کد خبر: ۸۵۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 25 May 2020
با وجود آنکه زنبورداران کهگیلویه و بویراحمد تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای تولید عسل مرغوب و با کیفیت به خرج می‌دهند اما در میان هجمه تولید عسل‌های تقلبی و نبود حمایت، کام آنها تلخ شده است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از تسنیم از یاسوج، ویژگی‌های جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی چهارفصل و کوهستانی شرایط مساعدی را برای تولید عسل مرغوب فراهم کرده به گونه‌ای که هم‌اکنون سالانه حدود یک هزار و 500 تن عسل توسط حدود دو هزار و 825 زنبوردار در استان تولید می‌شود.
اما تولید عسل‌های تقلبی و عدم حمایت مسئولان از تولیدکنندگان عسل مرغوب سبب بروز خسارت‌های جدی به زنبورداران شده است.
هم‌اکنون با وجود آنکه زنبورداران تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای تولید عسل مرغوب و با کیفیت به خرج می‌دهند اما در میان هجمه تولید عسل‌های تقلبی و نبود حمایت، کام آنها تلخ شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد دو هزار و 825 بهره‌بردار با تعداد 219 هزار کلنی زنبور در این صنعت مشغول به کار بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال یک هزار و 450 تن عسل از زنبورستان‌های این استان تولید شود.
منوچهر محمدی عنوان کرد: پیگیری ایجاد و گسترش پوشش بیمه اجتماعی زنبورداران، افزایش پوشش بیمه کلنی‌های زنبور عسل، بهبود مدیریت پرورش و تولید ملکه‌های پربازده، پیگیری برای تزریق منابع مالی بانکی در قالب سرمایه در گردش به مناسبت سال جهش تولید و توجه جدی به افزایش تولید محصولات و فرآورده‌های جانبی دیگر زنبور عسل از جمله موم، بره موم، رل رویال و گرده گل از جمله برنامه‌های در دست اقدام برای بهبود این صنعت در استان است.
محمدی با اشاره به اینکه برنامه‌های در دستور کار  نقش اساسی در افزایش ارزش افزوده محصول و ازدیاد درآمد بهره‌برداران ایجاد می‌کند، ابراز کرد: بدون شک بهبود و توسعه وضعیت موجود همچنین در صنایع مختلفی از جمله داروسازی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نقش تاثیرگذاری دارند.
وی تصریح کرد: امروز زنبورداری در سطح جهان به عنوان یکی از ابزارها و عوامل تاثیرگذار بر کشاورزی و برنامه‌ریزی تولید شناخته شده به گونه‌ای که نقش زنبور عسل را همچون سایر نهاده‌ها ضروری در تولید مانند خاک، آب، کوه و ....بسیار مهم دانسته و موفقیت در تکثیر و تولید گیاهان را مرهون عمل موثر گرده‌افشانی زنبور عسل و امری حیاتی می‌دانند.
محمدی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده یک سوم محصولات کشاورزی به گرده‌افشانی حشرات بخصوص زنبور عسل نیازمند بوده ضمن اینکه گرده‌افشانی به موقع سبب می‌شود که کمیت و کیفیت بذر میوه افزایش یابد و دوام محصول روی گیاه بیشتر شود 
معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: این استان با توجه به شرایط اقلیمی، وجود جنگل‌های انبوه، نواحی سردسیری و گرمسیری و پوشش و تنوع گیاهی مطلوب یکی از مناطق مستعد برای پرورش زنبور است.
بنابراین گزارش ، خواص بی‌نظیر عسل از یک سو و نقش زنبور در لقاح درختان میوه می‌طلبد که برای حمایت از زنبورداران و تولید عسل مرغوب برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار