارک علم و فناوری کهگیلویه وبویراحمد که با بروز بیماری کرونا نقشی تعیین کننده و تاثیرگذار در ضدعفونی کردن اماکن عمومی، بیمارستان ها و مراکز حساس در سطح استان بویژه شهرهای یاسوج و گچساران داشته در زمینه کمک های مومنانه و تامین برخی اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده برای کادر بهداشت و درمان نیز سهیم بود.
یکی از اقدامات مهم شرکت های دانش بنیان همچنین تولید مواد ضدعفونی کننده برای دست بود که به گفته سید شمس الدین هاشمی مدیر پارک علم و فناوری استان تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد از این محلول تویل مجموعه کادر بهداشت و درمان در سطح بیمارستان ها شده است.
حدود ۲۰۰ عدد از تولیدات این شرکت فناور امروز به این گروه جهادی دانشجویان و برای توزیع در یمان افراد فقیر و مناطق حاشیه ای شهر اعطا شد.
هاشمی تصریح کرد: این محلول به گونه ای طراحی و دقیق فرموله و در بهینه ترین حالت از پنج مورد ترکیبات ضدعفونی کننده که ۷۰ درصد ان را نیز محلول اتانول تشکیل داده، تولید شده است.
همچنین شرکت صنعت آوران رایان از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان در راستای انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود با روشی مدرن  به کمک مبارزان با کرونا در استان شتافت.
به گفته هاشمی این شرکت با استفاده از پهپادهای محلول پاش، بخشهای خارج از دسترس مانند نقاط مرتفع بخش بستری بیماران کرونایی و نقاط پرتردد مانند ورودی بیمارستان و اورژانس بیمارستان شهید جلیل را  ضد عفونی و گندزدایی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار