مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک بهله پرنده سارگپه پس از سه ماه تیمارداری در دامان طبیعت پارک ملی دنا واقع در این استان رها سازی شد.
کد خبر: ۸۵۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶ 27 May 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده پس از سه ماه تیمارداری امروز با تایید سلامتی آن توسط دامپز شک و حلقه گذاری به دامان طبیعت بازگشت.
بر اساس اطلاعات سایت دانش نامه پرندگان ایران، سارگپه ها تعداد ۶ گونه دارند و  دارای گردن کوتاه ، بال‌های بلند و دم نسبتا کوتاه هستند و معمولا در حال بالباز اوج‌گیری و چرخش دیده می شوند.
مانند عقاب های کوچک به نظر می رسند ولی سر و منقارشان به نسبت کوچکتر است، رنگ پرو بال آنها خیلی متغیر است و از لحاظ تشخیص ارزش محدودی دارد ( به جز نوارهای دم یا طرح زیر بال )
نر و ماده آنها هم شکل است و روی درخت‌ها یا صخره‌ها اشیانه می سازند.
این پرنده که در زمره پرندگان حمایت شده سازمان محیط زیست است همچون سایر پرندگان هم خانواده خود اغلب از موش های صحرایی، خرگوش و پرندگان با جثه کوچک تغذیه می کند و نقش مهمی در تنظیم جمعیت حیوانات صحرایی دارد.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و جهان محسوب می شود که در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۱۳۸۹هجری شمسی از سوی سازمان یونسکو به عنوان دهمین ذخیره گاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسیده است.
حیات وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس محسوب می شود و با توجه به حفاظت مستمر محیط بانان این منطقه از اواخر سال ۶۹ تاکنون نیز این زیست بوم حیاتی محل رشد و تکثیر بسیاری از گونه هایی با اهمیت بوده است.
مهمترین پدیده طبیعی در دل این زیستگاه ارزشمند، رشته کوه دناست که از شمال غرب به سمت جنوب غرب به طول ۹۰ کیلومتر امتداد یافته و با دارا بودن ۵۰ قله مرتفع بالای چهار هزار و ۵۰۰ متر در زمره نواحی ارزشمند کوهستانی کشور و منطقه قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار